به گزارش بیرونیت، شمش فولاد که در حلقه محصولات میانی زنجیره قرار می گیرد محصولی مهم و استراتژیک است که روند تولید از نظر کمی و کیفی را تحت تاثیر قرار می دهد و این در حالی است که بیش از ۶۲ درصد شمش فولادی کشور در سال ۱۴۰۲ توسط ۱۰ شرکت برتر تولید شده است.
شرکت جهان فولاد سیرجان نیز با در اختیار داشتن سهم ۴ درصدی در میزان تولید شمش کشور در بین ۱۰ شرکت اول قرار گرفته است. این رده بندی نشان می دهد که این مجموعه جز بازیگران اصلی تولید شمش کشور محسوب می شود.
از سویی دیگر این مجموعه می تواند از محل فروش شمش خود به درآمد خوبی دست پیدا کند که درآمد حاصله را راهی طرح های توسعه ای کند.
آمارهای منتشر شده از سوی این مجموعه نشان می دهد جهان فولاد سیرجان عمده رشد در آمدی خود را از محل فروش میلگرد و شمش بدست آورده است. درواقع ۵۱ درصد از کل فروش و ۴۵ درصد از فروش داخلی از محل فروش شمش به دست آمده است.
افزایش فروش این محصول حاکی از تولید کیفی است که در این مجموعه صورت می گیرد. بالا بودن کیفیت شمش می تواند در کیفیت محصولات پایین دستی اثر گذار باشد.
از سویی دیگر شمش به عنوان ماده اولیه سایر محصولات بازار فروش بهتری در اختیار دارد. این مجموعه در صادرات شمش نیز عملکرد موفقی از خود به جای گذاشته است.
حجم صادرات شمش فولادی این شرکت از ابتدای فروردین تا انتهای آبان سال ۱۴۰۲ با جهش ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل آن به ۵۹ هزار و ۹۹۸ تن رسیده است. و با جهش ۱۱ درصدی در کل سال به بیش از ۱۰۰ هزار تن رسیده است . این رشد صادراتی نشان می دهد کیفیت شمش جهان فولاد سیرجان مطابق با نیازهای موجود در بازارهای خارجی است.
این روند باعث می شود تامین سرمایه برای اجرای پر سرعت پروژه های توسعه ای صورت بگیرد و پروژههای بزرگ توسعه ای در حوزه تولید آهن اسفنجی را اجرایی و با بهره برداری از این پروژه ها، ظرفیت تولید آهن اسفنجی «فجهان» به ۴ برابر برسد. به هر میزان که تولید آهن اسفنجی افزایش پیدا کند میزان تولید شمش نیز افزایش می یابد.
رشد در درآمدهای این محصول بخشی به دلیل افزایش عرضه در بازار است در نتیجه استراتژی جهان فولاد سیرجان تامین پایدار مواد اولیه است تا بتواند جایگاه خود در بین ۱۰ تولید کننده اول شمش را حفظ کند.
اهمیت توسعه فجهان در تولید شمش را می توان این طور ارزیابی کرد که این مجموعه به دنبال سهمی بیشتر در میان تولیدکنندگان برتر است تا بتواند سهم درآمدی خود را بالا ببرد.
از سویی دیگر افزایش تولید شمش با کیفیت بالا می تواند کار این مجموعه در توسعه زنجیره ارزش و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر موثر باشد.
شاید بتوان گفت استراتژی جهان فولاد سیرجان افزایش تولید شمش و پس از آن حرکت به سمت محصولاتی با ارزش افزوده بالا تر است که می تواند از محل درآمد حاصل طرح های توسعه ای خود رااجرایی کند.
جهان فولاد سیرجان پس از تغییرات مدیریتی با تغییراتی در نقشه راه خود به سمت توسعه حداکثری رفته است و با دسترسی به مواد اولیه و کاهش هزینه ها در تامین آنها، توانسته حضور پررنگ تری در بازار داشته باشد. از سویی دیگر جدید ساخت بودن کارخانه و طراحی خارجی آن می تواند سطح کیفی تولیدات این مجموعه را افزایش دهد. درواقع امروز جهان فولاد سیرجان کارخانه ای تازه نفس است که در فروش شمش و میلگرد کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته است. این عملکرد می تواند آمارهای اعلامی در مجمع ۱۴۰۳ را درخشان تر از مجمع سال گذشته کند.
تیتر۲۰
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست