سه شنبه 27 شهريور 1403 شمسی /9/17/2024 12:09:47 AM

طی هفته گذشته، شاخص‌های زغال‌سنگ حرارتی اروپا در محدوده ۱۲۲ تا ۱۲۴‌دلار بر تن افزایش یافت.
مروری بر بازار جهانی زغال‌سنگ

قیمت‌ها با رشد بازارهای انرژی در بحبوحه تشدید تنش در غرب آسیا و حمله اوکراین به ایستگاه اندازه‌گیری گاز در نزدیکی شهر مرزی سودژا (منطقه کورسک) که قسمتی از یک خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا را تامین می‌کند؛ افزایش یافت. علاوه بر این، آلمان افزایش چشمگیری در تولید زغال‌سنگ داشته است و با افزایش قیمت برق و کاهش تولید انرژی بادی به پایین‌ترین حد خود در یک سال اخیر رسانده است.
قیمت گاز در TTF hub به میزان ۱۰‌درصد دیگر نسبت به هفته گذشته افزایش داشته و به ۲۷/۴۳۶‌دلار بر ۱۰۰۰ مترمکعب (۶۹/۳۷‌دلار بر ۱۰۰۰ متر‌مکعب افزایش) رسید. علت آن درگیری‌ها و همچنین تعمیر زیرساخت‌های گاز است که به بالاترین سطح خود از دسامبر ۲۰۲۳ رسیده است. موجودی زغال‌سنگ در پایانه‌های ARA به ۳۳/۵‌میلیون تن (مثبت ۲۴/۰ تن یا مثبت ۵‌درصد وزنی) افزایش یافت.
زغال ۶۰۰۰ High-CV آفریقای جنوبی در بازه‌قیمتی ۱۱۵ تا ۱۱۶‌دلار بر تن ثابت ماند که با رشد تقاضا از طرف بازار اروپا و تقاضای شدید بازار هند حمایت می‌شود. شرکت حمل‌و‌نقل دولتی ترانسنت آفریقای جنوبی به دلیل یک دوره تعمیر و نگهداری ۱۰ روزه به دلیل سرقت کابل با یک روز تاخیر تکمیل شد که باعث کاهش موجودی زغال‌سنگ در پایانه خلیج ریچاردز (RBCT) از ۶/۳‌میلیون تن به ۳/۳‌میلیون تن گردید.

همچنین ترانسنت پیش‌بینی حمل‌و‌نقل ریلی زغال‌سنگ خود را به دلیل سرقت کابل و خارج شدن واگن از ریل برای سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۴ به میزان ۱۰‌درصد و به ۵۴‌میلیون تن کاهش داده است. در همین حال انتظار می‌رود صادرات از طریق پایانه خلیج ریچاردز از ژانویه تا آگوست ۲۰۲۴ به ۶/۳۳‌میلیون تن برسد (مثبت ۳‌درصد در مقایسه با ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳).
در چین قیمت لحظه‌ای زغال‌سنگ ۵۵۰۰ NAR در بندر هوانگ دائو به دلیل انتظارات در بدتر شدن تقاضا، اندکی کاهش یافت و به ۵/۱۱۹‌دلار در تن رسید. بسیاری از عرضه‌کنندگان زغال‌سنگ کاهش رشد بازار را در اواسط آگوست پیش‌بینی می‌کنند، زمانی که مصرف در بیشتر مناطق ممکن است به دنبال افزایش بیشتر موج گرما کاهش یابد. با توجه به کاهش تقاضا در بازار نقدی، شرکت‌های تولید‌کننده انتظار دارند در هفته‌های آتی اصلاحات حتی بزرگ‌تری داشته باشند.
برخی از فعالان بازار با در نظر گرفتن کاهش سرعت انتقال محموله‌ها به بنادر و افت قیمت‌های FOB نسبت به FCA به میزان ۷ تا ۱۷‌دلار بر تن و همچنین هزینه‌های لجستیک؛ سیاست صبر و انتظار را به امید بهبود روند حمل‌و‌نقل را اتخاذ کرده‌اند.
ذخایر انبار در شش نیروگاه حرارتی بزرگ ساحلی به میزان ۸۳/۱۳‌میلیون تن (منفی ۱۴/۰‌میلیون تن) کاهش یافت، در حالی که ذخایر انبار در ۹ بندر بزرگ به ۲۳/۲۵‌میلیون تن (مثبت ۲۱/۰‌میلیون تن) رسید.زغال‌سنگ ۵۹۰۰ GAR اندونزی تقریبا بدون تغییر با قیمت ۷/۹۰‌دلار بر تن ثابت ماند. محدودیت در عرضه تا حدودی متاثر از شرایط نامساعد آب و هوایی است که موجب برآورد منفی شده است. با این حال، برخی از فعالان بازار معتقدند وضعیت عرضه به‌ ویژه در شرق کالیمانتان به‌زودی بهبود می‌یابد. برخی از تولیدکنندگان اندونزیایی انتظار دارند با افزایش واردات چین در اواخر سپتامبر و قبل از زمستان موجودی انبارهای خود را تکمیل کنند.
زغال‌سنگ۶۰۰۰ High-CV استرالیا به دنبال تداوم بارندگی‌های شدید در این کشور و تقاضای پایدار از آسیا و اقیانوسیه و کاهش عرضه از طرف کلمبیا به بالای ۱۴۶‌دلار در تن صعود کرد. علاوه بر این، کاهش صادرات زغال‌سنگ روسیه به دلیل محدودیت‌های زیرساختی و هزینه‌های بالای تولید از افزایش قیمت حمایت می‌کند.
شاخص زغال‌سنگ متالورژی HCC استرالیا به زیر ۲۱۵‌دلار در تن سقوط کرد که منعکس‌کننده افزایش عرضه، موجودی کافی و تقاضای کم است. تولیدکنندگان چینی در حالی که حداقل ۱۰کارخانه کوره بلند را برای تعمیرات در ماه آگوست برنامه‌ریزی کردند ولیکن از طرفی دیگر سرعت کاهش تولید فولاد و آهن خام به دلیل شرایط نامطلوب بازار را تسریع کردند (تولید روزانه ۷ تا ۸‌درصد در مقایسه با ۲۰ جولای ۲۰۲۴ کاهش یافت). با توجه به تداوم عوامل بنیادی منفی، فعالان بازار انتظار دارند قیمت‌های زغال‌سنگ متالورژی با فشار نزولی بیشتری، کاهش قیمت داشته باشند.
شرکت بریتانیایی- سوییسی و چندملیتی صنایع معدنی و تجارت کالای گلنکور پس از به دست آوردن ۷۷‌درصد از سهام شرکت Elk Valley Resources به عنوان تولید‌کننده زغال‌سنگ متالورژیکی کانادا، برنامه‌های خود را برای تغییر در تجارت زغال‌سنگ با ایده خروج از تجارت سودآور زغال اما آلوده‌کننده، برای حفظ دارایی پول نقد برای تامین مالی در تولید فلزات در حال گسترش از جمله مس اقدام کرد که این تصمیم با مخالفت ۹۵‌درصدی سهامداران گلنکور روبه‌رو شد.


مسعود فتوت، عضو نظام مهندسی معدن

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین