کارشناسان با بررسی‌ بازارهای جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت فلزات آهنی و قراضه در سه ماهه چهارم سال جاری در آسیا افزایشی خواهد بود. البته این مساله تا حدودی ناشی از انگیزه‌های اقتصادی پکن، افزایش تقاضا و اختلال در عرضه قراضه گزارش شده است. 
پویایی بازار فولاد آسیا تا پایان ۲۰۲۴

حالا با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در بازار فولاد چین و اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران برای خرید این محصولات ، بازار فولاد آسیا بیانگر پویایی تا پایان سال ۲۰۲۴ است.
در ماه اکتبر، پکن اقدامات بیشتری را برای تحریک اقتصاد اعلام کرد. موضوعی که باعث افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و بهبود تمایل به خرید در دوره ذخیره‌سازی مجدد تا پایان سال می‌شود. هرچند گفته می‌شود که این روند مثبت ممکن است به دلیل کاهش تقاضا در برخی از کشورهای منطقه محدود شود.

در عین حال، شرایط بازار تحت تاثیر کاهش فشار صادرات چین خواهد بود. طبق اعلام انجمن جهانی فولاد، چین در سال ۲۰۲۴ برای اولین‌بار در ۶‌سال گذشته کمتر از نیمی از مصرف جهانی فولاد را به خود اختصاص خواهد داد زیرا کاهش در بخش املاک و مستغلات این کشور تقاضا برای این فلز را کاهش می‌دهد.
امروز چین از نظر تقاضای فولاد در اوج ساختاری قرار دارد. با وجود رشدی که در این کشور شاهد بودیم، جهان در ۲۰‌سال آینده به فولاد بیشتری نسبت به ۳۰‌سال گذشته نیاز دارد. در حالی که تقاضا در بقیه نقاط جهان ۲/۱‌درصد افزایش یافته و به ۸۸۲‌میلیون تن رسیده است.

مصرف چین برای چهارمین سال کاهش در سال ۲۰۲۴ به ۸۶۹‌میلیون تن رسیده است، درنتیجه سهم چین در سال ۲۰۲۵ بیشتر کاهش خواهد یافت. این ارقام نشان می‌دهد که چگونه پایان رونق چند دهه زیرساخت‌ها و املاک چین، مصرف فولاد این کشور را تغییر می‌دهد.

در مقابل بازار هند در سال جاری با رشد ۸‌درصدی؛ پس از افزایش ۱۴‌درصدی در سال‌۲۰۲۳ به ۱۴۳میلیون تن خواهد رسید. در ادامه سایر اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه برای دومین سال متوالی شاهد رشد حدود ۷‌درصدی خواهند بود.

روند صعودی بازار داخلی چین
به هر حال بازار داخلی فولاد چین از اواخر سپتامبر و پس از اعلام اقدامات بانک مرکزی این کشور برای حمایت از بازار املاک و مستغلات، روندی صعودی داشته است. این منجر به افزایش قیمت محصولات فولادی شده است. افزایش قیمت فولاد در چین همچنین باعث بهبود حاشیه سود برای تولیدکنندگان خارجی شد زیرا فشار بر بازار ناشی از محصولات فولادی ارزان آن کشور کاهش یافت.
فولادسازان ویتنامی انتظار دارند که بازار داخلی فولاد در ماه‌های اکتبر تا دسامبر تقویت شود.

این بازار سه فصل گذشته با تقاضای کمتر و افزایش رقابت از سوی چین روبه‌رو بود، اما قیمت‌ها در اواخر سپتامبر شروع به بهبود کردند. بازار انتظار دارد که با کاهش فشار محصولات چینی، قیمت‌های ورق گرم و فولاد ساختمانی در سه ماهه چهارم پویایی مثبتی از خود نشان دهند ولی کره جنوبی و تایوان ممکن است در ماه‌های اکتبر تا دسامبر اقدامات کافی برای حفظ خوش‌بینی رو به رشد نداشته باشند.

چین از فولاد رو برگرداند
پیش‌بینی‌های انجمن جهانی فولاد چشم‌اندازهای متفاوتی را بین چین و سایر مکان‌های کلیدی فولاد در بقیه جهان، از جنوب آسیا تا خاورمیانه و آمریکای لاتین نشان می‌دهد. سیمون تروت، مدیر اجرایی سنگ‌آهن در شرکت Rio Tinto، بزرگ‌ترین تامین‌کننده مواد تشکیل‌دهنده فولاد در جهان، در یک سخنرانی در ملبورن اظهار کرد که چین از نظر تقاضای فولاد در اوج ساختاری قرار دارد. با وجود رشدی که در چین شاهد بودیم، جهان در ۲۰ سال آینده به فولاد بیشتری نسبت به ۳۰ سال گذشته نیاز خواهد داشت.

