بررسی آمارها نشان می دهد که ۳۲ درصد از واحدهای صنعتی کوچک، به دلایلی نظیر فرسودگی فناوری تولید، با ظرفیتی کمتر از ۵۰درصد در حال فعالیت هستند.
همچنین روند تغییرات در یک دهه گذشته نشان می دهد که تعداد واحدهای صنعتی غیرفعال مستمرا در حال افزایش بوده است؛ به نحوی که ۵۶ درصد از این واحدها در سال جاری، از سال ۱۳۹۶ تاکنون، به دلایلی از جمله کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین آلات، ضعف تکنولوژی و سایر عوامل مشابه، از چرخه تولید خارج شده اند.
با توجه به آنکه از پیش نیازهای اساسی برای اجرای موفق طرح نوسازی و بازسازی خطوط تولید واحدهای صنعتی، تعیین صنایع اولویت دار برای اخذ انواع حمایت هاست، لذا ضروری است؛ استراتژی توسعه صنعتی تدوین شده و در گام نخست برنامه نوسازی و به روزرسانی تجهیزات برای صنایع پیشران اجرایی شود.
در سطح تقنین، به منظور رفع تنگناهای قانونی، پیشنهاد می شود دولت تدوین «لایحه حمایت از بازسازی و نوسازی صنایع پیشران» که از الزام اجرایی بالا برخوردار باشد، را در دستور کار قرار دهد که در آن، تقسیم کار مشخصی فی مابین سازمان هایی نظیر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و نهضت احیا واحدهای اقتصادی انجام گیرد و تقسیم کار مشخص برای امر نوسازی و بازسازی صنایع تعیین شود.
همچنین، نظر به آنکه مهم ترین چالش فراروی متولیان و واحدهای صنعتی متقاضی نوسازی و به روز رسانی تجهیزات، تأمین مالی پایدار طرح های بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی است با استفاده از از ظرفیت های ماده (۳۴) قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت ها استفاده کرد.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست