دوشنبه 5 آذر 1403 شمسی /11/25/2024 9:23:16 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:8293
  • زمان انتشار:چهارشنبه 16 بهمن 1398-16:46
  • کاربر:

در شرایطی که صادرات مواد معدنی در شرایط کنونی تحریمها، تبدیل به یکی از منابع اصلی ارزآوری کشور شده، بیش از هر چیز وجود یک پایانه اختصاصی تمام مکانیزه برای ایجاد مزیت های رقابتی در صادرات و واردات مواد معدنی و محصولات فولادی برای این منظور اهمیتی دوچندان یافته است. 
سرمایه گذاری پنج هزار میلیارتومانی برای توسعه حمل و نقل معدنی اجرایی شد

به گزارش بیرونیت، در همین راستا مجموعه ای از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ معدن و سرمایه‌ گذاری تصمیم به ایجاد حرکتی جدی در حوزه حمل و نقل ترکیبی در قالب شرکت مدیریت بین‌ المللی همراه (جاده، ریل و دریا) گرفتند تا بخشی از نیازهای صادراتی معدنی کشور را در شرایط کنونی مرتفع کند. شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه شامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌ گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سنگ‌ آهن گهرزمین، در کنار شرکت سرمایه‌ گذاری امید و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این سرمایه گذاری سهیم بوده‌اند. این پروژه بزرگترین سرمایه گذاری بخش خصوصی در تاریخ بنادر کشور به شمار می رود که ارزش آن بالغ بر پنجاه هزارمیلیارد ریال برآورد شده است.

محمد جواد انتظاری مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه (جاده ریل دریا) از واگذاری 67 هکتار زمین در بندر شهید رجایی به این شرکت از سوی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد.
انتظاری با اشاره به قرارداد میان شرکت مدیریت بین‌المللی همراه، جاده ریل دریا با سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر سرمایه گذاری و ایجاد پایانه و اسکله تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی عنوان کرد: در ایام الله دهه فجر زمین مورد نیاز برای فاز اول این طرح به میزان 67 هکتار امروز رسما به شرکت مدیریت بین‌المللی همراه تحویل شد.
وی افزود: بر این مبنا شرکت همراه بنا دارد تا هر چه سریع‌تر اقدامات اجرایی را در زمین مورد نظر آغاز کند.
مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه با بیان اینکه این سرمایه گذاری در 180 هکتار زمین در سه فاز 60 هکتاری انجام می‌شود، توضیح داد: مبلغ کل پروژه در مجموع بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان است که هزینه مورد نیاز برای تکمیل فاز نخست بالغ بر 1750 میلیارد تومان برآورد شده است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه ساخت فاز اول این پایانه به مدت سه سال به طول می‌انجامد، تصریح کرد: شرکت مشاور طراح در حال طراحی اولیه این پایانه است، چرا که از زمان تحویل زمین در بندر شهید رجایی ما 6 ماه برای طراحی اولیه بندر و تصویب آن از سوی سازمان بنادر و دریانوردی فرصت داریم.
انتظاری با تاکید بر اینکه پروژه در زمان تحریم و تماما با سرمایه گذاری داخلی انجام می‌شود، بیان کرد: پس از تایید و تصویب طرح ارائه شده به سازمان بنادر و دریانوردی بلافاصله اقدامات اجرایی از سوی پیمانکاران داخلی آغاز خواهد شد. وی افزود: در حال حاضر قابلیت پهلوگیری کشتی های بیش از 70 هزارتن در اسکله ها و بنادر کشور با مشکل روبروست و این محدودیت، هزینه تمام شده حمل و نقل مواد معدنی و فولادی ما را نسبت به رقبا به شدت بالا می برد. ساخت اسکله تخصصی بندر شهید رجایی امکان پهلو گیری کشتی های با حداقل ظرفیت 150 هزارتن را امکان پذیر خواهد ساخت.
وی با اشاره به اینکه کلیه سهامداران (بالغ بر 6 سهامدار) سرمایه گذاری و هزینه اجرای این طرح را بر عهده گرفته‌اند، گفت: با توجه به اینکه تحریم‌ها استفاده از فایننس خارجی را با محدودیت مواجه کرده است، سهامداران ما یعنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت سرمایه گذاری امید، شرکت معدنی صنعتی چادرملو، شرکت سنگ آهن گهر زمین، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به طور مساوی تامین مالی این طرح را بر عهده دارند.
در پایان گفتنی است هلدینگ «ومعادن» در سالیان اخیر به سه تعهد خود در زمینه های زیربنایی صنعت شامل تشکیل کنسرسیوم بزرگ اکتشاف در قالب راه‌اندازی شرکت پایا ، برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه با راه‌اندازی شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا و نیز تامین انرژی پروژه‌های معدنی از طریق تشکیل هلدینگ پویا انرژی عمل کرده و در حال راه اندازی کنسرسیوم بزرگ حفاری کشور است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین