• گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:86450
  • زمان انتشار:سه شنبه 4 آذر 1404-12:55
  • کاربر:.

با وجود آنکه نزدیک به نیمی از تیم‌های لیگ برتر توسط شرکت‌های معدنی و فلزی حمایت می‌شوند، اما این صنعت نتوانسته از ظرفیت فوتبال برای برندسازی ملی استفاده کند.
حمایت پرهزینه، دستاورد کم؛ معدن از فوتبال چه می‌خواهد؟

با وجود آنکه ۷ باشگاه از تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران توسط شرکت‌های معدنی و فلزی حمایت می‌شوند و حدود ۴۳ درصد فوتبال کشور به‌طور مستقیم در اختیار یا وابسته به بخش معدن و صنایع معدنی است، اما این حضور پررنگ نتوانسته به برندسازی موثر برای این صنعت منجر شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های معدنی و فلزی، باوجود سرمایه‌گذاری گسترده در فوتبال، از این فرصت برای ارتقای تصویر صنعت معدن در افکار عمومی و انتقال پیام‌های هویتی یا اقتصادی خود استفاده نکرده‌اند.

این در حالی است که هلدینگ خلیج فارس تنها طی دو سال حضور در فوتبال و با در اختیار گرفتن باشگاه استقلال، توانسته برند خود را به شکل گسترده در فضای رسانه‌ای و در میان هواداران فوتبال مطرح کند؛ موضوعی که نشان می‌دهد فوتبال می‌تواند بستری موثر برای برندسازی باشد، اگر با استراتژی مشخص همراه شود.

کارشناسان معتقدند دلیل ناکارآمدی بخش معدن در بهره‌برداری از ظرفیت فوتبال را باید در نبود استراتژی یکپارچه، ضعف روایت‌سازی، ناهماهنگی باشگاه‌ها با سیاست‌های کلان صنعت و فقدان برنامه‌ریزی رسانه‌ای هدفمند جست‌وجو کرد.

به باور تحلیلگران، حضور گسترده شرکت‌های معدنی در فوتبال زمانی به برندسازی ملی منجر خواهد شد که از یک رویکرد صرفاً حمایتی فاصله گرفته و با برنامه‌ریزی هدفمند، هویت‌سازی، تولید محتوا و استفاده از ظرفیت هواداری همراه شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0