
محمدعلی شیرازی، صبح امروز در پاسخ به پرسش «بیرونیت» درباره رفع موانع قانونی پذیرش این دو سازمان در بازار سرمایه گفت: بورس و فرابورس در گذشته تجربه پذیرش شرکتهای بزرگ معدنی و خودروسازی را داشتهاند و از این رو، توان و سابقه لازم برای پذیرش ایدرو و ایمیدرو نیز وجود دارد.
اظهارات مدیرعامل فرابورس را میتوان نشانهای از آغاز یک رویکرد تازه در شفافسازی و بازآرایی حکمرانی اقتصادی دانست.
پذیرش نهادهای توسعهای بزرگی مانند ایدرو و ایمیدرو در بازار سرمایه، اگر با اصلاح ساختار و بهروزرسانی مدلهای مدیریتی همراه شود، میتواند نقطه عطفی در مسیر مالیسازی، بهبود انضباط مالی و پاسخگویی این سازمانها باشد.
بازار سرمایه نهتنها بستری برای تامین مالی پروژههای بزرگ ایجاد میکند، بلکه با اعمال استانداردهای سختگیرانه گزارشدهی، موجب افزایش شفافیت، کنترل هزینهها و تقویت نظام مدیریتی میشود.
از سوی دیگر تجربه گذشته در پذیرش شرکتهای معدنی و خودرویی نشان میدهد که بستر کارشناسی لازم در بورس و فرابورس برای بررسی و ارزیابی نهادهایی با ساختار مالی پیچیده وجود دارد.
با این حال، ورود این دو سازمان توسعهای به بازار سرمایه فقط یک «فرآیند پذیرش» ساده نیست؛ بلکه نیازمند بازتعریف داراییها، اصلاح زنجیره ارزش، شفافسازی ماموریتهای حاکمیتی و تفکیک نقش توسعهای از بنگاهداری است.
اگر این مقدمات فراهم شود، حضور ایدرو و ایمیدرو در بازار سرمایه میتواند به تقویت اعتماد عمومی و افزایش ظرفیت سرمایهگذاری در بخشهای کلیدی صنعت و معدن منجر شود.
در مجموع، پیام شیرازی را میتوان نوعی اعلام آمادگی کارشناسی دانست؛ اما تحقق آن در گرو تصمیمگیری نهادهای بالادستی و آمادهسازی درونی این دو سازمان برای پذیرش قواعد بازار سرمایه است.
مطالب مرتبط
