احمد شریفی در گفتوگو با بیرونیت تصریح کرد: فعالان معدنی اگر بخواهند تعمیرات اساسی روی یک دستگاه لودر ۶۰۰ انجام دهند حدود یک میلیارد تومان برایشان هزینه به دنبال دارد، طبیعی است وقتی هزینه تعمیراتی افزایش پیدا کرده و بعضاً قطعات نامطمئن روی دستگاه نصب میشود منجر به افزایش هزینههای تولید و افزایش قیمت تمام شده محصولات میشود..
شریفی ادامه داد: بیشتر معادن فعال در کشور دستگاه یدک ندارند یا دستگاههایی که خراب میشود را باید تعمیر کنند به خاطر همین مشکلات دو الی سه ماه معدنشان متوقف میشود درواقع هزینه فرسودگی و سن بالای ماشینآلات در بخش ماشینآلات سنگهای تزیینی یکی از مشکلات اصلی فعالان این حوزه است.
دبیرکل انجمن سنگ ایران عنوان کرد: اگر واحدهای تولیدی بخواهند خودشان ماشینآلات موردنیاز را وارد کنند هم با مشکل مواجه میشوند چون وزارت صمت در برخی مقاطع جلوی واردات ماشینآلات را میگیرد و در برخی مقاطع واردات ماشینآلات معدنی را آزاد میکند ضمن اینکه در برخی مواقع، تبصرههایی وضع میکند که در عمل واحدهای تولیدی ما به تنهایی نمیتوانند این کار را انجام دهند.
شریفی بیان کرد: واحدهای تولیدی معدن توانایی اینکه به طور مستقل ورود پیدا کنند و گشایش اعتبار انجام دهند را ندارند چون بیشتر معادن سنگ تزیینی دارای کارت بازرگانی نیستند که بخواهند ورود پیدا کنند و کار واردات را انجام دهند و این واحدها با بخش بازرگانی خارجی آشنا نیستند در برخی مواقع هم معادنی که توانایی واردات ماشینآلات را دارند با محدودیتهایی همچون تخصیص ارز و مسائلی از این دست مواجه میشوند.
دبیرکل انجمن سنگ ایران عنوان کرد: هزینه یک بیل مکانیکی در ترکیه ۵۰ هزار یورو قیمت گذاری شده است حال اگر همین کالا با ارز آزاد از کف بازار تأمین شود قیمتش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تمام میشود و واحدی که نمیتواند این کالای سرمایهای و ابزار تولید را وارد کند باید داخل کشور ۵ میلیارد تومان خریداری کند و این یعنی بیش از دو یا سه برابر قیمت واقعی کالایی است که با ارز آزاد داخل کشور قیمت گذاری شده است.
شریفی تاکید کرد: دلیل اصلی افزایش هزینهها این است که وزارت صمت راههای واردات ماشینآلات معدنی که کالاهای سرمایهای و به نوعی ابزار تولید هستند را میبندد؛ صمت باید این راهها را باز کند تا تمامی واحدها قادر به تأمین ماشینآلات موردنیازشان باشند.
او افزود: این وظیفه حاکمیت و دولت است که شرایط را برای تسهیل تولید فراهم کند؛ در زمان اقای محلوجی و به دستور ایشان حدود ۶۰۰ میلیون دلار ماشینآلات معدنی وارد کشور شد، درواقع وقتی که به جای یک دستگاه، ۵۰۰ دستگاه خریداری میشود امکان چانه زنی وجود دارد چون درصورت واردات انبوه میتوان قیمتها را کاهش داد و خدمات پس از فروش دریافت کرد و درمجموع این به مصلحت کشور، اقتصاد ملی و واحدهای معدنی خواهد بود.
دبیر انجمن سنگ کشور گفت: وزارت صمت باید وارد گود شود و برای حل این مشکل آستین بالابزند؛ پیشنهاد میشود به یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت صمت یا صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی این اختیار داده شود البته ما هم از نظر کارشناسی نقطه نظرات خود را به آنها انتقال میدهیم تا ماشینآلات به صورت انبوه وارد شود و واحدهای معدنی از این وضعیت خارج شوند درواقع یکترمیم اولیه باید انجام شود تا واحدهای معدنی بتوانند روی پای خودشان بایستند.
مطالب مرتبط