• گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:17280
  • زمان انتشار:سه شنبه 17 تير 1399-19:48
  • کاربر:

عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار – زاهدان  با استفاده از ریل تولید شده در ذوب آهن اصفهان  طی مراسمی سه شنبه ۱۷ تیر ماه   با حضورمحمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی آغاز به کار کرد. 
عبور راه‌ آهن چابهار ـ زاهدان از مسیر ریل ذوب آهن اصفهان

به گزارش بیرونیت، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از وعده‌های دولت، تأکیدات رئیس جمهور و مقام معظم رهبری   ریل‌گذاری زاهدان ــ چابهار بود که امروز در فرآیند تحقق آن هستیم. وی افزود : پروژه راه‌آهن چابهار ــ زاهدان یکی از محورهای اصلی کریدور شمال ــ جنوب است که تنها بندر اقیانوسی ما را به شبکه ریلی کشور متصل و معاهدات منطقه‌ای به‌خصوص معاهده سه‌جانبه ایران، افغانستان و هندوستان را تقویت می‌کند.  خیرالله خادمی  معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور نیز در این خصوص گفت : در این مسیر ۶۲۸ کیلومتری، با احتساب خطوط فرعی و ایستگاهی جمعا حدود ۷۴۰ کیلومتر ریل گذاری با استفاده از ریل ملی که در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید شده انجام می‌شود و امیدواریم بخش نخست این مسیر در سال آینده زیر بار برود. معاون وزیر راه  افزود: به منظور ساخت این مسیر ریلی ۹۲ هزار تن ریل استاندارد مورد نیاز است که با تفاهم سه جانبه قرار است توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید و تحویل قرارگاه خاتم الانبیا(ص) گردد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور افزود: اجرای این طرح ملی که با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) اجرا خواهد شد، نقش مهمی در توسعه و تکمیل کریدور جنوب – شمال و تکمیل شبکه ریلی شرق کشور دارد و کشور‌های دیگر از جمله افغانستان و آسیای میانه را به اقیانوس هند متصل می‌کند. وی اتصال بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی را یکی از مزایای مهم اجرای این مسیر دانست و افزود: راه آهن چابهار – زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر موجود در سواحل مکران و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است. عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان با پشتیبانی ذوب آهن اصفهان در تولید ریل مورد نیاز سرعت می گیرد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان با پشتیبانی ذوب آهن اصفهان و تولید ریل مورد نیاز این پروژه سرعت می‌گیرد، گفت:‌ روزانه یک کیلومتر ریل‌گذاری می‌شود. سعید محمد با تقدیر از ذوب آهن اصفهان که ریل مورد نیاز را در اختیار قرارگاه خاتم الانبیا (ص) قرارداده اظهار داشت: وعده داده شده بود که عملیات اجرایی راه آهن چابهار ـ زاهدان سرعت بگیرد. خوشبختانه با حمایت‌های وزارت راه و شهرسازی، استاندار و مسئولین استان موفق شدیم که بخش زیرسازی را سرعت دهیم و همچنین  از زاهدان به سمت خاش عملیات ریل‌گذاری با استفاده از ریل ملی  آغاز می شود. وی با بیان اینکه طول مسیر خط آهن ۷۳۰ کیلومتر است تصریح کرد: روزانه یک کیلومتر ریل‌گذاری خواهد شد . همچنین پیگیری شده که از چابهار نیز مسیر آماده شود و یک جبهه کاری برای ریل گذاری از سمت چابهار داشته باشیم که با این وضعیت طبق زمانبندی که قبلا شده بود امیدواریم پروژه آماده و تحویل شود.   اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره‌برداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه، اهمیت این کلان پروژه را دو چندان کرده است. طول راه‌آهن زاهدان – چابهار ۶٢٨ کیلومتر است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، ریل‌گذاری ۱۵۰ کیلومتر از این محور تا پایان امسال انجام خواهد شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0