به گزارش بیرونیت به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، عباس جعفری مدیر پژوهش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از پایان ساخت و آغاز بهرهبرداری پایلوت بازیافت لاستیکهای فوقسنگین معدنی در مجتمع طلای موته خبر داد و گفت: این طرح با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و پژوهشکده معدنکاری هوشمند ایمپاسکو طراحی و اجرا شده و تمامی تجهیزات و فناوریهای آن بهصورت صددرصد بومی توسعه یافته است.
جعفری با اشاره به اهمیت این اقدام افزود: لاستیکهای فوقسنگین ماشینآلات معدنی از گرانترین و حیاتیترین قطعات مصرفی در معادن هستند. فناوری پیچیده ساخت و ارزش بالای مواد اولیه از جمله فولاد آبکاریشده، صمغ طبیعی، افزودنیهای شیمیایی و بیش از ۴۰ نوع ترکیب صنعتی، موجب شده است که این لاستیکها پس از فرسودگی به یکی از چالشهای زیستمحیطی معادن تبدیل شوند.
وی ادامه داد: در بسیاری از معادن، لاستیکهای فرسوده یا سوزانده میشوند و یا در زیر دامپهای معدنی دفن میگردند که این امر علاوه بر آلودگیهای شدید، باعث از بین رفتن مواد ارزشمند تشکیلدهنده لاستیک میشود.
مدیر پژوهش ایمپاسکو با اشاره به پیشینه این پروژه گفت: پس از اجرای موفق طرح تحقیقاتی ملی «پژوهش، توسعه فناوری و بومیسازی فرآیند بازیافت لاستیکهای فوقسنگین ماشینآلات معدنی» در مقیاس آزمایشگاهی، برنامهریزی برای احداث پایلوت صنعتی با ظرفیت روزانه ۲ تن در دستور کار قرار گرفت. اکنون این پایلوت با موفقیت ساخته شده و مراحل تولید آزمایشی آن با نتایج مطلوب انجام شده است.
به گفته جعفری، از بازیافت هر تن لاستیکهای فوقسنگین معدنی، بهطور متوسط ۱۵ درصد فولاد، ۳۵ درصد کربن سیاه (دوده صنعتی)، ۴۰ درصد میعانات هیدروکربنی و ۱۰ درصد گاز قابل احتراق بهدست میآید. وی تأکید کرد: علاوه بر ارزش زیستمحیطی این طرح، بازگشت اقتصادی حاصل از بازیافت لاستیکها نیز قابل توجه است و میتواند به توسعه فناوریهای سبز و افزایش بهرهوری در معادن کشور کمک کند.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست