
وی تأکید کرده که تجربه پذیرش هلدینگهای بزرگی مانند «شستا» و «خلیجفارس» نشاندهنده توانایی بازار در مدیریت نهادهای عظیم اقتصادی است.
به گفته شیرازی، اکنون تصمیم نهایی با مدیران ارشد این سازمانها و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) است.
به گزارش بیرونیت، ایدرو و ایمیدرو که مالک دهها شرکت مادر در حوزههای خودروسازی، معادن و صنایع معدنی هستند.
تحلیلگران میگویند حضور این دو سازمان در بازار سرمایه میتواند آغاز عصر جدیدی از شفافیت مالی و پاسخگویی مدیریتی باشد.
با ورود به بورس، نهتنها صورتهای مالی و عملکرد پروژههای توسعهای در معرض دید همگان قرار میگیرد، بلکه مسیر تأمین مالی برای پروژههای سنگین صنعتی و معدنی نیز باز میشود.
ورود ایدرو و ایمیدرو، اگر با اصلاح ساختار مالی و عملیاتی همراه شود، میتواند به افزایش بهرهوری، کاهش بدهیها و بازتعریف نقش دولت در سرمایهگذاریهای کلان منجر شود.
با وجود اعلام آمادگی بازار سرمایه، تصمیم نهایی در اختیار وزارت صمت و مدیران ارشد این دو نهاد است.
هنوز جزئیات زمانبندی یا چگونگی عرضه مشخص نشده، اما کارشناسان معتقدند اگر دولت در این زمینه جدیت به خرج دهد، پذیرش ایدرو و ایمیدرو میتواند بزرگترین رویداد سال بازار سرمایه باشد.
بازار آماده است، قوانین فراهم شده و تجربه وجود دارد، اکنون همه نگاهها به تصمیم مدیران ایدرو، ایمیدرو و وزارت صمت دوخته شده است.
در واقع، پس از سالها، نوبتِ ایدرو و ایمیدرو فرارسیده است تا از پستوهای دولتی به صحنه شفاف بازار سرمایه گام بگذارند؛ جایی که توسعه دیگر در تاریکی اتفاق نمیافتد.
مطالب مرتبط


