سه شنبه 27 شهريور 1403 شمسی /9/17/2024 12:04:39 AM

سومین نمایشگاه بین‌‌‌‌المللی سنگ مشهد «نمایشگاه سنگ آسیای میانه» از ۲۵ الی ۲۸ مردادماه سال‌‌‌‌جاری در محل نمایشگاه بین‌‌‌‌المللی مشهد برگزار می‌‌‌‌شود.
استان پایلوت صادرات سنگی

به گزارش بیرونیت، مدیر بین‌‌‌‌الملل انجمن سنگ ایران اظهار کرد: سومین نمایشگاه بین‌‌‌‌المللی سنگ مشهد با حضور ۶۰ شرکت از ۱۲ استان در فضایی به وسعت ۱۰ هزار مترمربع برگزار خواهد شد.
محمد حلاجیان در نشست خبری گفت: این نمایشگاه با هدف ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌‌‌‌کنندگان، معرفی پتانسیل‌‌‌‌های صنعت سنگ کشور، توسعه صادرات غیر نفتی از بخش شرق کشور، ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان داخلی در سطح بین‌‌‌‌الملل و افزایش سهم در تجارت بین‌‌‌‌المللی برگزار می‌‌‌‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از هیات‌‌‌‌های تجاری و بازرگانی کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، افغانستان، پاکستان و ترکیه با هدف ایجاد بستر لازم به منظور معرفی پتانسیل صادراتی سنگ ایران برای بازدید از این نمایشگاه دعوت به عمل آمده است.

مدیر بین‌‌‌‌الملل انجمن سنگ ایران با اشاره به اینکه ۳۰۰ واحد فرآوری سنگ ساختمانی در استان وجود دارد و مشهد دارای بزرگ‌ترین مرکز توزیع سنگ ساختمانی است، گفت: برگزاری نمایشگاه سنگ در مشهد به لحاظ بیشترین مزیت نسبی خراسان رضوی در ارتباط با کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان در کشور است.
وی با بیان اینکه در نمایشگاه سوم سنگ ساختمانی، از خراسان رضوی به عنوان پایلوت صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه سنگ و معدن رونمایی خواهد شد، افزود: با توجه به ظرفیت ویژه افغانستان در حوزه معدن، فعالان این حوزه در افغانستان به جد به دنبال استخراج سنگ ساختمانی و ایجاد کارخانه‌‌‌‌های فناوری هستند که با توجه به پتانسیل ویژه خراسان رضوی در حوزه نیروی متخصص برای راه‌‌‌‌اندازی معادن و همچنین وجود شرکت‌‌‌‌های تولید‌‌‌‌کننده تجهیزات معدنی، مجموعه فرآوری و تیم کارشناسی در استان، امیدواریم بتوانیم با صادرات خدمات فنی مهندسی در این حوزه به افغانستان کمک کنیم.

حلاجیان خاطرنشان کرد: ممنوعیت واردات سنگ مرمر و تراورتن از کشور افغانستان در تاریخ ۲۵ فروردین سال‌جاری از سوی وزارت صمت، معاونت سازمان توسعه و تجارت، و معاونت معدنی برطرف شده است، اما عدم پذیرش مجموعه گمرک دوغارون مانع از اجرایی شدن این مصوبه شده است.

وی تاکید کرد: ۷۰ واحد معدن سنگ ساختمانی با پروانه اکتشاف و بهره‌‌‌‌برداری در استان غیرفعال هستند و ۵۰درصد معادن نیاز به سرمایه‌‌‌‌گذاری دارند. رئیس خانه معدن خراسان رضوی، اظهار کرد: خراسان رضوی با ۱۳۴ فقره پروانه فعال و بالغ بر ۹۰ میلیون تن ذخیره در معادن سنگ از ظرفیت خوبی در این حوزه برخوردار است.

غلامرضا نازپرور، افزود: اکنون حدود ۳۵۰ واحد سنگبری در خراسان رضوی فعالیت دارند اما تعداد واحدهای دارای استانداردهای جهانی انگشت‌شمار است. واحدهای سنگبری استان در حوزه ماشین‌آلات استخراجی و پروسس ضعیف هستند که انتظار داریم با صفر شدن عوارض گمرکی از این حوزه حمایت شود.

وی با بیان اینکه میزان صادرات سنگ کشور از ۵۰۰ میلیون دلار در ۸ سال پیش به ۱۷۵ میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته است، گفت: خراسان رضوی در تنوع سنگ ساختمانی رتبه اول کشور را داراست و با این تنوع می‌‌‌‌تواند جایگاه خود را در کشور و دنیا باز کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین