سه شنبه 1 آبان 1403 شمسی /10/22/2024 3:01:49 PM
مدیر‌عامل آهن‌آجین در گفت‌و‌گو با بیرونیت تاکید کرد:

طبق برنامه هفتم توسعه کشور، بخش معدن در حالی باید 13 درصد رشد کند که به اعتقاد فعالان معدنی، برخی تصمیم‌سازی های سیاست‌گذار، مانع تحقق این هدف است.
عقب‌گرد معدن با حذف ارز نیمایی واردات ماشین‌آلات

به گزارش خبرنگار بیرونیت، یکی از تصمیم‌هایی که اخیرا اتخاذ شده و از آن به عنوان سنگی بزرگ سر راه رشد 13 درصدی بخش معدن یاد می‌شود، حذف ارز نیمایی واردات ماشین‌آلات معدنی است.

ماجرا از آن قرار است که وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا ارز نیمایی واردات ماشین‌آلات معدنی را حذف کرده است. به اعتقاد فعالان بخش معدن به خصوص شرکت‌های پیمانکار، حذف ارز نیمایی در صورتی که توامان با اصلاح قراردادها نباشد، تحقق هدف معدنی برنامه هفتم توسعه را ناممکن خواهد کرد.

حمیدرضا امیریان،مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت آهن‌آجین (یکی از بزرگترین پیمانکاران معدنی کشور) در گفت و گو با خبرنگار بیرونیت می گوید:وزارت صمت اخیرا تامین ارز واردات ماشین‌آلات معدنی را از محل نیمایی، ممنوع کرده است، اقدامی که هزینه واردات را به شدت بالا می برد.

وی با بیان اینکه با حذف ارز نیمایی از واردات ماشین‌آلات معدنی، پیمانکاران باید از ارز نزدیک به بازار آزاد استفاده کنند، می‌افزاید: با توجه به اختلاف زیاد نرخ ارز نیما با ارز نزدیک به بازار آزاد، هزینه واردات ماشین‌آلات معدنی بسیار بالا می رود، بنابراین ممکن است پیمانکاران قید واردات را بزنند و از ماشین‌آلات فعلی که قدیمی‌اند و بهره‌وری پایینی دارند، استفاده کنند.

به گفته امیریان، توقف واردات ماشین‌آلات نو و استفاده از ماشین‌آلات قدیمی فعلی، روند معدنکاری کشور را کند خواهد کرد و با این وضع، رشد 13 درصدی بخش معدن که در برنامه هفتم توسعه آمده، محقق نخواهد شد و این بخش دچار عقب‌گرد می‌شود.

مدیرعامل آهن‌آجین در تشریح تبعات حذف ار نیمایی واردات ماشین‌آلات معدنی، می‌گوید: واردات یک ماشین معدنی مثلا یک میلیون دلاری، با ارز نیما و بدون در نظر گرفتن تعرفه، عوارض و مالیات، چیزی حدود 50 میلیارد تومان از آب در می‌آید. در حالی که قیمت خام واردات همین ماشین با ارز نزدیک به بازار آزاد (مثلا 62 هزار تومان) به 62 میلیارد تومان می‌رسد. بنابراین هزینه واردات ماشین‌آلات معدنی با توجه به حذف ارز نیمایی، رشد قابل توجهی خواهد داشت که کار را برای پیمانکاران سخت می‌کند.

امیریان اما معتقد است اصل اقدام دولت برای حذف تدریجی ارز نیمایی، اقدام درستی است، زیرا تخصیص ارز با قیمت بسیار کمتر از بازار آزاد به هر بخش و گروهی، فساد ایجاد می‌کند، کما اینکه کرده است (مانند ماجرای چای دبش).

وی در عین حال تاکید می کند: بنابراین ما مخالفتی با حذف ارز نیمایی نداریم، اما حرف‌مان این است که به موازات این اقدام دولت، باید قراردادهای پیمانکاران معدنی با شرکت‌های کارفرما مانند فولادسازان، مس و... نیز اصلاح شود.

مدیرعامل آهن‌آجین می گوید: قراردادهای فعلی با توجه به مسائلی مانند تخصیص ارز نیمایی به واردات ماشین‌آلات معدنی منعقد شده‌اند و حالا که وسط کار، این ارز حذف شده و هزینه ها بالا رفته، سیاست‌گذار باید زمینه اصلاح قراردادها را با توجه به هزینه‌های جدید فراهم کند.

امیریان نتیجه اصلاح نشدن قراردادها را در شرایطی که ارز نیمایی نیز حذف شده، کند شدن روند رشد معدنی کشور می‌داند و تاکید می‌کند:با این روند، هدف رشد 13 درصدی بخش معدن در برنامه هفتم توسعه محقق نمی‌شود، ضمن اینکه تولید در صنایع معدنی نیز دچار افت خواهد شد.

 

  



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین