خزش آرام حلقه اول زنجیره فولاد در کانال ۹۰دلاری ناکام ماند

با ناکامی صعود آرام حلقه اول زنجیره فولاد در کانال ۹۰دلاری، فرضیه سقوط بهای سنگ‌‌‌آهن تقویت شد. 
تقویت فرضیه سقوط «سنگ‏‏‌آهن»

به گزارش بیرونیت به نقل از «دنیای‌اقتصاد»، داده‌‌‌های جهانی نشان می‌دهد، در معاملات روز گذشته (دوشنبه، ۱۶سپتامبر ۲۰۲۴)، قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن با محتوای آهن ۶۲درصدی دوباره به سمت ۹۲دلار کاهش یافت.

این در حالی است که بعد از سقوط بهای سنگ‌‌‌آهن به کانال ۹۰دلاری در روزهای ابتدایی سپتامبر، قیمت‌های آتی سنگ‌‌‌آهن در روز پنج‌شنبه، ۱۲سپتامبر به بیش از ۹۳ دلار در هر تن، افزایش یافت و به بالاترین حد خود در بیش از یک‌هفته منتهی به آن روز رسید.
علت این صعود آرام و خزش گونه بهای سنگ‌‌‌آهن در کانال ۹۰دلاری، بهبود تقاضای فصلی مصرف فولاد در چین و غلبه کوتاه‌مدت آن بر نگرانی‌ها در مورد اما و اگرهای مربوط به بهبود شرایط اقتصادی مصرف‌کننده اصلی فولاد (چین) بود. اما روز گذشته، تحت‌تاثیر سه‌عامل مهم، بهای سنگ‌‌‌آهن در معاملات جهانی باز هم کاهش یافت تا به‌واسطه آن، فرضیه سقوط قیمتی سنگ‌‌‌آهن و باقی‌ماندن آن در کانال ۹۰دلاری در برابر فرضیه صعود دوباره قیمت‌ها در این بازار تقویت شود.

اولین عامل مربوط به انتشار داده‌‌‌های ناامیدکننده از وضعیت اقتصادی چین در روزهای پایانی هفته قبل است که بر رفتار سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سنگ‌‌‌آهن اثر گذاشت و در نهایت موجب کاهش بهای حلقه اول زنجیره فولاد شد.

به گزارش وب‌سایت خبری و تحلیلی Trading economics، داده‌‌‌های منتشرشده در آخر هفته گذشته نشان داد که تولید صنعتی، خرده‌‌‌فروشی و سرمایه‌گذاری دارایی‌‌‌های ثابت در چین، پیش‌بینی‌‌‌های ماه اوت را از دست داده است. یک عامل دیگر مربوط به وضعیت نرخ بیکاری و انتشار گزارش‌‌‌هایی در این باره است.

براساس این گزارش، نرخ بیکاری شهری در چین، به بالاترین حد در شش‌ماه گذشته رسید. ردپای رکود بازار مسکن چین در افت بهای سنگ‌‌‌آهن، سومین عامل موثر در این زمینه است. براساس آمارهای اخیر، قیمت مسکن در چین با سریع‌ترین سرعت در ۹سال اخیر کاهش یافته است.

در همین حال، رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، اخیرا از مقامات کشورش خواسته است تا با اعمال سیاست‌‌‌های موثر، موجب شوند چین به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی سالانه دست یابد، در حالی که انتظار می‌رود بانک خلق چین نرخ بهره بیش از ۵تریلیون دلار وام مسکن معوق را در اوایل ماه پیش‌‌‌رو کاهش دهد.

هرچند تحلیلگران بازار جهانی فولاد معتقدند افت‌وخیزهای قیمتی در بازار معاملات سنگ‌‌‌آهن طی روزهای پیش‌‌‌رو در کانال ۹۰دلاری ادامه خواهد داشت، فرضیه سقوط بهای سنگ‌‌‌آهن نسبت به صعود قیمتی این ماده اولیه فولادی قوی‌‌‌تر است.

به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت فعلی بازارهای جهانی، به‌خصوص شرایط اقتصادی چین، تقاضای سنگ‌‌‌آهن کماکان در سطوح پایین باقی‌مانده و نوسان قیمت‌ها در روزهای معاملاتی به رشد‌‌‌ها یا ریزش‌‌‌های جزئی در همان محدوده کانال ۹۰دلاری محدود شود. نظریه‌‌‌ها درباره وضعیت بازار معاملات سنگ‌‌‌آهن در سال آینده میلادی (۲۰۲۵) اما متفاوت است.

گروهی از تحلیلگران می‌‌‌گویند، انتظار می‌رود تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۵ به رشد بازگردد، زیرا افزایش قیمت در بخش‌‌‌های غیرمالی مانند ماشین‌‌‌آلات، کشتی‌‌‌سازی و حمل‌‌‌ونقل به جبران کاهش شدید تقاضا در بخش املاک کمک می‌کند. از ناحیه این بخش‌‌‌ها ظرفیت افزایش تقاضا برای فولاد در بازارهای جهانی رصد می‌شود و انتظار می‌رود تحت‌تاثیر این موضوعات، همزمان با افزایش تقاضا، بهای سنگ‌‌‌آهن صعودی شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» از روزهای ابتدایی سپتامبر ۲۰۲۴، بازار معاملات جهانی سنگ‌‌‌آهن با تشدید نگرانی‌ها درباره احتمال افزایش عمق رکود در دو اقتصاد بزرگ دنیا، وارد فاز سقوط بزرگ قیمتی شد. متوسط بهای فروش هر تن سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی که در میانه ماه گذشته، یک‌‌‌بار در ۱۴ اوت کف مقاومت ۱۰۰دلاری را از دست داد و به کانال ۹۰دلاری وارد شد، از روز سه‌شنبه، سوم سپتامبر بار دیگر به زیر سطح ۱۰۰دلاری سقوط کرد.

این سقوط قیمتی تا جایی ادامه یافت که در روزهای ۴ و ۵سپتامبر، متوسط قیمت هر تن از این محصول صنعتی و معدنی، کف تقریبی کانال ۹۰دلاری یعنی سطح ۹۱دلاری را لمس کرد. براساس داده‌‌‌های جهانی و بنابر گزارش بلومبرگ، بهای فروش سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی در ابتدای سپتامبر امسال به پایین‌‌‌ترین سطح خود طی دست‌‌‌کم دوسال اخیر سقوط کرد.

تنگنای چندساله و رکود شدید در بخش املاک چین، فولادسازان این کشور را با بحران مواجه کرده؛ بحرانی که موجب از بین رفتن بخش‌‌‌هایی از تقاضا در این بازار شده و رقابت شدید بین فروشنده‌‌‌ها و مازاد فلز را ایجاد کرده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0