امیری همچنین به چالشهای دیگر زنجیره تولید اشاره کرد و گفت: «مشکلات حملونقل ریلی، بهویژه در انتقال سنگآهن از معادن سنگان و محدودیتهای ایجادشده در تولید شمش فولادی، دیگر موانعی بود که سال گذشته روند تولید فولاد کشور را با اختلال مواجه کرد.»
امیری تأکید کرد: «برنامهریزی شده بود که تا افق ۱۴۰۴ به افزایش توللید بیش از سال گذشته دست یابیم اما متاسفانه بدلیل ناترازی انرژی این تولید کاهش یافت. در حال حاضر این ظرفیت به طور نسبی ایجاد شده، اما به دلیل نبود توسعه همزمان در زیرساختهایی مانند نیروگاهها، حملونقل ریلی، بنادر و تأمین گاز، امکان بهرهبرداری کامل از این ظرفیت وجود ندارد. به همین دلیل، با وجود ظرفیت نصبشده، تولید واقعی سال گذشته به حدود ۳۰.۲ میلیون تن محدود شد و حتی رسیدن به تولید ۳۵ میلیون تن نیز در شرایط فعلی دشوار است.»
او افزود: «بر اساس سند چشمانداز توسعه ۱۴۰۴ قرار بود که ظرفیت تولید فولاد در کشور به ۵۵ میلیون تن برسد و رسید اما سایر بخشها نظیر برق و گاز نتوانستند خود را با این سند هماهنگ کنند.»
مطالب مرتبط