به گزارش فایننشالتایمز، پیشبینی میشود واردات به اروپا نیز در اواخر سالجاری افزایش یابد.
بر اساس گزارش موسسه مشاوره «مایاستیل» مستقر در شانگهای، انتظار میرود صادرات از چین، بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، در سال۲۰۲۴ به ۱۰۰میلیونتن برسد که بالاترین میزان از سال۲۰۱۶ است.
ویویان یانگ، رئیس تحریریه «مایاستیل» گفت: «صادرات فولاد تاکنون در سالجاری به بالاترین حد تاریخی رسیدهاست.» او پیشبینی کرد که کل صادرات فولاد در کل سال۱۰۰ تا ۱۰۱میلیونتن خواهد بود. کاهش تقاضای داخلی در چین که بیش از ۵۰درصد از تولید جهانی فولاد را تشکیل میدهد، تولیدکنندگان را به صادرات مواد بیشتر، عمدتا به کشورهای جنوبشرق آسیا و بهطور فزایندهای به اروپا، سوق دادهاست.
ایان روپر، استراتژیست کالا در شرکت مشاوره آستریس انوایزوری ژاپن، گفت: چین جهان را با فولاد پرکرده و قیمتها را پایین آوردهاست. روپر انتظار داشت که کشورها در تلاش برای محافظت از فولادسازان داخلی خود دربرابر رقابت با بزرگترین تولیدکننده جهان، اقدام تلافیجویانه کنند. او گفت که «پروندههای تجاری بیشتری» علیه چین در ماههای آینده تشکیل خواهد شد. این موارد میتواند منجر به اعمال تعرفههای شدیدتر از سوی کشورها بر فولاد چین شود که در چندین کشور با عوارض مواجه است.
گروه روبهرشدی از اقتصادهای بازارهای نوظهور مانند مکزیک و برزیل تعرفه واردات فولاد را در سالجاری افزایش دادهاند، درحالیکه کشورهای دیگر مانند ویتنام و ترکیه تحقیقات جدیدی را آغاز کردهاند. ایالاتمتحده تعرفههای خود را بر فولاد چین در سالجاری سهبرابر کرد، درحالیکه اتحادیه اروپا در ماه مه تحقیقات ضددامپینگ را در مورد محصولات فولادی با روکش قلع چین آغاز کرد.
کانادا هفته گذشته تعرفههای جدیدی بر فولاد اعلامکرد. انجمن آهن و فولاد چین که نماینده کارخانههای بزرگ دولتی این کشور است، از فولادسازان خواست به «رقابت شرورانه» خود پایان دهند و آنها را به «تکیه بر جنگ قیمتها» برای تصاحب سهم بازار متهم کرد. شاخص قیمت فولاد چین تا ۱۶ اوت به پایینترین حد خود در ۸ سالاخیر رسید.
در اروپا، نوسان قیمتها برای ورق نوردگرم از ابتدای سالتقریبا یکپنجم کاهش یافتهاست. کاهش سرعت ساختوساز و فعالیتهای اقتصادی چین باعث کاهش شدید تقاضای داخلی این کشور شدهاست، درحالیکه فولادسازان در کاهش تولید خود کند بودهاند و در نتیجه فولاد، بیش از نیاز تولید میشود. بهعنوان نشانهای از نگرانی پکن در مورد این موضوع، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در ماه اوت مجوز کارخانههای جدید فولاد را به حالت تعلیق درآورد.
همچنین انتظار میرود محمولههای فولاد چین به اروپا در ماههای آینده افزایش یابد، بهویژه برای ورق نوردگرم که برای محصولاتی مانند خودرو و ماشینآلات استفاده میشود. کالین ریچاردسون، متخصص حوزه فولاد در آرگوس مدیا، تامینکننده اطلاعات قیمت کالا، گفت: «در ماههای آینده شاهد افزایش شدیدی خواهیم بود و افزود که صادرات ورق نوردگرم چین در ۱۲ ماه گذشته در حال افزایش بودهاست.»
اگرچه اروپا تعرفههای سنگینی را برای فولاد چینی حداقل ۱۸.۱درصد درنظر گرفتهاست، قیمتهای داخلی ورق نوردگرم چین اخیرا به حدی کاهشیافته که حتی با وجود عوارض اضافی در اروپا قابلرقابت است. دانیل هاینس، استراتژیست ارشد کالا در ANZ Research، بازوی تحقیقاتی یکی از بزرگترین بانکهای استرالیا، گفت: «تولیدکنندگان فولاد چین که معمولا بین ۷ تا ۱۰درصد از کل تولید خود را صادر میکنند، امسال از تقاضای نسبتا قوی در اروپا و آسیا سود بردهاند، بهویژه در لحظهای که شاهد هستیم تولیدکنندگان در برخی از آن مناطق، مانند اروپا، از هزینههای انرژی بالاتر رنج میبرند.»
هاینس گفت که این وضعیت درها را برای تولیدکنندگان فولاد چینی باز کردهاست. وی افزود: «هرچند در ماههای اخیر نشانههایی از کاهش تقاضای جهانی وجود دارد.» گروه فولادی Bao، بزرگترین فولادساز جهان، در ماه اوت هشدار داد که بخش فولاد با زمستانی طولانی و سرد مواجه است که بدتر از بحرانهای قبلی فولاد در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ خواهد بود.
ارقام رسمی نشان میدهد که فولادسازان چین عمیقا در شرایط سخت فرورفتهاند و زیان ۲.۸میلیارد یوآن (۳۹۰میلیون دلار) در هفت ماهه اول سالجاری میلادی را انباشته کردهاند. به گفته مای استیل، تنها یکدرصد از کارخانههای فولاد چین سودآور هستند.
منبع: دنیای اقتصاد
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست