به گزارش معدن نامه، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در پنل «چالش ها و راهکاری ساخت داخل در بخش معدن و صنایع معدنی» که در حاشیه نخستین نمایشگاه فرصتهای ساخت داخل و رونق تولید برگزار شد گفت: در صنایع خودروسازی در حوزه ساخت داخل موفقتر بودیم؛ چراکه جذابیت سرمایهگذاری در ساخت داخل با تیراژ بالا بیشتر است.
سعدمحمدی تصریح کرد: برای حل این موضوع در بخش صنعت و معدن نکتهای که کمتر دیده شده است این است که بسیاری از صنایع معدنی در فرایند ذوب و تولید کنسانتره حرف مشترک دارند و این موضوع میتواند مشکل عدم جذابیت برای سرمایهگذاران و سازندگان داخلی را جهت ساخت داخل رفع کند.
وی عنوان کرد: تقاضای من از معاونت محترم معدنی وزارتخانه این است که ساختاری تشکیل بشود تا قطعاتی که بین صنایع معدنی مصرف مشترک دارد تجمیع و دستهبندی بشود. با این رویکرد ساخت تجهیزات و قطعات تک در ابعاد بزرگ و با تیراژ بالاتر انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مس تأکید کرد: درصورتیکه این رویکرد پیگیری شود ما میتوانیم برای یک یا دو سال برنامهریزی جهت سفارش تولید کنیم و قطعاً در این شرایط رغبت سرمایهگذاری به جهت اینکه سود آنها بیشتر خواهد شد بیشتر میشود.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از معضلات در حوزه ساخت داخل کیفیت کم ساخت است گفت: البته این مسئله بیارتباط با تیراژ پایین ساخت نیست؛ چراکه وقتی تیراژ پایین میآید هزینه و دانشی که باید برای ساخت صرف شود انجام نمیشود.
مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه نتیجه پایین بودن کیفیت باعث ایجاد موج منفی در بین مهندسان و کارکنان خط تولید و عدم بیاعتمادی به ساخت داخل میشود اظهار داشت: وقتی پیشنهاد تجمیع نیازهای مشترک بین بنگاههای معدنی انجام و عملیاتی شود و تیراژ ساخت داخل افزایش یابد مطمئن هستم که باعث بهتر شدن ساخت داخل و رشد سازندگان میشود و باعث میشود که ما بتوانیم در این بخش سرمایهگذاری بهتری داشته باشیم.
چرا باید در صنعت مس سرمایهگذاری توسعهای کرد؟
مدیرعامل شرکت مس با اشاره به برنامههای صورتگرفته در شرکت مس برای افزایش تولید گفت: شرکت مس برای امسال برداشت 185 میلیون تن عملیات معدنی را با هدف تولید 265 هزار تن کاتد را انجام داده است.
سعد محمدی با اشاره به ظرفیت 400هزارتنی ذوب در شرکت مس که 280 هزار تن در مجتمع سرچشمه ایجاد شده است گفت: هماکنون ظرفیت ذوب خاتونآباد 80 هزار تن است که با آغاز عملیات توسعهای از اول مردادماه سال جاری ظرفیت این واحد هم به 120 هزار تن میرسد.
به گفته مدیرعامل شرکت مس معنای وجود این ظرفیت 400 هزار تنی این است که برای بهرهگیری کامل از ظرفیت کارخانههای ذوب موجود باید 1 میلیون و 700 هزار تن کنسانتره تولید شود و با در نظر گرفتن رقم 300 هزار تنی صادرات کنسانتره و حفظ این بازار جهانی به لحاظ سودآوری خوب آن باید در استان کرمان ظرفیت تولید کنسانتره به 2 میلیون تن برسد.
مدیرعامل شرکت مس با اشاره به احداث کارخانه 100 هزار تنی ذوب در مجتمع مس سونگون گفت: در سونگون برای کارخانه 100 هزار تنی ذوب نیاز به 400 هزار تن کنسانتره نیاز داریم که 300 هزار تن آن در حال حاضر تولید میشود و باید فاز 3 تغلیظ را با هدف تولید 100 هزار تن کنسانتره احداث کنیم.
سعدمحمدی با اشاره اینکه شرکت مس خوشبختانه در حوزه ساخت داخل شرایط خوبی دارد گفت: وقتی قرار است کارخانههای تغلیظ احداث شود و حجم تولید کنسانتره افزایش یابد باید حجم عملیات معدنیمان دو برابر شود. یعنی از 185 میلیون تن تقریباً به 400 میلیون تن برسد که این نیازمند افزایش معادن و ماشینآلات معدنی است.
مدیرعامل شرکت مس با تأکید بر اینکه پیادهسازی این سیاست برنامهریزی خاص و فنی و بهروزرسانی تکنولوژی را طلب میکند اظهار داشت: خوشبختانه شرکت مس کورههای ریورب کارخانه ذوب مجتمع مس سرچشمه را به خاطر بهرهوری پایینی که داشت به تکنولوژی مدرن فلش تغییر داد.
وی ادامه داد: در این حوزه همگام با سیاستهای معدنی دنیا حرکت کردیم چراکه در حال حاضر 69 درصد روش تولید در دنیا به روش فلش است و استفاده از تکنولوژی ریورب از 38 درصد به کمتر از 25 درصد کاهش پیاده کرده است. این نشان میدهد که در دنیا تکنولوژیهای قدیمی به خاطر کاهش راندمان و بهرهوری در حال تعویض و جابجایی هستند.
سعد محمدی با بیان اینکه در قیمت تمامشده هم شرایط خوبی را دنبال میکنیم اظهار داشت: باید برای پیشبرد قدرتمندانه طرحهای توسعه چند نکته حائز اهمیت است که باید در خصوص سرمایهگذاری توسعهای مدنظر قرار داد.
وی بیان کرد: یکی اینکه بعد از سال 2014 اکثر قریب به اتفاق کشورها حجم سرمایهگذاریها را به سمت گسترش معادن و افزایش تولید کنسانتره سوق دادهاند چراکه تا سال 2023 یعنی کمتر از 5 سال آینده میزان تقاضای مس جهان 2،5 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.
سعد محمدی گفت: با در نظر گرفتن این شرایط ما امیدواریم در شرکت مس قسمتی از این بازار را از آن خود بکنیم و با افزایش تولید سهم خود را در صادرات بازارهای جهانی افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت مس در توضیح چرایی این سرمایهگذاری گفت: بخشی از این رویکرد شرکتهای معدنی دنیا به سیاستگذاریهای انجامشده در حوزه زیرساختها برمیگردد. در کشورهای دنیا برنامهریزیشده تا 4 تریلیون دلار هزینه صرف زیرساختهای همچون فرودگاه، جادهسازی، نیروگاهها و اسکلههای بشود چراکه دولتها با سرمایهگذاری در زیرساخت باعث شکلگیری سرمایهگذاری در صنایع میشوند. از این 4 تریلیون دلار یکدهم آن مربوط به ساخت اسکلههای جدید است. یکدهم مربوط به فرودگاهها و 1،3 تریلیون دلار برای مخابرات و 1 تریلیون دلار برای جادهها و ... صرف خواهد شد.
به گفته مدیرعامل شرکت مس تا سال 2035 قرار است 69 تریلیون دلار در بخش زیرساختها سرمایهگذاری بشود. همچنین طبق سیاستگذاریهای انجامشده در ده سال آینده سال 30درصد خودروهای دنیا الکتریکی خواهد شد که خود عامل مهمی در افزایش تولید کنسانتره است.
سعد محمدی با عنوان اینکه اتحادیه اروپا 20 عنصر سودآور و استراتژیک را برای سرمایهگذاری طی ده سال آینده تدوین کرده است که خوشبختانه مس اولین و برترین سرمایهگذاری است بیان کرد: نکته جالب در حوزه صنعت مس و سرمایهگذاریهای انجامشده در این حوزه این است که 99 درصد بنگاههای دنیا در بخش مس در سال 2018 سود کردند و این نشان میدهد که این صنعت در همه شرایط سودده است.
مطالب مرتبط