به گزارش معدن نامه، جداول آماری مورد بررسی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گویای آن است که در فروردین ماه امسال تولید «بیلت - بلوم» و «اسلب» به ترتیب ۹ و ۴۱ درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته کاهش نشان می دهد.
صادرات بیلت و بلوم فروردین ماه امسال ۲۸۴ هزار تن و اسلب ۱۰۸ هزار تن ثبت شد، درحالی که پارسال این ارقام به ترتیب ۳۱۱ و ۱۸۴ هزار تن گزارش شده بود.
همچنین کل تولیدات فولادی صادراتی ( مقاطع تخت و طویل فولادی) در نخستین ماه سال ۹۸ به رقم ۱۰۹ هزار تن رسید که نسبت به رقم ۱۱۹ هزار تن عملکرد فروردین ۹۷ کاهش هشت درصدی داشت.
به گزارش ایرنا، مجموع مقاطع تخت فولادی صادراتی ( ورق گرم، سرد و پوششدار) در فروردین امسال به میزان ۳۲ هزارتن بود که در مقایسه با ۵۳ هزار تن عملکرد ماه مشابه ۹۷ کاهش ۴۰ درصدی را نشان می دهد.
بررسی آمارهای یاد شده گویای آن است که صادرات ورق گرم در فروردین ۴۳ درصد کاهش را نسبت به ماه مشابه پارسال نشان می دهد، صادرات ورق سرد با رقم یکهزار تنی عملکرد مشابه با فروردین ۹۷ دارد و بدون تغییر ماند و در زمینه ورق پوششدار رشد ۱۰۰ درصدی با رقم ۲ هزار تن در مقایسه با عملکرد فروردین ۹۷ ثبت شد.
آمارهای انجمن یاد شده حاکی است، مجموع مقاطع فولادی صادراتی ( تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع ) در فروردین ۹۸ به رقم ۷۷ هزار تن رسید و رشد ۱۷ درصدی نسبت به فروردین ۹۷ که ۶۶ هزار تن صادرات انجام شد، نشان می دهد.
برپایه داده های مورد بررسی، صادرات تیرآهن درحالی که فروردین ماه امسال ۲۵ درصد کاهش در مقایسه با ماه مشابه در سال ۹۷ داشت، صدور میلگرد ۲۶ درصد رشد یافت و صادرات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع هم در این مدت ۲۵ درصد افت را ثبت کرد.
میزان صادرات تیرآهن و میلگرد در فروردین ماه ۹۸ به ترتیب به ۶ و ۶۸ هزار تن رسید و در زمینه نبشی، ناودانی و سایر مقاطع در مجموع سه هزار تن صادرات رقم خورد، درحالی که این ارقام فروردین ۹۷ به ترتیب هشت، ۵۴ و چهار هزار تن ثبت شده بود.
برابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال ۹۷ در مجموع ارزش صادرات شمش فولادی به عنوان مهمترین محصول صادراتی بخش معدنی فلزی ۲ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار به وزن ۵.۵ میلیون تن بود، ارزش محصولات طویل فولادی صادراتی یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار و محصولات تخت فولادی هم به ارزش ۴۱۰ میلیون دلار صادر شده بود.
پارسال ۱۰ بازار هدف صادراتی اقلام معدنی فلزی به ترتیب از نظر سهم در جذب محصولات کشورمان چین، عراق، امارات، ترکیه، اندونزی، تایلند، افغانستان، عمان، مصر و هند بودند که ۸۵ درصد کل صادرات این بخش را از آن خود ساختند.
مطالب مرتبط