من با استدلالهای سیاسی ایشان در مورد چین و بقیه موارد مثل لزوم جلوگیری سیستماتیک از فرار سر مایه های داخلی و یا ضعف مذاکراتی مان موافقم ولى یک اشتباه اصولی و مهم در بحث ایشان وجود دَارد و انهم یکی دانستن جذب سرمایه خارجی با وأم خارجی است که میگویند گران تمام میشود یا میگویند کشوری که خود پول دارد حق ندارد سراغ سرمایه خارجی برود که ریشه در همان برداشت نادرست و اشتباه با وأم است که گفتند گران تمام میشود در حالیکه جذب سرمایه خارجی به معنای بکارگیری سرمایه دیگران در توسعه بخشهای مولد و دارای توجیه اقتصادی با مشارکت خود آنهاست که به دلیل همین مشارکت اقتصادی شدن سرمایه گذاری تضمین شده و اصولا یک اصل اقتصادی است. آنچه که چین فقیر را به قدرت دوم اقتصاد جهانی تبدیل کرد همین سیاست استفاده از جذب سرمایه های خارجی بعد از روی کار آمدن دنگ شیاءوپینگ بود و امریکا که علیرغم قدرت اول اقتصادی بودند از جذب سرمایه های خارجی استقبال و هنوز هم بهشت سرمایه های خارجی است و همین امر نه فقط نقش أساسی در اقتصاد ان کشور دَارد بلکه بخشی از قدرت زورگویی او و تبعیت دنیا از تحریم هایش ریشه در همین امر دَارد و اصولا در جهان برای جذب سرمایه با هدف توسعه اقتصادی مسابقه است و کشورها چند برابر درامدهای خود سعی میکنند سرمایه جذب کنند. خروج آسیای شرقی و امریکای لاتین از رکود دهه نود با همین ابزار بود و ایضا اسپانیا و یونان که با تزریق سرمایه و کنترل هزینه کرد در بخشهای مولد توسط اتحادیه اروپا اتفاق افتاد. امارات بسیار ثروتمند را سرمایه های خارجی ساخته و دولت تنها در زیر ساختها آن هم با هدف جذب سرمایه خارجی هزینه کرده است.
سرمایه های خارجی در توسعه اسیای شرقی ، کره، مالزی و در همسایگی ما ترکیه و اذربایجان و حتی بخش نفت و گاز عراق جایگاه ویژه دَارد. آیا همه این کشور ها اشتباه میکنند و ما که بشدت جلوی این جریان طبیعی چندین دهه است که ایستادیم و به اینجا رسیده ایم که میبینیم راه درست رفته ایم؟ به هر حال چنین نفی محکمی به زعم من فقط حرکت بیشتر بسوی انزواى بیشتر ، رکود و بیکاری بیشترو نهایتا نزدیک شدن به مدل کره شمالی را تسهیل خواهد کرد و لا غیر.
***
فرشاد مومنی که با موضوع «اقتصاد سیاسی جذب سرمایهی خارجی با تمرکز بر توافق جدید میان ایران و چین» و در یک نشست مجازی اینستاگرامی از موسسه دین و اقتصاد سخن می گفت، مطرح کرده بود: تمام دنیا میگویند چینیها بیاخلاق، خشن و سرکوبگر، فاسد هستند و قرارداد خارجی چه در قالب انتقال تکنولوژی باشد چه در قالب جذب سرمایهی فیزیکی باشدt در شرایطی که بستر نهادی ما ضد تولیدی و کج کارکرد و پر فساد هست قطعاً به نفع طرف خارجی و به شدت به ضرر ما تمام خواهد شد.
او با اشاره به اینکه چند برابر سناریوهای احتمالی جذب سرمایه گذاری خارجی فرار سرمایه و اتلاف درآمدهای ارزی داریم، بر اولویت جلوگیری از فرار سرمایه کشور بر جذب سرمایه گذاری خارجی تأکید کرد.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: کارشناسان معتقدند هیچ کشوری حق ندارد سراغ وامگیری خارجی برود، الا اینکه ابتدا از طریق مطالعههای کارشناسی محرز شده باشد که تنگای اصلی و عمدهاش کمبود ارز است. از سال 85 تا کنون که کشور وارد تحریم ها شده است بیش از 1200 میلیارد دلار را نابود کرده است از سال 1392 تا 1396 دولت آقای روحانی 471 میلیارد دلار درآمد ارزی مستقیم از محل صادرات به گونههای مختلف داشته است. این در حالی است که در کل سالهای جنگ کل درآمدهای ارزی به 120 میلیارد دلار نمیرسید
مومنی با اشاره به نمونه های تاریخی متعدد از جمله قرارداد فین کن شتاین تکیه به یک قدرت خارجی برای مواجهه با یک قدرت خارجی دیگر را تجربه ای شکست خورده دانست و تأکید کرد: آویزان قدرت های دیگر شدن امنیت نمی آورد.
او متذکر شد: ما به گونه توهم آلودی روی بعضیها انتظاراتی بار میکنیم که در سابق برای لوتیهای محله بار میکردیم. هیچکدام از خارجیها لوتی محله نیستند و به گواه شواهد تاریخی بو میکشند و هر آنچیزی که منافعشان را تأمین کند ولو با رسوایی و بیآبرویی و ظلم و جنایت انجام می دهند.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به کلام معصوم گفت: حد خودتان را بفهمید؛ استفاده از تضاد ابرقدرتها توهم است. این استراتژی نیازمند داشتن سطح بسیار بالایی از بلوغ اندیشهای و قابلیتهای سطح بالای اجرایی است. با هوس رانی و شوخی و بازیچه قرار دادن مسائل حیاتی چیزی جز توهم حاصل نمیشود.
به گزارش جماران، این صاحب نظر اقتصاد توسعه با تأکید بر این که باید به جای ترویج اندیشهی اتکاء به دیگران روی ارتقاء بنیهی تولیدی و پیوند حکومت با مردم ایران کار کنیم، گفت: راه نجات ما از این مسیر میگذرد.
وی همچنین با اشاره به این که به طرز فاجعه آمیزی فاقد صلاحیتهای بایسته در تنظیم قراردادهای کارآمد برای کشور هستیم، گفت: پژوهش ها نشان می دهد که جنگ حقیقی و اصلی بر سر منافع ملّی در گات و WTO قبل از اینکه جنگ اقتصادی باشد جنگ حقوقی است. بدین معنا ما باید متخصصهای بسیار سطح بالا داشته باشیم که به حقوق قراردادهای بینالمللی در زمینهی سیاسی، اقتصادی و حیطههای دیگر مسلط باشند. اما برای نمونه قراردادهایی که با فوتبالیستهای خارجی میبندیم نگاه کنید. شما ملاحظه کنید که ما توانستیم در یک قرارداد خارجی با فوتبالیستها آبرومند برخورد کنیم؟!
فرشاد مومنی با انتقاد از کسانی که دل به شکست ترامپ بسته اند، به ضعف فهم سیاست خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: در ایران خیلیها فکر میکنند اگر ایران با آمریکا مشکل خود را حل کند همهی مسائل حل میشود. کارنامهی جذب سرمایهی خارجی در دورهی 1352 و 1356 که ایران و آمریکا در قلّهی روابط صمیمانه و نزدیک استراتژیک بودند و ایران یکی از قلّههای کارنامهی اقتصادی خودش را از نظر رشد اقتصادی تجربه میکرد نشان می دهد از 972 شرکت خارجی به ثبت رسیده حدود 620 شرکت در زمینهی دلالی، بیمه، بازرگانی، رستوران و هتلداری و 206 شرکت در زمینهی ساختمان فعال بودند.
وی گفت: پیام این موضوع این است، زمانی که بستر نهادی به رانت و فعالیتهای غیر مولّد پاداش میدهد خارجیها منگل نیستند، تحت هر عنوانی بیایند در همان زمینههایی فعال میشوند که برای آنها با کمتر زحمت بیشتر سود را به همراه داشته باشد.