انجمن جهانی فولاد شاهد بر این موضوع است که مصرف چین برای چهارمین سال کاهش در سال ۲۰۲۴ به ۸۶۹ میلیون تن رسیده است، در حالی که تقاضا در بقیه نقاط جهان ۲/۱ درصد افزایش یافته و به ۸۸۲ میلیون تن رسیده است. به گفته این انجمن، سهم چین در سال ۲۰۲۵ بیشتر کاهش خواهد یافت.
این ارقام نشان می‌دهد که چگونه پایان رونق چند دهه زیرساخت‌ها و املاک چین، مصرف فولاد این کشور را تغییر می‌دهد اما آنها همچنین دلیل دیگری برای افزایش شدید صادرات چین در سال جاری به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهند که افزایش تقاضا در جاهای دیگر است.
انجمن جهانی فولاد اعلام کرد که بازار هند در سال جاری با رشد ۸ درصدی پس از افزایش ۱۴ درصدی در سال ۲۰۲۳ به ۱۴۳ میلیون تن خواهد رسید، در حالی که سایر اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه برای دومین سال متوالی شاهد رشد حدود ۷درصدی خواهند بود.
بلومبرگ گزارش کرد که بقیه کشورهای جهان، آخرین بار در سال ۲۰۱۸ از سهم چین از تقاضا پیشی گرفتند. انجمن جهانی فولاد با توجه به اقدامات محرک اخیر پکن برای حمایت از رشد و با استناد به احتمال فزاینده مداخله اساسی دولت و حمایت از اقتصاد اعلام کرد که تقاضای فولاد چین می‌تواند در سال ۲۰۲۵ تقویت شود.
قابل ذکر است انجمن جهانی فولاد پیش‌بینی کوتاه‌مدت خود برای تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ را کاهش داده است. انتظار می‌رود که حجم تولید ۹/۰‌درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش یابد و به ۷۵/۱‌میلیارد تن برسد. در عین حال، انتظار می‌رود تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۵ پس از سه سال متوالی کاهش به ۷۷/۱‌میلیارد تن با ۲/۱‌درصد رشد سالانه برسد.

تقاضای فولاد در کشورهای همجوار ایران چگونه است؟
بررسی وضعیت تولید و بازار فولاد در دو کشور هند و ترکیه به عنوان کشورهای همسایه و همجوار ایران و همچنین رقبای سنتی فولادسازی کشورمان نشان می‌دهد که هندوستان دستیابی به ظرفیت ۳۰۰میلیون تنی را تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرده و ترک‌ها نیز سال گذشته میلادی ۱۰‌میلیون تن ورق گرم وارد کردند.
ظرفیت تولید فولاد خام در کشور هندوستان در سال۲۰۲۳ به میزان ۱۴۰ میلیون تن بود. مطابق هدف‌گذاری انجام شده، هندوستان در نظر دارد مطابق با رشد سالانه ۸‌درصدی تقاضا و مصرف فولاد، ظرفیت تولید را به ۳۰۰‌میلیون تن برساند. همچنین در سال گذشته میلادی ترکیه ۱۰‌میلیون تن ورق گرم وارد کرد.

بررسی آمار تولید و صادرات فولاد ترکیه طی دو سال گذشته نشان می‌دهد این کشور در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱/۳۵‌میلیون تن تولید داشته و مصرف آن ۵/۳۲‌میلیون تن بوده است. همچنین ۶/۱۹‌میلیون تن صادرات و در مقابل ۱۸میلیون تن واردات فولاد در آمارنامه‌های این کشور به ثبت رسید.
این همسایه غربی کشورمان در سال گذشته میلادی ۷/۳۳‌میلیون تن تولید، ۳۸‌میلیون تن مصرف، ۵/۱۴میلیون تن صادرات و ۳/۲۰‌میلیون تن واردات داشت.

بررسی آمارها طی دو سال گذشته میلادی در این کشور حاکی از افت ۴ درصدی تولید فولاد، رشد ۱/۱۷‌درصدی مصرف، کاهش ۸/۲۵‌درصدی صادرات و رشد ۵/۱۲‌درصدی واردات فولاد است.

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0