يکشنبه 18 شهريور 1403 شمسی /9/8/2024 3:03:56 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:74424
  • زمان انتشار:پنجشنبه 4 مرداد 1403-7:0
  • کاربر:
به دلیل عدم‌ارائه سیاست‏‏‌های اثربخش برای خروج چین از رکود ساختمانی رقم خورد

کاهش محسوس تقاضا و مازاد عرضه در بازار جهانی سنگ‌‌‌آهن، بهای این ماده معدنی پرکاربرد را به کمترین حد در بیش از سه‌هفته اخیر رساند. تشدید ضعف تقاضا و عدم‌انجام اقدامات محرک برای تقویت بازار مصرف این ماده معدنی، از سوی مشتری اصلی بازار جهانی سنگ‌‌‌آهن، به‌عنوان دلایل اصلی این افت قیمت مطرح است.
بهای سنگ‌آهن در کف

مجتبی پورحبیبی| عرضه سنگ‌‌‌آهن اما از سوی برخی معدن‌کاران افزایش یافته است. منابع خبری و تحلیلی جهانی روز گذشته، چشم‌‌‌انداز قیمتی بازار معاملات سنگ‌‌‌آهن را کاهشی اعلام کردند. وب‌سایت Trading economics، دیروز با اعلام خبر کاهش قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌‌‌آهن به زیر ۱۰۸دلار به ازای هر تن، عوامل افت بها در این بازار را تشریح کرد.

براساس این گزارش، قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن با محتوای آهن ۶۲‌درصد به زیر ۱۰۸دلار کاهش یافت و به پایین‌‌‌ترین سطح خود در بیش از سه‌هفته گذشته رسید؛ زیرا نشانه‌‌‌هایی از تقاضای ضعیف و فقدان اقدامات محرک برای بخش املاک در چین به‌عنوان مشتری پرمصرف این ماده معدنی، بر بازار تاثیر گذاشت.

فولادسازان چینی که بیشتر به بازارهای فراساحلی برای تامین سنگ‌‌‌آهن متکی بوده‌اند، تحت‌تاثیر افت تقاضا برای فولاد در بازار داخلی، خرید خود از بازارهای جهانی را کاهش داده‌‌‌اند.

پلنوم سوم چین که اخیرا به پایان رسید نیز نتوانست هیجان خرید و سرمایه‌گذاری را در این بازار احیا کند؛ زیرا نتایج سیاست‌‌‌های اعلام‌شده در این پلنوم، عملا به تداوم وضعیت فعلی در اقتصاد چین پایبند بود و علائمی از تغییر سیاست عمده‌‌‌ای که بتواند چالش‌‌‌های اقتصادی را در این کشور برطرف کند، در این نشست، رصد نشد.

نشست پلنوم سوم کمیته مرکزی حزب کمونیست چین که در تاریخ ۱۵ تا ۱۸ژوئیه (۲۵ تا ۲۷تیرماه) برگزار شد، در واقع مجمعی برای اتخاذ و اعلام سیاست‌‌‌های جدید با هدف اصلاحات سیاسی و اقتصادی بلندمدت بود. اما بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد همان‌‌‌گونه که پیش‌تر نیز سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده بودند، این مجمع به سیاست‌‌‌های با اثر ویژه بر اقتصاد چین منجر نشد. از آنجا که چین بزرگ‌ترین واردکننده کامودیتی‌‌‌ها در جهان است، تصمیمات پکن بر بازارهای سراسر جهان تاثیرگذار خواهد بود.
سرمایه‌گذاران اکنون منتظر آخرین داده‌‌‌های مربوط به فعالیت‌‌‌های تولیدی و خدماتی در هفته آینده هستند تا بینش‌های بیشتری درباره شرایط پیش‌‌‌روی دومین اقتصاد بزرگ جهان به دست آورند و به دید واضح‌‌‌تری از شرایط آینده دست یابند.

اما بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، معدنچیان سنگ‌آهن در استرالیا و برزیل محموله‌های خود را در ماه ژوئن برای دستیابی به اهداف سه‌ماهه افزایش دادند. در همین حال، داده‌های اخیر نشان داد که موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین به طور متوسط هر هفته نسبت به هفته قبل از آن، ۰.۴‌درصد کاهش یافته و به ۱۴۹.۶میلیون تن رسیده است.

دیروز، همچنین وب‌سایت خبری و تحلیلی Mining.com همزمان با تشریح و تحلیل وضعیت فعلی بازار معاملات سنگ‌‌‌آهن، چشم‌‌‌انداز پیش‌‌‌روی تغییرات بهای این ماده معدنی را اعلام کرد. پیش‌بینی‌‌‌ها نشان می‌دهد، احتمالا قیمت سنگ‌آهن به زیر ۱۰۰دلار در هر تن کاهش می‌یابد. مهم‌ترین دلیل این موضوع هم ناامیدی از اتخاذ سیاست‌‌‌های اثربخش ضد رکود، در نتیجه برگزاری پلنوم سوم چین است.

از آنجا که این نشست نتوانست محرک‌های عمده‌ای را برای خروج از رکود و رفع مشکلات در بازار مسکن و ساخت‌وساز ارائه دهد، چشم‌‌‌انداز بهای سنگ‌‌‌آهن در بازار جهانی کاهشی پیش‌بینی می‌شود؛ در این شرایط اما عرضه سنگ‌‌‌آهن همچنان قوی باقی مانده است.

در سمت عرضه، داده‌‌‌های برزیل -بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ‌آهن پس از استرالیا- نشان داد که میانگین روزانه محموله‌‌‌ها در ۱۵روز کاری اول ژوئیه به ۱.۶۲میلیون تن رسیده است که رشدی سریع‌تر از میانگین رشد تولید سنگ‌‌‌آهن در یک‌ماه کامل سال قبل دارد. هفته گذشته معدنچیان بزرگ رکورد جدیدی از تولید خود را گزارش کردند.

با این حال، متوسط بهای سنگ‌آهن در سال‌جاری بیش از یک‌چهارم سقوط کرده است. اما بازار جهانی تولید و عرضه سنگ‌آهن در وضعیت مازاد قرار دارد و ذخایر این ماده معدنی در بنادر در حال افزایش است.

هان جینگ، تحلیلگر ارشد در شرکت SDIC Essence Futures که تقاضای ضعیف محصولات فولادی را عامل کاهش قیمت سنگ‌آهن عنوان می‌‌‌داند، گفت: سیاست کلان اخیر چین چیزی فراتر از آنچه قبلا انتظار می‌‌‌رفت، ارائه نکرد.

او گفت: در همین حال، بازار دریایی جهانی در سمت مازاد قرار دارد. شکست بهای سنگ‌آهن بر قیمت سهام ماینرها نیز تاثیر گذاشته است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین