شنبه 14 مهر 1403 شمسی /10/5/2024 9:56:23 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بازار| فارسی|
  • کد مطلب:75694
  • زمان انتشار:چهارشنبه 11 مهر 1403-22:18
  • کاربر:
با تشدید تنش‌های خاورمیانه؛

به گفته فعالان صنعت و تحلیل‌گران، تقاضای فیزیکی طلا در سراسر بازارهای کلیدی با ادامه افزایش قیمت‌‌ها، کاهش یافته و برخی از مصرف کنندگان خرد تصمیم به فروش دارایی‌های خود و افزایش سود کرده‌اند.
افزایش قیمت طلا، تقاضای فیزیکی بازارهای کلیدی را کاهش داد

به نقل از رویترز، قیمت نقطه به نقطه طلا در ۲۶ سپتامبر به رکورد ۲هزار و ۶۸۵ دلار در هر اونس رسید که بر این مبنا در سال جاری تاکنون حدود ۲۹ درصد افزایش داشته است – بزرگترین رشد سالانه در چهارده سال اخیر – که ناشی از شروع کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و تنش‌های ژئوپولیتیکی است.

رابین کولونباخ رییس پالایشگاه آرگور هرایوس در سوییس عنوان کرد: تقاضای فیزیکی به طور کلی در همه نقاط دنیا کاهش یافته است. در ماه آگوست زمانی که هند تعرفه واردات خود را کاهش داد تقاضا افزایش یافت اما از آن زمان به بعد بازار طلا کاملا راکد شده است.

هند، دومین مصرف کننده بزرگ شمش طلا در جهان پس از چین، در ماه جولای تعرفه واردات طلا را کاهش داد تا با قاچاق مقابل کند اما پس از آن شاهد افزایش قیمت‌های محلی به بالاترین سطح تاریخی بوده‌ایم. مصرف کنندگان برای کنار آمدن با افزایش قیمت‌ها مشکل دارند و در حال حاضر به طور ناگهانی شاهد کاهش قابل توجهی در تقاضا هستیم.

در اروپا، آلمان همچنان بزرگترین بازار سرمایه‌گذاری فیزیکی برای طلاست، اما تقاضا در این کشور و همچنین در اتریش از سال ۲۰۲۰ به شدت آسیب دیده، چرا که نرخ‌های بهره بالا سرمایه‌گذاران را وادار به روی آوردن به دارایی‌های بازدهی کرده است.

افزایش قیمت طلا در سال جاری بیش از هر موضوع دیگری به تقاضا ضربه زده است.

تقاضا نزد تجار و بانک‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش یافته در حالی که واردات شمش و سکه تازه ضرب شده تقریبا ۸۰ درصد کاهش یافته است. یکی از بنیان‌گذاران شرکت مشاوره فلزات گرانبهای فراگلد در این باره گفت: این تفاوت توسط مواد ثانویه ناشی از بازخرید طلا پوشش داده می‌شود.

تحلیل‌گران امیدوارند که یکی دیگر از مقوله‌های حیاتی تقاضا، یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس طلا با پشتوانه فیزیکی، در ماه‌های آینده شاهد فعالیت بیشتری باشد اما در حال حاضر جریان ورودی آنها نسبتا اندک است.

حمد حسین تحلیل‌گر کپیتال اکونومیکس توضیح داد: در حالی که تقاضای صندوق‌های قابل معامله طلا در اروپا و آمریکای شمالی ممکن است قوی باشد، به نظر می‌رسد تقاضا برای طلای فیزیکی و حواله‌ای در چین از سطوح بالا در حال کاهش است.

در همین حال، بازارهای آنلاین غرب از زمان کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ۱۸ سپتامبر، شاهد فعالیت‌های متفاوتی بوده‌اند و همچنان تقاضای خرید بالاست.

کن لوییس مدیر اجرایی فروشگاه آنلاین فلزات گرانبهای آپمکس مستقر در ایالات متحده به رویترز در این باره گفت: ما شاهد مصرف کنندگانی هستیم که در واقع با قیمت خرید بالاتر نسبت به قیمت فروش، در مقایسه با هفته‌های گذشته خرید می‌کنند.

برای خرده فروشی آنلاین گلد اونیو سرمایه‌گذاران با افزایش ۶۶ درصدی خرید از زمان کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، به خریدار خالص روی آورده‌اند. نیکلاس کراکو مدیر اجرایی این فروشگاه تاکید کرد: شاهد افزایش ۱۳ درصدی در مشتریانی هستیم که طلای خود را که به تازگی خرید کرده‌اند، برای کسب سود بیشتر می‌فروشند.

برای بازار آنلاین بولیون ولت BullionVault، فروش خالص در ماه سپتامبر پیش از تصمیم فدرال رزرو کاهش یافت و در پایان ماه به یک سوم متریک تن رسید.

آدریان اش رییس تحقیقات بولیون ولت در این باره عنوان کرد: درمان افزایش قیمت‌ها، همچنان افزایش قیمت‌هاست. اما طلا همچنان با این منطق مخالفت می‌کند، حتی اگر تقاضای قابل مشاهده در همه بخش‌ها کاهش یافته یا منفی شده باشد طلا رکوردهای جدیدی ثبت می‌کند.

منبع: روابط عمومی ایمپاسکو



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین