مسعود فتوت، کارشناس معدن

صنعت زغال‌سنگ آفریقای‌ جنوبی به عنوان ستون حیاتی اقتصاد این کشور، با چالش‌های مهمی مواجه است که هم آینده آن و هم معیشت هزاران کارگر را تهدید می‌کند. 
مشکل‌سازی برای یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان آفریقای ‌جنوبی

با کاهش قیمت کالاها، ناکارآمدی لجستیک و تغییر رو به رشد جهانی به سمت انرژی‌های پاک، این صنعت را در مقطع حساسی قرار داده است.

اگر به مشکلات این بخش رسیدگی نشود، می‌توانیم شاهد از دست رفتن مشاغل زیاد و فرصت‌های اقتصادی باشیم که توانایی بی‌ثبات کردن اقتصاد در گستره وسیعی را خواهد شد. یکی از مشکلات اساسی که صنعت زغال‌سنگ آفریقای ‌جنوبی با آن مواجه بوده، کاهش کارایی لجستیکی است. به ویژه درخصوص شبکه‌های ریلی و بندری که برای انتقال زغال‌سنگ به بازارهای صادراتی ضروری است.
حمل‌و‌نقل کالاهای فله‌ای مانند زغال‌سنگ و سنگ‌آهن به بازارهای بین‌المللی در گذشته به وسیله زیرساخت‌های ریلی و بندری آفریقای‌ جنوبی که توسط شرکت دولتی ترنس‌نت مدیریت می‌شد، باعث کارآمدی و صرفه اقتصادی شده بود. با این حال و در سال‌های اخیر، کاهش عملکرد شرکت ترنس‌نت باعث ایجاد تنگناهای شدید برای فعالان بخش معدن که تلاش می‌کنند محصولات خود را صادر کنند، شده است. تاثیر این ناکارآمدی‌های لجستیکی بسیار تعجب‌برانگیز بوده است.

