کارشناسان گروه ژئوفیزیک دریا از دفتر زمین‌شناسی دریایی به مطالعه و شناسایی بستر و ضایعات Debris)) اطراف سکوی نفتی نصرت در 50 کیلومتری جنوب جزیره سیری در عمق 55 متری آب جهت انتقال سکوی حفاری به سمت آن و احیای چاه نفت در این سکو واقع در بندر کنگ استان هرمزگان پرداختند.
بسترشناسی محدوده سکوی نفتی نصرت در هرمزگان با همکاری دفتر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی کشور

به گزارش بیرونیت به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، آقایان فرشید رمضانی و محمدرضا انسانی جهت انجام این مطالعات از تجهیزات Sub Bottom Profiler برای برداشت داده¬های لرزه‌نگاری کم عمق با قدرت تفکیک بالا در حد 10 سانتی‌متر بصورت عمودی، با قدرت نفوذ حداکثری 50 متر توسط امواج Low Frequency در لایه¬های سخت نشده و نرم زیر بستر و شناسایی بستر و لایه¬های زیرین بستر بهره بردند.
این روش همچنین برای برداشت داده¬های عمق‌سنجی بستر بر اساس امواج High Frequency جهت تصویرسازی سه‌بعدی ریخت‌شناسی مورد استفاده قرار گرفت.
شایان ذکر است، از دستگاه Side Scan Sonar نیز جهت تصویر برداری آکوستیک از سطح بستر دریا به‌منظور شناسایی ضایعات Debris)) و عوارض بستر در اطراف سکوی نفتی نصرت بر اساس تابش امواج High Frequency با زاویه تابش مورد نظر در پروژه و همچنین DGPS MAX برای موقعیت‌سنجی دقیق با کالیبره کردن موقعیت¬ داده¬های برداشت شده با موقعیت دقیق مرکز سکوی نفتی نصرت برای این مطالعات استفاده شده است.
گفتنی است، یک فروند لنج فایبرگلاس 20 متری به عنوان شناور مورد استفاده در این مطالعات در اختیار کارشناسان گروه ژئوفیزیک دریای دفتر زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور قرار گرفت و بر اساس شناسایی موقعیت دقیق و ابعاد کلیه ضایعات Debris)) و عوارض بستر دریا در محدوده یک کیلومتر سکوی نصرت، تیم غواصی اقدام به خارج کردن ضایعات از عمق 55 متری کردند و شرایط ایمن برای انتقال و اتصال سکوی حفاری از سمت شمال شرق سکوی نفتی نصرت فراهم شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0