مومنی متذکر شد: ممکن است گفته شود این مثال برای قبل از انقلاب بود. سندهای رسمی موجود در ایران نشان میدهد در آن زمینهها به هیچ وجه قوّت پیدا نکردیم و رو به جلو حرکت نکردیم. گواهش چیست؟ من از همهی کسانی که دل در گروی آیندهی بهتر ایران دارند دعوت میکنم صفحات 50 و 51 سند جلد دوم از پیوست شمارهی دوم برنامهی سوم بعد از انقلاب را که در سال 78-79 منتشر شده مطالعه کنند.
وی گفت: این سند توضیح می دهد که جذب سرمایهی خارجی در ایران بسیار گران تمام شده است؛ نرخ بهرهای که پرداختیم بین دو تا سه برابر نرخ بهرهی رایج در دنیا بوده است. علاوه بر این که قراردادها با تحمیلهای غیر قابل توجیه از ناحیهی طرف خارجی هم همراه بوده است. این در حالی است که اوضاع و احوال و قدرت چانهزنی ما در شرایط کنونی ده پله از آن زمان ضعیفتر است. ویژگی سوم، این است که این قراردادها به افزایش معنیدار ظرفیتهای تولیدی کشور هم منجر نشد. زمانی که این سند را میخواندم گفتم کاش در مجلس یک نفر بود و میگفت دردتان چه بود که چنین تعهداتی را امضاء کردید زمانی که واجد آن سه ویژگی هست؟
مومنی در نمونه دیگر به قراردادهایی خودروسازها با فرانسویها اشاره کرد و گفت: همواره در این قراردادها طرف خارجی به هیچ یک از تعهدات خودش عمل نکرده و در این قراردادها هیچ تنبیهای برای نقض عهد در نظر گرفته نشده است.
این صاحب نظر اقتصاد ایران خطاب به مسوولان و رسانه های کشور متذکر شد: از فاصلهی شوک اول نفتی تا امروز همیشه هر اتفاق فاجعه آمیزی که در کشورهای نفتی اتفاق افتاده اول در ونزوئلا اتفاق افتاده و بعد با وقفهی زمانی دیگری در بقیهی کشورها مانند نیجریه، مکزیک اتفاق افتاده است. از کانال جذب سرمایهی خارجی قبل از ما ونزوئلاییها سراغ چینیها رفتند و برای صنایع نفت و گاز جذب سرمایه کردند و قابلیت آنها این گونه شد که اکنون برای گذران امور روزمرهی خودشان این گونه به کمک ما نیاز دارند. در این زمینه چینیها خیری نرساندند اما تا بخواهید به ونزوئلاییها شرّ رساندند. اکنون برای ونزوئلا نه تنها انتظارات از جذب سرمایه اتفاق نیفتاده بلکه میلیاردها دلار بدهی خارجی هم باقی مانده است.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بخش مهمی از این توافق آن است که طرف برای ما جاده، راه و راه آهن بسازد که بخش بزرگی از اینها اصلاً عایدی ندارد. بنابراین خیلی خطرناک است یک کشوری برای اموری که عایدی ندارد بخواهد وام خارجی بگیرد.
وی تأکید کرد: کشورهای در حال توسعه باید حواسشان باشد زمانی که بدهی ارزی برای کشور ایجاد میکنند باید وامها معطوف شود به زمینههایی که مستقیماً عایدی ارزی دارد یا به صرفه جویی ارزی قابل پس انداز منجر میشود. باید محصولی که از طریق وامگیری یا جذب سرمایههای دیگر تولید میشود قابل صدور باشد یا قابلیت جایگزینی واردات داشته باشد. حتی جایگزینی واردات به تنهایی کافی نیست.
مومنی در ادامه به فساد موجود در کشور اشاره کرد و گفت: جذب سرمایهی فیزیکی و وام گیری خارجی از یک بستر نهادی کج کارکرد به یقین به گسترش فساد منجر میشود. و رفع فساد بر سرمایه گذاری خارجی اولویت دارد.
