مشکل جدید سیمانی‌ها بررسی شد

با اینکه برای تولید مسکن مورد تقاضای دولت باید ماهانه بیش از ۲ میلیون تن سیمان تولید شود، اما امروز فعالان این عرصه با مشکل جدی تامین انرژی روبه‌رو شده‌اند. در واقع با اینکه برای تولید سیمان مد نظر باید سوخت مورد نیاز سیمانی‌ها فراهم شود، اما از طرف دیگر تصمیمات، سختگیرانه‌تر و موانع بزرگ‌تر شده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد سیاست‌ها در یک راستا نیستند. 
شلاق بر تن سیمانی‌ها

به این صورت که سیمانی‌ها از یک طرف با تقاضای بالای سیمان مواجه شده‌اند و از طرف دیگر تامین مازوت برایشان به شدت سخت‌تر از قبل شده است.
ماجرا از این قرار است که در حالی که سیمانی‌ها نیازمند مازوت هستند و ناچارند به دلایل کارشناسی‌شده سوخت بیشتری مصرف کنند، اما شرکت ملی پخش با این عنوان که مصرفشان بیش از حد است و باید ما‌به‌التفاوت قیمت مازوت را بپردازند اعلام کرده که سیمانی‌ها باید تعهد محضری داده و رضایت دهند که مبلغ جریمه را بدون حق اعتراض بپردازند حتی به این صورت که به طور اتوماتیک‌وار از حساب آنها مبلغ مورد نظر برداشته می‌شود. این در حالی است که در قانون بودجه مشخص شده وقتی گاز صنایع قطع می‌شود سوخت جایگزین را باید معادل قیمت گاز تحویل آنها دهند، اما در عمل نه‌تنها این اتفاق نیفتاده بلکه حالا قرار است جریمه‌های سنگین هم پرداخت کنند. دانستن این مساله وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از شرکت‌های سیمانی از تکمیل مخازن خود باز مانده‌اند تا جایی که مخازن حدود ۳۰ شرکت سیمانی پر نشده است!
وقتی موضوع کمبود گاز و مشکلات مازوت در کشور و ناچار بودن سیمانی‌ها برای افزایش مصرف سوخت و از طرف دیگر جرائم سنگین را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که گویا شرایط به گونه‌ای چیده شده که حتما فعال تولیدکننده ناچار شود مبلغ چشمگیری را به عنوان جریمه پرداخت کند!‌ حالا انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان انتظار دارد که ضمانتنامه سلب پیگیری از مراجع قضایی را حذف کنند و مازوت را همچون گاز به شرکت‌ها ارائه دهند تا آنها توان پر کردن مخازن را داشته باشند و بتوانند به تولید ادامه دهند.

فشاری که بر دوش سیمانی‌هاست
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با اشاره به هدفگذاری ساخت مسکن ملی از سوی دولت و تناقض این مساله با برخی سیاست‌ها خاطرنشان کرد: وزارت راه‌وشهرسازی جدولی را از طریق وزارت صمت به ما ارسال کردند که طبق این جدول باید ماهانه بالغ بر ۲ میلیون تن سیمان تحویل دهیم. به این ترتیب علاوه بر عرضه ماهانه ۵ میلیون تن سیمان در بورس کالا باید ۲میلیون تن دیگر برای پروژه مسکن ملی اختصاص دهیم که در مجموع به ۷ میلیون تن سیمان می‌رسد.
علی‌اکبر الوندیان ادامه داد: براساس آمارهای موجود مصرف در سال گذشته ۵ میلیون تن بوده که امسال با رشد ۱۲ درصدی روبه‌رو است. حالا با درخواستی که از ما شده تقاضای بزرگی پیش روی ماست. نکته مهم این است که در حال حاضر شرایط تامین سوخت مازوت و گاز بسیار سختگیرانه‌تر از قبل شده است.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این رابطه گفت: در قانون بودجه مشخص شده که وقتی گاز صنایع قطع شود سوخت جایگزین را باید معادل قیمت گاز تحویل صنایع دهند، اما در عمل این اتفاق نیفتاده و حالا شرایط تامین سوخت به مراتب سخت‌تر از قبل شده است و باعث شده که بسیاری از شرکت‌ها از تکمیل مخازن خود باز بمانند تا جایی که می‌شود گفت مخازن ۳۰ شرکت سیمانی پر نشده است!
او با اشاره به دلایل این مهم خاطرنشان کرد: مازوت از راه‌های دور به دست تولیدکننده می‌رسد، به طور مثال مازوت را از تهران به خراسان ارسال می‌کنند که در این صورت شرکت باید بیش از گاز هزینه خرید مازوت را بپردازد که این موضوع موجب می‌شود شرکت از سود‌دهی خارج شود. بنابراین درخواست ما این است که حداقل سوخت از نزدیک‌ترین انبار و پالایشگاه تامین شود.

