موضوع دیگری که از سوی فعالان معدنی مطرح است اینکه برای رسیدن به هدفگذاری برنامه هفتم نیازمند ۵۰میلیارد دلار سرمایهگذاری هستیم. در این خصوص مطرح میشود که به طور مثال نوسازی ناوگان حملونقل کشور نیازمند سرمایهگذاری است و در شرایط کنونی باید به سمت جذب سرمایهگذاری خارجی حرکت کرد اما به دلیل تحریمها و مشکلاتی که در حوزه بینالملل وجود دارد، جذب سرمایه با مشکل مواجه شده است.
رشد بخش معدن نیازمند ۵۰میلیارد دلار سرمایهگذاری
رییس خانه معدن با تاکید بر ضرورت تقویت زیرساختهای بخش معدن، تحقق هدفگذاری برنامه هفتم برای این بخش را نیازمند ۵۰میلیارد دلار سرمایهگذاری دانست.
محمدرضا بهرامن، نایبرییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه زیرساختهای توسعهای بخش معدن باید تقویت شود، گفت: برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳درصدی را برای بخش معدن پیشبینی کرده است، در حالی که برای تحقق این مهم باید ۵۰میلیارد دلار در این حوزه سرمایهگذاری شود.
وی افزود: یکی از مهمترین فاکتورهای اصلی در توسعه معدن نگاه ویژه به بخش آموزش است چراکه همه فعالان این بخش باید با قوانین و مقررات آشنایی داشته باشند.
نایبرییس اتاق ایران، نقش قضات در حمایت از توسعه بخش معدن را بسیار تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: نگاه حمایتی و توسعهای قضات به بخش معدن زمینهساز رشد اقتصادی و پویایی فضای کسبوکار است.
بهرامن تاکید کرد: حمایت از سرمایهگذاری در بخش معدن میتواند فرصتهای جدیدی را برای توسعه بخش تولید، اشتغال، ارزآوری و رونق کسبوکار ایجاد کند.
وی با بیان اینکه قوانین خاصی برای توسعه بخش معدن تدوین شده است، اظهار کرد: کشورمان دارای ظرفیتهای بخش عظیمی در حوزه معادن است که باید از این فرصت به نحو مطلوبی استفاده شود.
رییس خانه معدن ایران با بیان اینکه امروزه متاسفانه کمبود انرژی ضربات مهلکی را بر پیکره بخش معدن ایجاد کرده است، افزود: تقویت زیرساختها تنها راهی است که میتواند منجر به شکوفایی بخش معدن شود.
بهرامن تاکید کرد: باید با نگاه فرابخشی به بخش معدن تلاش کنیم که ظرفیتهای این حوزه شکوفا شود چراکه تقویت این بخش زمینهساز رشد تولید و در نهایت پویایی اقتصاد خواهد بود.
چالشهای فولادیها
یک فعال فولادی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه تولید فولاد است، عنوان کرد: محصول نهایی یعنی فولادی که در قالب محصولات مختلف به بازار عرضه میشود، حاصل فرآیندهای زنجیروار در تولید است. در ابتدای زنجیره تولید فولاد، معادن و شرکتهای معدنی تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز فولادسازان قرار دارند.
در حال حاضر در بخش معدن و صنایع معدنی، با چالشهایی نظیر استخراج اصولی و علمی به منظور بهرهبرداری بهینه و همچنین گسترش دامنه اکتشاف معادن و عمقسنجی، در وهله اول و سپس چالشهایی نظیر کمبود انرژی نظیر برق و گاز و در نهایت مشکل عدم تناسب ظرفیت تولید با میزان سرانه و ظرفیت خطوط ریلی در کشور مواجه هستیم.
علیاکبر اکبری درخصوص محدودیت تامین انرژی اظهار داشت: مشکلات انرژی نظیر محدودیتهای گاز و برق در فصول مختلف سال، از جمله چالشهایی به شمار میآید که امروزه به مشکل عمدهای برای فولادسازان و شرکتهای صنعتی و معدنی کشور تبدیل شده است.