وی در ادامه به کتاب «وام دام توسعه نیافتگی» سوزان جرج اشاره کرد و گفت: رشته ای از فعالیت ها قبل از وام گیری خارجی باید اتفاق افتاده باشد؛ پس ملاحظه میکنید چقدر حرف سخیفی است اگر بگوییم به دلیل اینکه آمریکاییها از این قضیه عصبانی هستند منتقدان ساکت باشند. پاس گلی بهتر از این نمیتوان به آمریکاییها داد که کسانی با ژست ضد آمریکایی در مملکت این کار را انجام میدهند.
مومنی گفت: وامگیری خارجی با هدف انتقال تکنولوژی نیاز به بسترهای نهادی پیچیده ای دارد و به دلیل اینکه بخش اعظم توانایی چینیها در زمینهی تکنولوژی از طریق سرقت فناوری صورت گرفته و مشهورترین کشور دنیا در بیاعتنائی به قوانین حقوق مالکیت تکنیک هستند دنیا به آنها اجازه نمیدهد قرارداد انتقال تکنولوژی با کسی ببندند، اما مگر میتوانید قرارداد انتقال تکنولوژی ببندید در حالی که اصلاً استراتژی توسعه صنعتی ندارید؟ در حالی که در 15 سالهی گذشته بیسابقهترین صنعت زداییها در اثر بیکفایتی سیاستگزاریهایی که انجام شده به ایران تحمیل شده است. واحدهای موجود صنعتی کشور بین یک دوم تا یک سوم از ظرفیتها را استفاده میکنند و دهها ماجرای دیگر که فقط میخواهم بگویم حتی اگر چینیها لوتی بینالمللی بودند تا زمانی که این گرفتاریها را در داخل داریم اتصال به خارج آبی برای ما گرم نمیکند، میخواهد چینی یا آمریکایی یا هر جای دیگری باشد. ما باید قابلیتهای خودمان را در این زمینه ها افزایش دهیم و بستر نهادی را فراهم کرده باشیم.
مومنی در ادامه به بیانیه اوباما پس از برجام اشاره کرد و یادآور شد: اوباما گفت این یک توافق مبتنی بر اعتماد متقابل نیست، یک توافق مبتنی بر راستی آزمایی است. تحلیل رویترز این بود که معنای حرف اوباما این است که ما نباید در زمینهی تولیدی با ایران به سراغ همکاری برویم. رویترز با اشاره طبقهی ممتازه ثروتمند سه میلیونی ایران گفته بود که super rich class دو ویژگی دارد: ویژگی اول اشتهای سیری ناپذیر برای مصرفهای لوکس؛ ویژگی دوم برای قیمت هیچ قیدی ندارند.
وی نتیجه گرفت: در اقتصاد سیاسی بین الملل کشوری که میخواهد جذب سرمایهی خارجی کند اول باید فکری دربارهی نابرابریهای ناموجه اساسی کرده باشد وگرنه در مناسبات نابرابر تحت عنوانی که راه برای خارجی باز کنید آن که سیطره پیدا میکند مصرفهای لوکس است. شما میدانید در دورهی پس از برجام در بعضی از فروشگاههای تهران که برای ما حکایت اصحاب کهف را به یاد میآورد و قابل تصوّر هم نیست لوستر فروشیهایی وجود داشته که کف قیمت آنها از پانصد میلیون تومان به قیمتهای سال 94-95 شروع میشد. ما راه را برای این تجارت را باز کردیم بجای اینکه به تولید توجه داشته باشیم.
وی در پایان تأکید کرد: در شرایط کنونی که در معرض آسیب پذیریهای ناشی از سقوط قیمت نفت و بازگشت تحریمها و مسئلهی کرونا هستیم به هیچ وجه شرایط مناسبی نیست و به هیچ وجه در شرایط کنونی هیچ نوع قراردادی با خارجیها توصیه نمیکنیم.