همچنین پیشبینی در خصوص آینده فروش خودروهای برقی در چین مطلوب نیست، از اینرو میزان تقاضا برای لیتیوم از طرف تولیدکنندگان باتری بهشدت کاهشی شده است. تحلیلگران معتقدند با توجه به شرایط موجود، در سال آینده نیز روند نزولی قیمت لیتیوم ادامه خواهد داشت و حدود ۳۰درصد نسبت به سطح قیمت کنونی کاهش را تجربه خواهد کرد.
به گفته بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی، ممکن است در سال آینده قیمت کربناتلیتیوم در چین که بهعنوان مصرفکننده اصلی آن شناخته شده، بیش از ۳۰درصد نسبت به سطح فعلی کاهش یابد، چراکه عرضه رو به رشد همه تولیدکنندگان بزرگ لیتیوم از افزایش میزان تقاضای کاربران باتری پیشی گرفته است.
همچنین چین بهعنوان بزرگترین تولیدکننده باتری در جهان نیز شناخته میشود. از اینرو قیمت مواد شیمیایی مورد استفاده در باتریها در سالجاری بعد از کاهش یارانههای پکن برای خودروهای الکتریکی از ژانویه، کاهش ۷۷درصدی را تجربه کرده که این موضوع باعث کاهش قیمت سنگ معدن لیتیوم و آسیب رسیدن به حاشیه سود معدنکاران جهانی شده است.
تحلیلگران چینی معتقدند، قیمت لحظهای کربناتلیتیوم در این هفته به پایینترین حد ظرف بیش از دوسال گذشته رسید و به عبارت بهتر در سطح ۱۱۵هزار و ۵۰۰یوآن معادل ۱۶۱۸۵.۵۴دلار به ازای هر تن قرار گرفت و احتمالا با ادامه افزایش میزان عرضه جهانی در سال آینده به سطح ۸۰هزار یوآن کاهش خواهد یافت.، همچنین به گفته یک تحلیلگر چینی انتظار میرود قیمت لیتیوم تا پایان سالجاری به ۱۰۰هزار یوآن به ازای هر تن برسد.
آسیب جدی کاهش قیمت لیتیوم به تولیدکنندگان
بررسیها نشان میدهد که قیمت لیتیوم در خارج از چین نیز روند مشابهی را تجربه میکند. روز پنجشنبه ۳۰نوامبر قیمتهای معیار کربنات لیتیوم در چین، ژاپن و کرهجنوبی حدود ۱۸.۵۰دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش یافته است. همچنین پرمعاملهترین قرارداد ماه ژانویه در بورس آتی گوانگژو در روز پنجشنبه به پایینترین سطح خود یعنی ۱۰۶هزار و ۲۰۰یوآن در هر تن رسید که کمتر از نیمی از قیمت بورسی آن در آغاز معاملات در ماه ژوئیه بود. ادامه روند نزولی قیمت به تولیدکنندگان لیتیوم پرهزینه آسیب جدی میرساند، این در حالی است که از کاهش سرعت بخش خودروهای الکتریکی حمایت میکند. چین حدود ۷۰درصد از باتریهای جهان و بیش از نیمی از خودروهای الکتریکی خود را تولید میکند.
کارگزاری CITIC Futures ماه گذشته اعلام کرد که پیشبینی میشود فروش خودروهای برقی داخلی در سال آینده ۲۵درصد رشد کند و به ۹.۴۴میلیون دستگاه برسد که از رشد سالانه ۳۱درصدی و ۸۹درصدی در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲ کاهش مییابد. این کارگزاری افزود: به دلیل کاهش تقاضای داخلی و خارجی، نرخ رشد آهستهتری برای بخش ذخیرهسازی انرژی توسط دومین مصرفکننده بزرگ لیتیوم، پیشبینی میشود. در همین حال، بانک UBS هفته گذشته پیشبینی کرد که عرضه جهانی لیتیوم در سال ۲۰۲۴ تا ۴۰درصد افزایش خواهد یافت و به بیش از ۱.۴میلیون تن معادل کربنات لیتیوم خواهد رسید. همچنین این بانک گفت: سال آینده میزان تولید در واحدهای تولیدی برتر استرالیا و آمریکای لاتین به ترتیب ۲۲ و ۲۹درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که انتظار میرود تولید در آفریقا به دلیل پروژههای زیمبابوه دوبرابر شود. تولید در چین نیز ظرف دو سال آینده حدود ۴۰درصد افزایش خواهد یافت که توسط یک پروژه بزرگ CATL در استان جیانگشی جنوبی هدایت میشود.