زنجیره تولید فولاد از اهمیت بالایی برای صنعت و اقتصاد کشور برخوردار و حل مشکلات و ایجاد زیرساختهای مناسب برای توسعه کشور و استفاده از فناوریهای نوین دنیا، دو عامل مهم برای توسعه صنعت کشور است. البته اقداماتی در طول این سالها انجام شده که جای تقدیر دارد اما راهکار قطعی که دولت به عنوان بخش حاکمیتی در این خصوص ارائه دهد و بتواند مشکلات انرژی را حل کند، هنوز موفق نبوده است و کماکان در تابستان و زمستان چالش انرژی برای واحدهای صنعتی و معدنی وجود دارد.
او تاکید کرد: در این سطح با توجه به تاثیر مستقیم این چالشها بر تولید و سودآوری، انجام پروژهها و طرحهای توسعه نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در حال حاضر براساس گزارشهای اخیر، ۷۸هزار مگاوات برق در کشور مصرف شده که این رکورد خیلی زیادی بوده و متاسفانه ناترازی برق کشور در همین مدت اخیر به ۱۸هزار مگاوات رسیده است. برای رفع این مشکل، نیاز به حمایت جدی دولت، بخش خصوصی و اصلاح سیاستهای توسعهای و صنعتی در کشور وجود دارد.
مشکل حملونقل
اکبری دلیل اصلی ضعف در حملونقل و لجستیک مواد معدنی کشور را چنین توضیح داد: حملونقل مواد معدنی، یکی از مهمترین مراحل این صنعت است و پاسخ مناسب به این موضوع که از کجا به کجا، چه میزان، از کدام ماده معدنی و از چه طریقی جابهجا شود، میتواند به مدیریت هزینهها و زمان کمک شایانی کند.
در صنایع معدنی و فلزی، حملونقل و لجستیک نقطه پیوند میان حلقههای زنجیره تلقی میشود. به همین دلیل، در بسیاری از کشورهای جهان سیستمهای حملونقل معادن و صنایع معدنی متناسب با نیاز این بخش توسعه پیدا میکنند. از آنجایی که صنایع معدنی و فلزی در ایران نیز پیشرفت چشمگیری داشتهاند، برخورداری از سیستم حملونقل با ظرفیت مناسب حمل بار امری کاملا ضروری به نظر میرسد.
همانند زنجیره فولاد که با توجه به اینکه حمل ماده اولیه از محل معادن تا واحدهای فولادسازی فرآیندی با حجم بسیار بالا بوده و بر همین اساس حملونقل و لجستیک از اهمیت فراوانی برخوردار است.
اهمیت سرمایهگذاری خارجی
اکبری مطرح کرد: نوسازی ناوگان حملونقل کشور نیازمند سرمایهگذاری است و در شرایط کنونی باید به سمت جذب سرمایهگذاری خارجی حرکت کرد. به دلیل مشکلاتی که در حوزه بینالملل وجود دارد، جذب سرمایه با مشکل مواجه شده بنابراین ناوگان حملونقل کشور متناسب با رشد حوزه صنعت و معدن توسعه نیافته است. در حال حاضر سرانه راهآهن ما نسبت به سایر کشورها در ردههای پایینتری قرار دارد.
وی در ارتباط با دلایل اصلی مشکل حملونقل و لجستیک مواد معدنی در کشور تصریح کرد: زیرساختهای ناکافی حملونقل، وسایل حملونقل فرسوده، شبکه جادهای ناقص، انبارهای ناکافی، شبکه راهآهن اندک، چالشهای اقتصادی و عدم توجه به مزیت اقتصاد رقابتی از جمله این چالشها به شمار میآیند.
منبع: دنیای اقتصاد
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست