به عبارت دیگر به دلیل ایجاد تغییرات سریع در وضعیت رقبا، تکنولوژی و تمایلات مشتریان، شرکت ها نمی توانند همواره به محصولات موجود خود تکیه کنند زیرا مشتریان در جستجوی محصولات جدیدتر و پیشرفته هستند و شرکت ها ناچارند محصولات جدیدی تولید و عرضه کنند که جوابگوی نیازها، سلیقه ها و انتظارات مشتریان باشد، به همین دلیل هر شرکت به برنامه توسعه محصول جدید نیاز دارد. از سوی دیگر، توسعه محصول جدید یکی از استراتژی هایی است که در اجرای آن شرکت می کوشد از طریق توسعه، بهبود یا اصلاح محصولات کنونی بر میزان فروش خود بیفزاید و فرصت های جدیدی را برای خود خلق نماید.
از این رو ذوب آهن اصفهان همزمان با ارتقاء مستمر کیفیت محصولات تولیدی خود، با در نظر گرفتن نیازهای بازار و مشتری، ضمن اخذ گواهینامه ها و استانداردهای مختلف و حضور در بازارهای جهانی با هدف تکمیل سبد محصولات تولیدی خود و پاسخ به نیازهای بازار، در سال های مختلف اقدام به تولید انواع محصولات ساختمانی و صنعتی جدید نموده است.
فرآیند توسعه محصول جدید در شرکت ذوب آهن اصفهان دارای مراحل مختلفی است که مطابق دستورالعمل های اجرایی موجود، رویه کیفیت QP۱۰.۱ و الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ پیگیری و انجام می گردد. رویه کیفیت QP۱۰.۱ به عنوان یک رویه کیفیت مجزا تحت عنوان فرآیند توسعه محصول تدوین شده است. این رویه در بردارنده مفاهیم مربوط به محصول جدید، به همراه ورودی های فرآیند، جریان فرآیند و خروجی های آن است. هدف از تدوین رویه QP۱۰.۱ بیان روش های قابل اعمال در مراحل مختلف فرآیند طراحی و تولید محصولات جدید در واحدهای تولیدی حوزه بهره برداری شامل کنترل طراحی و توسعه جهت تولید محصولات جدید، کنترل طراحی و توسعه فرآیند تولید در جهت ارتقای کیفیت و یا بهینه نمودن شرایط تکنولوژی و یا بازنگری طراحی تولید محصولات پس از تولید انبوه می باشد.
مشخصه محصول جدید در رویه فوق عبارت است از محصولی که تاکنون در شرکت و یا در کارگاه مورد نظر تولید نشده یا هنوز به مرحله نهایی طراحی و تولید انبوه نرسیده است. به عنوان مثال محصول جدید می تواند از نظر نوع فولاد، نوع پروفیل و یا استاندارد مربوطه سابقه طراحی و تولید نداشته باشد. ارتقاء کیفیت نیز شامل بالا بردن کلاس محصول تولیدی یا تغییر فرآیند تولید خواهد بود. بهینه سازی طراحی و تکنولوژی می تواند کلیه اقدامات لازم در جهت بالا بردن راندمان، سهولت، اقتصادی بودن و استفاده بهینه از تجهیزات را شامل شود.
ورودی های فرآیند توسعه محصول جدید شامل مشخصات محصول، استانداردهای محصول، دستورالعملهای اجرایی و خروجی های آن طرح (دستورالعمل و یا نقشه تولید محصول جدید)، مشخصات فنی فرآیند نتایج تصدیق و صحهگ ذاری، مشخصات و نقشه های محصول و… خواهد بود.
ذوب آهن اصفهان با توجه به سابقه و میزان تولید محصولات فولادی، جهت افزایش مزیت رقابتی خود، توسعه محصول جدید را مطابق با استراتژی های سازمان، در دستور کار خود قرار داده است. تولید محصولات جدید مطابق رویه فوق و دستورالعمل های مرتبط، از ارائه ایده تا تجاری کردن محصول همگی با اتکا به توان داخلی شرکت و ایجاد ساز و کارهای بین مدیریتی و همکاری بخش های مختلف شرکت صورت می گیرد. در این راستا مطابق اهداف و شاخص های برنام های خود، هر سال تعدادی پروژه توسعه محصول جدید آغاز و در طی آن، محصولات جدید فولادی در رده فولادهای صنعتی و ساختمانی ، تولید و عرضه می شود.
مطالب مرتبط