رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هشدار داد:

رئیس هیئت ‌مدیرۀ انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نشستی خبری که صبح امروز برگزار شد، اعلام کرد که به دلیل ناترازی انرژی، بخش قابل توجهی از ارزش تولید فولاد کشور از دست رفته است.
برای "فولاد 55 میلیون تنی" نه برق داریم نه گاز

به گزارش خبرنگار بیرونیت، فولادسازان کشور در این سال ها با چالش بزرگی به نام کمبود انرژی در تابستان و زمستان مواجه بوده اند، به نحوی که در تابستان گرفتار قطعی برق بوده و هستند و در زمستان نیز قطعی گاز گریبان آنها را می گیرد. این مسئله یکی از عواملی است که سبب شده فولادسازان نتوانند مطابق با توان تولید و ظرفیت موجود، فعالیت کنند.

آن طور که رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می گوید، در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد در کشور به 45 میلیون تن رسیده، با این حال حدود 32 تا 33 میلیون تن تولید می شود.

بهرام سبحانی با بیان اینکه ارزش تولید از دست رفته فولاد کشور در سال 1400 (به دلیل چالش کمبود برق) 52.8 همت بوده، افزود: در سال ۱۴۰۲ نیز 30 همت از ارزش تولید فولادسازان از دست رفته و این رقم در سال جاری بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: جمع تولید از دست رفته فولادسازی کشور با ملاک قرار دادن ظرفیت قابل بهره برداری ۳۲ میلیون تنی، 79 همت در سال 1400، حدود 67 همت در سال 1401 و 98.6 همت در سال گذشته بوده است.

سبحانی با اشاره به برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404، تاکید کرد: برای تحقق این هدف نه برق داریم و نه گاز؛ تازه شاید با مشکل عدم توازن مواد اولیه نیز مواجه شویم.

وی با بیان اینکه برآورد شده در سال جاری ۱.۵ میلیون تن افت تولید در فولادسازی کشور رخ بدهد، به اظهارنظرها درباره انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا و خطر تشدید تحریم علیه ایران اشاره کرد و گفت: البته شاید با آمدن دونالد ترامپ، تحریم ها کم شود، چه آنکه انتظار داریم دولت چهاردهم به سمت تنش زدایی برود، زیرا با وضع فعلی نمی توان ادامه داد.

سبحانی اما در پاسخ به این پرسش که انتظارات بخش فولاد از دولت بعد چیست، گفت: مسائلی مانند اصلا نرخ ارز صادرات و دخالت نکردن در قیمت گذاری و همچنین رفع ناترازی انرژی، انتظارات ما از دولت چهاردهم است؛ در حال حاضر به جای کشف قیمت (در بورس کالا) قیمت سازی می شود.

وی همچنین پیشنهاد داد که دولت با مشارکت مردم نیروگاه بسازد و مسیر ورود بخش خصوصی به این حوزه را تسهیل کند، زیرا بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، انگیزه می خواهد و می توان این انگیزه را با اقداماتی مانند تسهیل واگذاری میادین گازی به آنها ایجاد کرد.

سبحانی در ادامه تاکید کرد که کشور در افق 1404 به ظرفیت تولید 50 میلیون تن فولاد می رسد، اما نمی توان از همه این ظرفیت استفاده کرد. وی کنایه ای نیز به صدور مجوزهای جدید تولید فولاد زد و گفت که به اندازه تولید ۱۲۰ میلیون تن فولاد مجوز جدید صادر شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0