پیشبینی ۸۰هزار یوآنی هر تن لیتیوم در سال آینده
براساس گزارش CITIC Futures، افزایش میزان عرضه به مازاد لیتیوم جهانی ۱۲درصدی منجر خواهد شد که نسبت به رشد ۴درصدی در سالجاری افزایش یافته است. این شرکت انتظار دارد قیمت کربناتلیتیوم چین در سال ۲۰۲۴ به ۸۰هزار یوآن در هر تن برسد که میانگین آن حدود ۱۰۰هزار یوآن معادل هزینههای تولید در جیانگشی، بهعنوان بزرگترین منطقه تولیدکننده این ماده شیمیایی در چین است. به گفته دو تولیدکننده و دو تحلیلگر، تولیدکنندگان در آنجا بیشتر از لپیدولیت استخراجشده در محل یک سنگ سخت لیتیوم برای تولید استفاده میکنند و هزینهها برای کسانی که داراییهای معدنی دارند از ۸۰هزار تا ۱۲۰هزار یوآن متغیر است.
به گفته تحلیلگران، برای تولیدکنندگانی که به تامین سنگ معدن خارجی متکی هستند، هزینهها میتواند تا ۲۰۰هزار یوآن به ازای هر تن افزایش یابد. به گفته ارائهدهنده اطلاعات Mysteel، برخی از تولیدکنندگان عمده در جیانگشی که معمولا یکسوم تولید این کشور را عهدهدار هستند، از سپتامبر تولید خود را کاهش دادهاند. اما تولیدکنندگان در جاهای دیگر مانند دریاچههای شمال غربی استان چینگهای، با هزینههای تخمینی حدود ۵۰هزار یوآن در هر تن، همچنان در حال گسترش هستند. تحلیلگران هزینه تولیدکنندگان عمده با استفاده از اسپودومن، سنگ معدن دیگری را که از معادن خود وارد میشود، حدود ۷۰هزار یوآن برآورد کردهاند.
بیرمقی بازار جهانی لیتیوم
بررسیها نشان میدهد که قیمت کربناتلیتیوم در روز سهشنبه ۵دسامبر به ۱۰۸هزار و ۵۰۰یوآن به ازای هر تن کاهش یافته که پایینترین قیمت از ماه اوت ۲۰۲۱ تاکنون است؛ زیرا تقاضای پایین باعث تشدید مازاد عرضه فعلی شد. بدبینی نسبت به فروش خودروهای الکتریکی در چین تقاضای لیتیوم را برای تولیدکنندگان باتری در فصل ذخیرهسازی معمولی آنها محدود کرد. در مقابل، شرکتها از ذخایر بالای موجودی به دنبال مازاد عرضه ناشی از یارانههای گسترده دولت چین در طول سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بهره بردند.
این تحولات باعث شد تا بازیگران کلیدی بازار پیشبینی کنند که کسری لیتیوم بعدی فقط در سال ۲۰۲۸ بازمیگردد؛کمبودهایی که قیمت لیتیوم را در ماه نوامبر ۲۰۲۲ به ۶۰۰هزار یوآن رساند. فروش خودروهای برقی در ایالاتمتحده انتظارات را از دست داده، چراکه هزینههای اعتباری بالاتر تمایل مصرفکنندگان را به خریدهای بزرگ با مشکل مواجه کرده است. دومین تولیدکننده بزرگ مواد خام لیتیوم اسپودومن در جهان، قصد دارد تولید لیتیوم خود را در سال مالی آینده در استرالیای غربی دو برابر کند. با توجه به معاملات در بورس فلزات لندن، قیمت لیتیوم از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون ۴۱۱هزار یوآن به ازای هر تن معادل ۷۹.۱۱درصد کاهش یافته است. براساس مدلهای کلان جهانی، تحلیلگران انتظار دارند که قیمت لیتیوم تا پایان سالجاری میلادی به قیمت ۱۱۵۷۸۶.۳۵یوآن به ازای هر تن معامله شود.
منبع: دنیای اقتصاد
مطالب مرتبط