بر اساس آخرین تخمین‌های گروه GAIN، سیستم لجستیکی آفریقای ‌جنوبی که عملکرد ضعیفی دارد، موجب بروز خسارت تا میزان ۳۵۳‌میلیارد رند (واحد پول آفریقای‌ جنوبی) در فعالیت‌های اقتصادی شده است.
شرکت‌های زغال‌سنگ که وابستگی شدیدی به خط راه‌آهن کریدور شمالی دارند که به ترمینال زغال‌سنگ خلیج ریچاردز منتهی می‌شود، این خط راه‌آهن به شدت آسیب دیده است. به طور مشابه، شرکت‌های سنگ‌آهن که وابستگی شدیدی برای رساندن محصولات خود به بندر از طریق کریدور کیپ شمالی تا خلیج سالدانها دارند، با چالش‌های شدیدی منجمله عدم داشتن کشتی‌های مورد نیاز برای حمل کالاهای فله روبه‌رو هستند. حمل‌و‌نقل جاده‌ای نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای این حمل‌و‌نقل باشد.
دفتر تحقیقات اقتصادی (BER) اهمیت فرصت‌های از دست رفته ناشی از ناکارآمدی شرکت ترنس‌نت را بررسی کرده است. در فاصله بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ و هنگامی که قیمت زغال‌سنگ و سنگ‌آهن افزایش یافت و باعث افزایش رونق بازار شده بود، شرکت‌های معدنی آفریقای ‌جنوبی به دلیل محدودیت‌های لجستیکی نتوانستند به طور کامل از افزایش تقاضای جهانی سود ببرند. این فرصت‌سوزی باعث وارد آمدن میلیاردها ‌دلار خسارت به صنعت و کاهش بالقوه درآمدهای ارزی آفریقای ‌جنوبی گردید.
صنعت زغال‌سنگ منبع حیاتی اشتغال در آفریقای‌ جنوبی است که به طور مستقیم از ده‌ها ‌هزار شغل حمایت می‌کند و به طور غیرمستقیم بسیاری از مشاغل را از طریق صنایع مرتبط حفظ می‌کند. مدیریت ناکارآمد در بحث جابه‌جایی زغال‌سنگ برای صادرات می‌تواند عواقب مخربی برای کارگران و صنایع وابسته به معادن زغال‌سنگ را در بر داشته باشد.بانک مرکزی آفریقای ‌جنوبی در تحقیقات خود هشدار داده است که در صورت تعطیلی معادن زغال‌سنگ، باعث از دست رفتن ۹۲۰۰۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم و نگران‌کننده‌تر از آن و از بین رفتن ۲۴۸۴۰۰ فرصت شغلی به صورت غیر‌مستقیم خواهد شد زیرا به ازای هر شغل از دست رفته در بخش زغال‌سنگ، ۷/۲ فرصت شغلی به صورت غیرمستقیم در سطح اقتصاد از بین می‌رود.
از دست دادن مشاغل می‌تواند در اقتصادهای محلی موجب ناآرامی و منجر به افزایش فقر، بی‌ثباتی اجتماعی و فشار بیشتر بر دولت برای ارائه حمایت از جوامع آسیب‌دیده شود. افزایش دقت در برنامه‌ریزی و دخالت صحیح برای جلوگیری از سوء‌مدیریت در حمل‌و‌نقل صنعت از رخ دادن بحران‌های مشابه در مقیاس وسیع‌تر جلوگیری می‌کند.
علاوه بر چالش‌های لجستیکی و اقتصادی در صنعت زغال‌سنگ، تعهد آفریقای‌ جنوبی در حرکت به سمت اقتصاد کم‌کربن نیز یکی از چالش‌های اساسی پیش‌رو است. این بخش با تولید ۸۳‌درصد برق کشور از زغال‌سنگ، نقش اصلی را در تامین برق خانه‌ها و صنایع ایفا می‌کند.
با این حال آفریقای ‌جنوبی متعهد شده است به عنوان بخشی از تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار کربن، وابستگی خود به زغال‌سنگ را کاهش دهد. هدف این کشور کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای است و در مسیر رسیدن به هدف خود برای محدود کردن گرمایش زمین به زیر ۲درجه سانتیگراد است.
در حالی که این گذار برای پایداری محیط‌زیست ضروری است اما خطرات قابل ‌توجهی نیز برای اقتصاد به همراه دارد. اقتصاد کربن‌محور آفریقای ‌جنوبی و اتکای آن به صادرات زغال‌سنگ، این کشور را در برابر تغییرات تقاضای جهانی انرژی آسیب‌پذیر می‌کند. بانک مرکزی آفریقای ‌جنوبی در پژوهشی بابت خطر تغییر اقتصاد به سمت کاهش کربن تخمین زده است که این کشور بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۳۵ بیش از ۱۲۰‌میلیارد‌ دلار که عمدتا به دلیل وابستگی به زغال‌سنگ است، ضرر می‌کند. این ضرر بیشتر ناشی از درآمد صادرات زغال‌سنگ به ارزش ۷/۸۳‌میلیارد‌ دلار است.
کارشناسان برای عبور و گذر از زغال‌سنگ هم‌عقیده‌اند تا با مدیریت صحیح، آشفتگی‌های اقتصادی و از دست رفتن مشاغل را به حداقل برسانند. محققان بانک مرکزی آفریقای ‌جنوبی تاکید می‌کنند که توقف عبور و گذر از زغال‌سنگ یک گزینه نیست، اما سرعت و مدیریت آن باید به دقت کنترل شود.
کلید این فرآیند، مهارت‌آموزی مجدد کارگران برای توانمندسازی آنها برای یافتن شغل در سایر صنایع، به ویژه در صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر است که انتظار می‌رود در سال‌های آینده رشد کنند.پیر مونین یکی از محققین بانک مرکزی آفریقای‌ جنوبی، پیشنهاد می‌کند که برای حمایت از صنایع وابسته به زغال‌سنگ از طریق انتقال، به سیاست‌های پیشگیرانه نیاز است. کاهش زغال‌سنگ باید به درستی
مدیریت شود.

مونین خاطرنشان می‌کند: کارگران نباید فراموش شوند زیرا کشور به سمت اقتصاد کم‌کربن حرکت می‌کند.صنعت زغال‌سنگ آفریقای ‌جنوبی در یک دوراهی قرار دارد. فشارهای کاهش قیمت کالاها، ناکارآمدی لجستیکی و تغییر جهانی به سمت انرژی‌های پاک، همگی برای ایجاد آینده‌ای مبهم برای این صنعت، نقش‌آفرین هستند.
منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0