به گزارش بیرونیت به نقل از بلومبرگ، وانگ وی رییس بازرگانی مس در شرکت گروه متالز شانگهای در مصاحبهای عنوان کرد: محمولههای سنگ مس از معادن خارج از کشور باید برای تغذیه کارخانههای ذوب چین، علیرغم افزایش به ظاهر بزرگ ظرفیت فرآوری آنها کافی باشد.
او در این باره توضیح داد: ما نسبت به قیمت مس خیلی خوشبین نیستیم و بازار در سال آینده در «ضعف» خواهد بود در حالی که محرکهای بیشتر چین و کاهش ذخایر سنگ معدن باید در درازمدت شرایط را سختتر کند.
دیدگاه وانگ با ناظران بزرگترین بازار مس جهان مطابقت دارد. در همین حال شرکت گلدمن ساکس در میان دیگر شرکتهایی است که انتظارات افزایش تقاضای بیشتر مربوط به انتقال انرژی از چین و جاهای دیگر را افزایش میدهد.
پس از افزایش شدید قیمتها از نوامبر سال گذشته تا اواسط ژانویه که ناشی از خوش بینی اقتصاد چین پس از رهایی از محدودیتهایی کووید بود، مس روند جدیدی را آغاز کرد این در حالی است که تا سال ۲۰۲۳ قیمت مس به طور پیوسته کاهش یافته است. با وجود تلاشهای اخیر پکن، سیاستهای پولی انقباضی برای تحریک اقتصاد در جهان و بهبود نه چندان چشمگیر اقتصادی چین، بازار فلزات از این شرایط تاثیر پذیرفته است.
به گفته شرکت متالز شانگهای که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد، سال گذشته نزدیک به ۲ میلیون تن مس تصفیه شده را به حدود ۱۷۰۰ مشتری عرضه کرده که حدود ۱۵ درصد از کل تقاضای چین است. معمولا فلزات وارداتی توسط مراکز تجاری بزرگ خریداری شده و آن را به مشتریان خود که عمدتا تولیدکننده هستند میفروشد.
این شرکت درست زمانی که دولت سرکوب معاملات کالاهای مشکوک توسط شرکتهای دولتی را تشدید میکند، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. وانگ در این باره معتقد است که بازار «کاملا رقابتی» قطعا به نفع شرکت متالز شانگهای خواهد بود.
همزمان، سایر شرکتهای خصوصی فشار ناشی از سقوط اقتصاد را احساس کردهاند. شرکت بینالمللی مایک متالز که تا همین اواخر مسئول بیش از یک چهارم واردات مس در چین بود، در هفته جاری پس از مبارزه با بحران نقدینگی اعلام ورشکستگی کرد.
وانگ معتقد است: در چین پس از اینکه ۸۰۰ هزار تن دیگر به ظرفیت فرآوری اضافه شد، بازار مس پالایش شده از یک تعادل فشرده در سال جاری به مازاد ۶۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۴ تغییر خواهد کرد.
به گفته او، نقاط روشنی برای تقاضا به ویژه از سوی شبکههای برق و صنعت خودروهای الکتریکی چین وجود دارد که ضعف بخش املاک را جبران خواهد کرد.
وانگ تاکید کرد: مصرف مس تصفیه شده کشور در سال جاری بیش از ۳ درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که رشد ۵ درصدی هدف پکن برای کل اقتصاد است. مصرف مس در خودروهای برقی میتواند در سال جاری به ۶۰۰ هزار تن برسد که از ۵۰۰ هزار تن خودروهای سنتی بیشتر است.
وانگ هیچ پیش بینی قیمت خاصی ارائه نکرد اما در عین حال تصریح کرد: افزایش قیمتهای چین به بیش از ۶۹ هزار یوان (معادل ۹ هزار و ۵۱۳ دلار) در هر تن احتمالا با فروش کوتاه مدت یا شرط بندی بر کاهش قیمتها برآورده خواهد شد. معاملات آتی مس در شانگهای در حال حاضر حدود ۶۷ هزار و ۶۶۰ یوان در هر تن انجام میشود.
از نظر پویایی عرضه دراز مدت، وانگ عنوان کرد: افزایش عرضه ضایعات مس در چین، ارزش تماشای کالاهای سفید خریداری شده توسط طبقات متوسط نوظهور که از مس استفاده میکنند به پایان عمر خود میرسد.
منبع: روابط عمومی ایمپاسکو
مطالب مرتبط