جریمه‌ای عجیب!
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با اشاره به کیفیت پایین مازوت و بی‌توجهی به استانداردها در کشور خاطرنشان کرد: اگر مازوت استانداردهای لازم را داشته باشد ما هم مشکلی نخواهیم داشت. این در حالی است که به دلیل نداشتن کیفیت مناسب، مصرف سوخت هم افزایشی می‌شود و در مقابل جرائم آن هم برای شرکت‌های تولیدی سیمان صادر می‌شود! البته براساس مصوبه هیات وزیران در سال ۱۴۰۶ شرکت پالایش و پخش باید مازوت استاندارد تولید کند، اما تا آن زمان فاصله زیادی است.
او با اشاره به مثالی درخصوص ضرر و زیان سیمانی‌ها گفت: یکی از شرکت‌های سیمانی برای ۳ ماه مصرف مازوت ۸۰ میلیارد تومان جریمه شده است! مساله مهم این است که از شرکت‌ها چک و ضمانت بانکی دریافت می‌کنند تا پول را از حساب آنها بردارند و همچنین تعهد محضری می‌گیرند تا امکان شکایت وجود نداشته باشد!
الوندیان با بیان اینکه متاسفانه برای تولید هزینه‌تراشی می‌کنند، گفت: امروز ریسک تولید به شدت افزایشی شده است و متاسفانه ۶ شرکت تولیدی سیمان از مصرف مازوت ممنوع شده‌‌اند. در حالی که این شرکت‌ها برای مخازن ذخیره‌سازی کرده‌اند، اما به دلیل قرار گرفتن در محدوده شهرها از استفاده مازوت منع شده‌اند و حالا شرکت ملی پخش انتظار دارد که ما‌به‌التفاوت قیمت مازوت را بپردازند. به این ترتیب از یک طرف با تقاضای بالای سیمان مواجه شده‌ایم و از طرف دیگر تامین مازوت به شدت سختگیرانه شده است. این در حالی است که آخر هم متوجه نشدیم مازوت برای تولیدکنندگان سیمان لیتری چقدر تمام می‌شود؟
او تاکید کرد: به این ترتیب شاهدیم که ما را شلاق می‌زنند و گویا شرایط به گونه‌ای چیده شده که ما حتما جریمه را پرداخت کنیم. این در حالی است که سیاست‌ها باعث شده بسیاری از شرکت‌ها نتوانند مخازن خود را پر کنند و در نهایت شاهد باشیم که به تولید ضربه وارد شود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد: درخواست ما این است که ضمانتنامه سلب پیگیری از مراجع قضایی را حذف کنند و مازوت را همچون گاز به شرکت‌ها ارائه دهند تا توان پر کردن مخازن را داشته باشند و به تولید ادامه دهند.

۲۰ درصد کاهش صادرات سیمان نسبت به سال قبل
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با بیان اینکه ما در تولید سیمان مشکلی نداریم، گفت: پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تن سیمان در نیمه نخست امسال تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. در ۶ ماهه نخست امسال ٣٩ میلیون تن کلینکر تولید شده است که نسبت به سال قبل در تحویل و مصرف رشد ۱۲ درصدی داشته است. همچنین طی نیمه نخست امسال ۶/۳۵ میلیون تن سیمان تولیدشده که در مجموع نسبت به سال قبل ۵/۱۱ تا ۱۲ درصد رشد تولید داشته است. او با اشاره به اینکه امسال در بورس سیمان مازاد داشتیم، خاطرنشان کرد: در تابستان تامین برق ۱۰ درصد افزایش یافت که موجب افزایش تولید سیمان شد. اکنون ظرفیت اسمی تولید ۸۸ میلیون تن سیمان را داریم و ماهانه چیزی حدود ۵/۷ میلیون تن می‌شود.
الوندیان با اشاره به آمار صادرات سیمان ادامه داد: در نیمه نخست امسال ۱/۴ میلیون تن کلینکر و ۵/۲ میلیون تن سیمان صادر کردیم که متاسفانه صادرات کلینکر ۲۰ درصد کاهش و البته صادرات سیمان ۲۰ درصد افزایش داشته است. او در رابطه با علت کاهش صادرات کلینکر نیز به عواملی همچون افزایش عوارض، در اولویت نبودن پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر و… اشاره کرد.
همچنین این مقام صنفی تصریح کرد: سیمان تحت استاندارد اجباری است و کیفیت و عرضه بالایی دارد و در سطح جهانی رقابت می‌کند. علت این مساله آن است که وقتی تولید در رقابت انجام شود تولیدکننده مجبور به افزایش کیفیت است تا مشتریان خود را حفظ کند.

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0