۲. این رشد باسوادی نشان میدهد که دسترسی به آموزش در مناطق مختلف کشور گستردهتر شده و گروههای بیشتری توانستهاند از خدمات آموزشی استفاده کنند.
۳. در همین دوره، سرانه فضای آموزشی نیز اندکی بهبود یافته است؛ به طوری که از حدود ۵ مترمربع برای هر دانشآموز در سال ۱۳۹۶ به حدود ۵ و نیم مترمربع در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.
۴. توزیع دانشآموزان در مقاطع تحصیلی نشان میدهد که مقطع ابتدایی همچنان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و بیش از نیمی از دانشآموزان کشور در این مقطع مشغول به تحصیل هستند.
۵. در مقابل، حدود یکچهارم دانشآموزان در متوسطه اول و کمتر از یکپنجم آنان در متوسطه دوم مشغول تحصیلاند که بیانگر تمرکز بیشتر جمعیت دانشآموزی در مقطع ابتدایی است.
۶. مدارس غیردولتی نیز در این سالها سهم بیشتری پیدا کردهاند؛ بهطوری که نسبت دانشآموزان آنها از حدود ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۱۵ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده است.
۷. در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بیشترین حضور دانشآموزان مدارس غیردولتی در مقطع ابتدایی و کمترین آن در مقطع متوسطه دوم مشاهده شده است.
۸. همزمان با این تحولات، نسبت دانشآموز به معلم در مدارس دولتی افزایش یافته است؛ در مقطع ابتدایی هر معلم به طور متوسط ۲۷ دانشآموز، در متوسطه اول ۲۵ دانشآموز و در متوسطه دوم ۱۷ دانشآموز را تحت آموزش دارد.
۹. این افزایش نسبت دانشآموز به معلم، بهویژه در مقطع ابتدایی، فشار بیشتری بر نظام آموزشی وارد کرده و کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار میدهد.
۱۰. در حوزه دانشگاهی، بیشترین دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در گروه علوم انسانی مشغول تحصیل بودهاند و پس از آن رشتههای فنی و مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه، هنر و کشاورزی و دامپزشکی در مراتب بعدی قرار گرفتهاند.
پی نوشت: این موارد از گزارش مرکز آمار ایران درباره آخرین وضعیت فرهنگی و اجتماعی ایران استخراج شده است.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست