دبیر انجمن سیمان کشور مطرح کرد

با اینکه سیمان نازل‌ترین قیمت را بین کالاهای ساختمانی دارد، اما مزیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاری نداشته و چندان برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست. 
سیمان نیازمند بهینه‌سازی

فعالان حوزه سیمان به دلیل مشکلات متعدد سود ناچیزی به دست می‌آورند. این مسائل باعث شده که سرمایه‌گذاران اغلب تولید را رها کنند و به سمت دلالی گام بردارند.

به گزارش بیرونیت، روزنامه جهان صنعت نوشت: در حالی که امروز صنعت سیمان باید به شدت به دنبال بهینه‌سازی حرکت کند، اما این مساله به دلیل مشکلات کمتر اتفاق افتاده است که یکی از دلایل آن قدیمی بودن و ضعف بهره از دانش و تکنولوژی روز است. این در حالی است که انتظار می‌رود فعالان صنعت سیمان به سمت ارتقای تکنولوژیک پیش بروند. مساله دیگری که سیمانی‌ها با آن روبه‌رو هستند این است که برخی مسوولان این صنعت را با خط‌کش گذشته می‌سنجند و همچنان فعالان این عرصه را جریمه می‌کنند. به طور مثال وزارت نفت به شدت اصرار دارد که برخی از سیمانی‌ها را با مقیاس‌های قدیمی جریمه کند، در حالی که شرایط تغییر کرده است.
حالا کارشناسان باور دارند با اینکه سیمانی‌ها به بهینه‌سازی معتقدند، اما ابتدا باید در بهینه‌سازی استاندارد بازنگری شود و سپس جریمه‌ها مشخص شوند. این در حالی است که وزارت نفت این شرکت‌ها را بدون به‌روز‌رسانی بهینه‌سازی استاندارد مسدود و اموال‌شان را ضبط می‌کند؛ موضوعی که نشان می‌دهد متاسفانه شوق مسوولان دولتی در جریمه کردن تولید‌کننده‌ها بیش از شوق تولید است!


دلالی جذاب شده است
در این خصوص دبیر انجمن سیمان کشور به «جهان‌صنعت» گفت: در حالی که احداث یک کارخانه سیمان به سرمایه بیش از ۶ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد، اما در نهایت سودی که حاصل می‌شود به شدت ناچیز است. به این ترتیب شاهدیم که فعال حوزه سیمان بیش از آنکه باید هزینه می‌کند و چیز زیادی هم عایدش نمی‌شود. در این روند شاهد می‌شویم که تنها جذابیتی که برای سرمایه‌گذار بیشتر می‌شود، دلالی است.
علی‌اکبر الوندیان با اشاره به شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در کشور گفت: سرمایه‌گذاری واقعی وقتی معنای اصلی خود را پیدا می‌کند که سرمایه‌گذار سرمایه‌اش را در زمین بکارد و بداند که چه چیزی برداشت می‌کند، اما سوال این است که چند سال لازم است بگذرد تا او به سود مد‌نظر دست پیدا کند؟ با بررسی شرایط فعلی فعالان این عرصه متوجه می‌شویم که هیچ مزیتی برای آنها در کشور وجود ندارد. این در حالی است که انتظار می‌رود صنعت سیمان ارتقای تکنولوژیک پیدا کرده و بهینه‌سازی شود.


فرسودگی کارخانجات
دبیر انجمن سیمان کشور با اشاره به فرسودگی کارخانجات سیمان کشور گفت: بخشی از کارخانجات بیش از ۵۰ سال عمر کرده‌اند و امروز نیاز به سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف برای به‌روز‌رسانی دارند. همچنین باید گفت به دلیل مشکلات تحریم‌ها و… در ۱۰ سال اخیر هیچ‌کس نوسازی و سرمایه‌گذاری در کارخانجات سیمان انجام نداده است. متاسفانه این مسائل باعث شده که بسیاری از طرح‌ها روی زمین و رهاشده باقی بمانند.
الوندیان با اشاره به اهمیت یافتن راه‌حل تاکید کرد: اگر در این عرصه سرمایه‌گذاری نکنیم و کسی دست به نوسازی کارخانجات سیمان نزند، روزی مجبور خواهیم شد که سیمان را وارد کشور کنیم. به طور مثال هر تن سیمان عراق ۶۵ دلار در کارخانه قیمت دارد، اما در کشور ما یک تن سیمان فله ۶۳۰ هزار تومان است! این در حالی است که انتظار می‌رود با کنترل نهادهای نظارتی اجازه دهیم که سیمان بتواند راه خود را پیدا کند.


اهمیت تامین انرژی
دبیر انجمن سیمان کشور تاکید کرد: امروز در شرایط ناترازی توقع ما از شرکت گاز این است که گاز مدنظر را تامین کند. در واقع برای شرکت‌هایی که اجازه مصرف مازوت ندارند و از طرفی نزدیک کلانشهرها هستند باید گاز مورد نیاز تامین شود.
او با اشاره به اینکه شرکت‌های سیمانی درگیر تامین سوخت مورد نیاز خود هستند، گفت: تابستان بهترین فصل برای ذخیره‌سازی است، بنابراین شرکت‌ها بهتر است مخازن سوخت را بی‌محابا پر کنند.
مساله این است که متاسفانه برخی از مسوولان ما را وارد دعواهای داخلی کرده‌اند. موضوعی که باعث شده صرفا زمان را از دست دهیم و از اصل مطلب هر چه بیشتر دور شویم. این در حالی است که دغدغه وزارت نفت و نیرو باید پر کردن مخازن ما باشد، نه اینکه روی دعوا و جریمه سیمانی‌ها تمرکز کنند.


خط‌کش ۱۱ سال قبل
دبیر انجمن سیمان کشور تصریح کرد: امروز صنعت سیمان به شدت به دنبال بهینه‌سازی است، اما با راندمان پایین و مصرف بالای سوخت این مساله با هم جور در‌نمی‌آید! متاسفانه برخی مسوولان صنعت سیمان را با خط‌کش ۱۱ سال قبل می‌سنجند و به طور مثال وزارت نفت به شدت مصر است که ما را با آن مقیاس جریمه کند. به این ترتیب شرکتی که به طور مثال ۵۹۰ میلیون تن مازوت خریداری کرده باید ۲۷۰ میلیون تن جریمه پرداخت کند، چراکه بر اساس قوانین یازده سال قبل عمل نکرده است!
الوندیان تاکید کرد: با اینکه سیمانی‌ها به بهینه‌سازی معتقدند، اما ابتدا باید در بهینه‌سازی استاندارد بازنگری شود و سپس جریمه‌ها مشخص شوند. این در حالی است که وزارت نفت این شرکت‌ها را مسدود و اموال آنها را ضبط می‌کند. موضوعی که نشان می‌دهد اشتیاق جریمه کردن در کشور ما بیشتر از تولید است! به این ترتیب سیمانی‌ها انتظار دارند استاندارد با شرایط روز بازنگری شود.
دبیر انجمن سیمان کشور خاطرنشان کرد: با اینکه امروز دغدغه همه باید تولید، تامین و ذخیره سوخت باشد، اما برعکس شاهد جریمه صنعت سیمان هستیم. بنابراین درخواست ما از وزارت نفت و مسوولان مربوطه این است که رویه‌های سختگیرانه را اصلاح کنند.
انتظار ما این است که ابتدا خط‌کش جریمه به‌روز شود و سپس ما را جریمه کنند. در ادامه درخواست شفاف ما این است که در تامین سوخت شرکت‌ها رویه‌های سختگیرانه اعمال نشود.


رونق تولید سیمان در سایه تامین برق پایدار
یکی دیگر از مشکلات سیمانی‌ها بحث تامین برق است. در حالی که سیمانی‌ها با مشکل برق روبه‌رو هستند اخیرا مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفته است: با تامین برق پایدار صنایع در سال جاری در تولید و عرضه سیمان در کشور هیچ مشکلی وجود ندارد.
سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درباره وضعیت تولید سیمان در کشور گفت: هر هفته حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن سیمان تولید و عرضه می‌شود.
امیری بیان کرد: حدود ۱۲ میلیون تن کلینکر آماده نیز در انبارها موجود است و در صورت بروز کوچک‌ترین مشکلی می‌توان برای تولید سیمان از این ذخایر استفاده کرد.
وی ظرفیت تولید کارخانجات سیمان در کشور را سالانه ۸۹ میلیون تن عنوان کرد و گفت: این در حالی است که میزان تولید سالانه سیمان در کشور ۶۹ میلیون تن است.
وی در رابطه با قیمت پایه سیمان در بورس کالا اظهار کرد: قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان و قیمت هر تن سیمان به صورت فله‌ای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. البته این محصول در خارج از بورس با محاسبه ارزش‌افزوده و سود و… با قیمت بیشتری عرضه می‌شود به طوری که در عمده‌فروشی‌ها قیمت هر کیسه سیمان به حدود ۶۵ هزار تومان نیز می‌رسد.
امیری اظهار کرد: ممکن است برخی به صورت تکی یک یا دو کیسه سیمان را خریداری کنند و قیمت محاسبه‌شده برای آنها حدود ۸۰ هزار تومان باشد که این ملاک قیمت نیست، بلکه ملاک قیمت در بازار همان قیمت عمده‌فروشی آن است.
وی درباره صادرات بیان کرد: سالانه ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن صادرات داریم که از این مقدار یک میلیون تن آن سیمان و بقیه کلینکر است.
امیری با اشاره به لزوم تامین مازوت برای کارخانه‌های تولید سیمان گفت: ضرورت دارد تا وزارت نفت شرایطی را فراهم آورد تا کارخانه‌ها از همین الان ذخایر مازوت خود را پرکنند تا در زمستان پیرو مسائل تامین گاز واحدهای تولیدی با مشکلی مواجه نشوند و بتوانند از مازوت استفاده کنند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0