• گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:76038
  • زمان انتشار:چهارشنبه 2 آبان 1403-7:52
  • کاربر:
بهبود چشم‏‏‌انداز تقاضای فولاد در پی سیاست‏‏‌های محرک اقتصادی چین

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد، سیاست‌‌‌های محرک اقتصادی را در پیش گرفته که این موضوع موجب شده است تا چشم‌‌‌انداز تقاضا برای انواع محصولات فولادی به‌ویژه میلگرد بهبود یابد. 
سنگ‏‏‌آهن نزولی شد

از این‌رو سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه زنجیره فولاد به این موضوع واکنش نشان داد و در روز سه‌‌‌شنبه ۲۲ اکتبر وارد کانال ۱۰۵دلار به ازای هر تن شد. قیمت معاملات آتی سنگ‌آهن در روز سه‌‌‌شنبه ۲۲اکتبر تحت‌تاثیر نگرانی‌های ناشی از کاهش میزان تقاضا برای شمش فولادی به‌عنوان ماده اولیه مقاطع طویل روند کاهشی را در پیش گرفت.
با توجه به موضوع رکود اقتصادی در چین و التهاب در بخش مسکن و مستغلات در این کشور، میزان مصرف محصولات فولادی به‌ویژه میلگرد به‌شدت کاهشی شده است. از طرفی اتخاذ سیاست‌‌‌های محرک برای اقتصاد چین موجب شده است تا چشم‌‌‌انداز مصرف کامودیتی‌‌‌ها به‌ویژه فولاد در این کشور مثبت شود و قیمت سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه زنجیره فولاد نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و روند نزولی را در پیش گرفته است.

پرمعامله‌‌‌ترین قرارداد سنگ‌آهن ژانویه در بورس‌کالای دالیان چین (DCE) با کاهش ۰.۵۲درصدی مواجه شد و معاملات روزانه آن به ۷۶۲یوآن (۱۰۷دلار) به ازای هر تن رسید. همچنین سنگ‌آهن معیار نوامبر در بورس سنگاپور با ۰.۹۸‌درصد کاهش به ۱۰۰دلار به ازای هر تن رسید.

این در حالی است که قیمت سنگ‌آهن در آغاز معاملات به زیر سطح ۱۰۰دلار به ازای هر تن رسید و کمترین سطح روزانه خود را در کانال ۹۹.۸دلار به ازای هر تن به ثبت رساند. داده‌‌‌های شرکت مشاوره Mysteel نشان می‌دهد که حجم معاملات محصولات فولادی ساختمانی حدود ۸‌درصد نسبت به‌ روز قبل کاهش یافت و به ۱۲۲‌هزار و ۵۰۰تن در روز دوشنبه ۲۱اکتبر رسید.

قیمت میلگرد در بازار جهانی ۰.۱۵‌درصد با کاهش همراه بود و کلاف نورد گرم نیز ۰.۸۲‌درصد کاهش را به ثبت رساند. همچنین مفتول افت ۳.۰۴درصدی را در روز ۲۲اکتبر تجربه کرد. از طرفی تحلیلگران First Futures تاکید کردند که پس از کاهش موقت نگرانی‌ها به دلیل کمبود مشتری، تقاضای سفته‌‌‌بازی به‌طور قابل‌‌‌توجهی کاهش یافته، در حالی که حجم تقاضا در آستانه بهبود است.

ادامه روند نزولی قیمت سنگ‌آهن
پیش‌بینی می‌شود که قیمت میلگرد در ماه نوامبر افزایشی شود، چراکه با سرد شدن هوا میزان تقاضا برای میلگرد نیز به دلیل انبارسازی افزایش می‌‌‌یابد و از این‌رو رقابت موجب گران‌شدن این محصول فولادی می‌شود. پکن از اواخر ماه سپتامبر مجموعه‌‌‌ای از سیاست‌‌‌های محرک را برای تحریک اقتصاد این کشور و جلوگیری از رکود قیمت و فروش در بازار املاک خود رونمایی کرده است. این موضوع حساسیت‌‌‌ها را در بازارهای کالایی افزایش داده و قیمت سنگ‌آهن و شمش فولادی به ترتیب با ۱۲ و ۶‌درصد رشد مواجه شده است.

سایر محصولات زنجیره فولاد همچون زغال‌سنگ و کک به ترتیب ۱.۲‌درصد و ۰.۷۵‌درصد کاهش قیمت را به ثبت رساندند. به‌رغم زیان گسترده در بازار آهن، برخی تحلیلگران معتقدند قیمت‌ها در بازه نسبتا محدودی در نوسان خواهند بود، چراکه بازار به انتظار سیگنال‌‌‌های بیشتر از وقایع و تصمیم‌‌‌های چینی‌‌‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد در آینده نزدیک نشسته است.
پس از اینکه بانک‌مرکزی چین نرخ‌های وام معیار را به کمترین سطح کاهش داد و چشم‌‌‌انداز تقاضا را برای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد جهان افزایش داد، قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن با عیار ۶۲‌درصد در روز سه‌‌‌شنبه ۲۲اکتبر در کانال ۱۰۵دلار به ازای هر تن تثبیت شد.

بانک خلق چین نرخ اولیه وام‌های یک‌ساله و پنج‌ساله خود را ۲۵واحد پایه کاهش داد و به ۳.۱‌درصد و ۳.۶‌درصد رساند. کاهش LPR پنج‌ساله که به‌عنوان معیاری برای نرخ‌های وام مسکن عمل می‌کند، می‌‌‌تواند فشار بر وام مسکن خانوارهای چینی را کاهش دهد و به‌طور بالقوه خرید خانه را تقویت کند. همچنین بانک‌مرکزی خلق چین به حمایت از بازار سهام چین پرداخت و اعلام کرد که می‌‌‌تواند قبل از پایان سال دوباره الزامات ذخیره بانک‌ها را کاهش دهد.

علاوه بر این، داده‌‌‌های هفته گذشته نشان داد که رشد اقتصاد چین در سه‌ماه سوم سال‌جاری بیشتر از حد انتظار بود، اما نسبت به سه‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ شتاب کمتری را به ثبت رسانده است. همچنین این کشور خرده‌فروشی، تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری دارایی‌‌‌های ثابت را بهتر از حد انتظار گزارش کرده است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0