سه شنبه 27 شهريور 1403 شمسی /9/17/2024 12:12:29 AM

نمای کلی بازار جهانی فولاد در یک‌هفته اخیر شرایط نزول قیمت در این بازار را روایت می‌کند. تازه‌‌‌ترین گزارش هفتگی مربوط به تغییرات قیمت انواع محصولات و کالاهای فولادی در بازار جهانی، نشان‌دهنده کاهش بهای عمده محصولات عرضه‌شده و معامله‌شده در معاملات یک‌هفته اخیر است.
نمای هفتگی بازار جهانی فولاد

براساس گزارش منتشرشده در پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی «کالا‌‌‌خبر»، در هفته گذشته (بازه زمانی ۲ تا ۹اوت)، متوسط بهای سنگ‌‌‌آهن در بازار واردات چین، قراضه سنگین و بیلت در بازار داخلی چین و ورق فولادی جنوب شرق‌‌‌آسیا با کاهش همراه شد؛ قیمت میلگرد صادراتی چین اما با اندک رشد مثبت در بهای فروش همراه بود.

افت دوباره بهای سنگ‌‌‌آهن
جزئیات این گزارش نشان می‌دهد، در بازار واردات چین، سنگ‌آهن خلوص ۶۲‌درصد هفته گذشته مجددا روند نزولی داشت و به کمتر از ۱۰۰دلار بازگشت و قیمت آن از حدود ۱۰۴دلار به ۹۹.۳۰دلار در هر تن سی‌اف‌آر افت داشت. چشم‌انداز منفی بازار، قیمت را برای سومین بار در سه‌هفته اخیر به کمتر از ۱۰۰دلار رسانده است. کارخانه‌های بیشتری در چین از توقف تولید و برنامه تعمیرات در ماه جاری میلادی خبر داده‌اند که بر روند قیمت سنگ‌آهن اثر منفی گذاشت.

رکود در بازار قراضه
از سوی دیگر، بازار واردات قراضه ترکیه هفته گذشته همچنان در رکود بود و خریداران در تلاشند قیمت‌ها را پایین بیاورند. متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰-۸۰ از ۳۸۶دلار به ۳۷۷.۵دلار در هر تن سی‌اف‌آر افت کرده است. قراضه صادراتی سنگین کلاس۲ ژاپن نیز از ۳۲۵دلار در هر تن فوب تا ۳۳۳دلار بهبود قیمت داشت، ولی مجددا به ۳۲۴دلار برگشت. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز یک‌دلار افت داشت و ۳۷۴دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد.

وضعیت بیلت، میلگرد و ورق
هفته گذشته قیمت بیلت صادراتی فوب دریای سیاه ۵دلار بهبود داشت و ۴۸۵دلار در هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی چین قیمت بیلت با ۹دلار افت قیمت هفتگی به ۴۲۸دلار به‌ازای هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی به چین نیز هفته گذشته ۴دلار ارزان‌تر شده و ۳۷۷دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد.

در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت ۲دلار افت داشت و ۴۷۸دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود. در ترکیه نیز هفته گذشته میانگین قیمت بیلت وارداتی ۵دلار بالا رفت و ۵۰۵دلار به‌ازای هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد. قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته ۳دلار رشد داشت و به ۴۹۰دلار در هر تن فوب رسید.

قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز در ۵۷۵دلار به‌ازای هر تن فوب ثبات داشت. همچنین هفته گذشته در جنوب شرق آسیا میلگرد وارداتی ۳دلار بهبود داشت و ۵۰۰دلار هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد. در بازار داخلی آمریکا میلگرد در ۷۵۰دلار به‌ازای هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در ۶۱۵یورو به‌ازای هر تن درب کارخانه بدون تغییر باقی ماند.

هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه از ۵۳۵دلار به ۵۱۷.۵دلار در هر تن فوب کاهش داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین با ۲دلار بهبود ۴۹۰دلار در هر تن فوب شنیده شد. در جنوب شرق آسیا میانگین قیمت ورق گرم وارداتی ۲دلار افت داشت و ۴۹۴دلار به‌ازای هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد.

قابل ذکر است که در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۱۰یورو کاهش هفتگی داشت و به ۶۰۵یورو در هر تن درب کارخانه رسید. در بازار داخلی آمریکا نیز ورق گرم با ۱۵دلار رشد، ۶۸۰دلار در هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین