برنامه‏‏‌های جدید کودلکو در پی افزایش تولید خودروهای برقی

قیمت لیتیوم پس از کاهش تقاضا برای خودروهای برقی از طرف چین در مسیر نزولی قرار گرفت؛ اما قیمت این فلز در ماه ژوئن در کانال صعودی قرار گرفت و پیش‌بینی می‌شود با توجه به نیاز دنیا به خودروهای برقی، در آینده نزدیک کشورهای دارای لیتیوم برنامه‌‌‌های جدیدی را برای اکتشاف و استخراج همراه با جذب سرمایه‌گذار در دستور کار قرار دهند.
رشد تقاضا لیتیوم را گران کرد

داده‌‌‌هایی که اداره آمار ملی Indec در روز جمعه ۷ژوئن منتشر کرد، نشان می‌دهد که میزان استخراج لیتیوم در آرژانتین، به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ فلز در جهان، از ماه ژانویه تا آوریل سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۹.۷‌درصد افزایش داشته است.

لیتیوم به عنوان فلز فوق‌‌‌العاده سبک مورد علاقه سازندگان باتری‌‌‌های قابل شارژ شناخته شده است که در آرژانتین رونق زیادی دارد و با اعلام پروژه‌‌‌ها و سرمایه‌گذاری‌‌‌ها در زمینه ساخت باتری‌‌‌های قابل شارژ استخراج فلز لیتیوم نیز در این کشور تقویت شده است.

آرژانتین به همراه دو کشور شیلی و بولیوی مثلث لیتیوم را تشکیل می‌دهند و از کشورهایی همچون کانادا و چین سرمایه‌گذارانی را برای توسعه بخش معدنی این فلز جذب کرده‌‌‌اند. این موضوع توانسته است تا حدودی رکود اقتصادی و تورمی سه‌رقمی حاکم بر این کشورها را کنترل کند.

لیتیوم برای ناوگان خودروهای برقی آینده موردنیاز است و از این‌رو طی سال‌های اخیر افزایش سرسام‌‌‌آور قیمت آن در بازار مطرح بوده است و این موضوع تا سال گذشته پیش از کاهش فروش خودروهای برقی در چین ادامه داشت و پس از آن روند قیمتی نزولی شد.

قیمت کربنات‌لیتیوم در ماه ژوئن نزدیک به ۱۰۰‌هزار یوآن به ازای هر تن بود که در دسامبر ۲۰۲۳ به کمترین قیمت خود طی دوسال اخیر رسید و پس از آن قیمت فعلی در میان مازاد مواد خام برای تولیدکنندگان باتری خودروهای الکتریکی، به صورت محدود مورد معامله قرار گرفت.

اگرچه صنعت خودروهای برقی به دلیل یارانه‌‌‌های دولتی که به تولیدکنندگان تخصیص داده می‌شود، به مقابله با مازاد باتری ادامه داد و از این رو معدنچیان لیتیوم به افزایش ظرفیت و اکتشاف ذخایر جدید ادامه دادند و انتظارات از مازاد عرضه را افزایش دادند.

آغاز پروژه جدید لیتیوم کودلکو از ۲۰۳۰
امید به تعادل نهایی در بازار، شیلی را به این سمت سوق داد که قصد دارد تولید را در یک‌دهه آینده دوبرابر کند. چنین تحولاتی به دنبال کاهش قیمت باتری‌‌‌ها به‌‌‌دلیل ادامه پاک‌سازی موجودی‌‌‌های مواد اولیه و محصول نهایی از سوی پکن در سال ۲۰۲۲ توسط تولیدکنندگان خودروهای برقی انجام می‌شود.

علاوه بر این، تعرفه‌‌‌های گسترده از سوی ایالات‌متحده و موانع تجاری اتحادیه اروپا باعث افزایش عدم‌اطمینان در مورد توانایی چین برای جبران سرعت پایین تولید خودروهای الکتریکی شده است.

با توجه به نیاز به خودروهای برقی و قابل شارژ، تولید این نوع خودروها در دنیا در حال افزایش است و از این‌رو شرکت‌های بزرگ معدنی نیز در راستای اکتشافات و استخراج‌‌‌های جدید گام برمی‌‌‌دارند. از این رو شرکت کودلکو در حال بررسی نامزدهای احتمالی سرمایه‌گذاری در پروژه لیتیوم واقع در بزرگ‌ترین معدن در شیلی برای آغاز در سال ۲۰۳۰ است.

پیش‌بینی شده است که ساخت این پروژه با نام «پالوما» در اوایل سال ۲۰۲۷ آغاز شود و اولین تولید آن در سال ۲۰۳۰ اتفاق بیفتد و شریک کودلکو در اوایل سال ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد.

این پروژه در مرحله ابتدایی به ۱.۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا بتواند سالانه حدود ۲۰‌هزار تن لیتیوم را با استفاده از روش سنتی حوضچه تبخیر تولید کند و فاز بعدی برای دستیابی به ۳۰‌هزار تن کربنات لیتیوم در سال از طریق استخراج مستقیم لیتیوم (DLE) متمرکز شده است.

شیلی دومین تولیدکننده لیتیوم پس از استرالیاست که بزرگ‌ترین ذخایر شناخته‌شده از این فلز را دارد. این کشور در ماه مارس استخراج جدید لیتیوم را با همکاری سرمایه‌گذاران آغاز کرد، به این معنی که هرگونه عملیات در این سایت‌‌‌ها باید به صورت شراکتی انجام شود که در آن شرکت معدنچی شیلیایی مالک اکثریت سهام‌‌‌ است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0