ابوالقاسم شفیعی در گفت و گو با معدننامه، با اشاره به بازدید اخیر شورای عالی معادن از معدن سنگ شایان مرمریت گفت: برداشت اعضای شورای عالی معادن طی بازدید از معدن سنگ شایان مرمریت اصلاح شد و آنها به معدنکاری بخش خصوصی نگاه مثبتی پیدا کردند.
او ادامه داد: سعی کردیم نگاه اعضای شورای عالی معادن در این بازدید نسبت به موضوع خامفروشی معادن سنگهای تزئینی تغییر دهیم و شفافسازی کنیم. آنها معتقد بودند سنگی از معادن به واحدهای سنگبری اختصاص نمییابد و معادن سنگ محصولات خود را به صورت خام و بدون هیچگونه فرآوری به کشورهای دیگر صادر میکنند.
شفیعی افزود: در حالی که ما به آنها تاکید کردیم که فقط 6 درصد از تولید سنگ ایران به صورت خام صادر میشود و 94 درصد سنگ های استخراج شده در اختیار واحدهای سنگبری داخل کشور است و به مرحله فرآوری میرسد. متاسفانه ذهنیت بدی در خصوص صادرات سنگ شکل گرفته و برخیها اطلاعات نادرست را به مقامات بالای کشور از جمله مقام رهبری، رئیسجمهور، دولتمردان و مجلسیها میرسانند. در شرایطی که اغلب واحدهای سنگبری تحت رکود بخش ساختمان نمیتوانند سنگ را پس از فرآوری بفروشند و قیمت تمام شده بالا سبب شده به لحاظ کیفی در زمینه فروش با مشکل مواجه شوند.
رئیس انجمن سنگ ایران گفت: بر اساس جلسات اخیری که وزارت صمت داشتهایم قرار است تمامی این اطلاعات به درستی از طریق وزارتخانه به دفتر مقام معظم رهبری ارجاع داده شود تا نگاهها در سطح کلان کشور نسبت به بخش معدن و معدنکاری معادن سنگ اصلاح شود. بر اساس همین موضوع نیز قرار است انجمن سنگ ایران با کانون سنگبران ایران همکاری و تفاهم داشته باشند تا اگر فردی مدعی میشود واحدهای معدنی سنگ به واحدهای سنگبری نمیدهند، از طریق کانون مشخص شود کدام کارخانه و کدام نوع سنگ به سنگبران اختصاص نیافته است. در این صورت واحدهای سنگبری دیگر نمیتوانند بهانهگیری کنند و معدنکاران را به خام فروشی متهم کنند.
عضو هیات مدیره خانه معدن ایران افزود: قرار است صورت جلسه این تفاهم نزد مقام رهبری قرار بگیرد. در این راستا اطلاعات کامل را به وزارت صمت دادیم. امیدواریم در راستای تغییر نگاه به معدنکاری و متهم کردن معدنکاران سنگ به خامفروشی نتیجهبخش واقع شود. چرا که بر این باوریم هر ماده معدنی دارای ارزش است و اگر بتوان با تکنولوژیهای جدید آن را استحصال و فرآوری کنیم، این ارزش چند برابر میشود. اما در حال حاضر ظرفیت تولید معادن سنگ بیش از ظرفیت کارخانههایمان است.
شفیعی با اشاره به فعالیت 6 هزار واحد سنگبری در کشور گفت: بازارسازی صنعت سنگ ما نیاز به سه تغییر اساسی تعریف زنجیره ماده معدنی، تغییرات تکنولوژی و شناسایی بازار مرجع دارد. چرا که اگر به این نیازها توجه نشود، بازارهایمان را از دست خواهیم داد. صنعت سنگهای ساختمانی بازار خاصی دارد و با توجه به سرعت تکنولوژی بازار برخی محصولات مصرفی در ساختمانسازی تغییر مسیر دادند. اگر در زمان خود برای سنگها بازارسازی نکنیم شکست خوردهایم. به همین دلیل بهتر است نگاههای نادرست به معدنکاری سنگهای تزئینی و اتهام خامفروشی به فعالان معدنی این عرصه تغییر پیدا کند و اطلاعات درست در سطح کشور منتقل شود.
او تاکید کرد: برای تحول معادن سنگ کشور بهتر است به سمت نوسازی ماشینآلات معدنی حرکت کرد و دولت در این زمینه معادن بخش خصوصی را همراهی کند. چرا که در حال حاضر صنعت سنگ با ذخیره 4 میلیارد تن تا 400 سال آینده برپاست اما چه کسی میتواند پیشبینی کند تا 10سال آینده چه اتفاقی در بازار رخ میدهد. چرا که میزان مصرف داخلی، میزان رقابتپذیری و تغییرات تکنولوژیکی هم در این مسیر وجود دارد. در حال حاضر وجود سنگهای مصنوعی نیز تهدیدی برای سنگهای طبیعی است.
مطالب مرتبط