جمعه 27 مهر 1403 شمسی /10/18/2024 6:23:40 AM
در پی محدودیت دسترسی به قراضه در اتحادیه اروپا صورت می گیرد

براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته در بازار از سوی سازمان «Bureau of International Recycling»، انتظار می‌رود تولید آلومینیوم از قراضه در اروپا طی سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۴ به دلیل کاهش حجم تقاضا از سوی تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در صنایع پایین‌دستی روندی نزولی به خود بگیرد.
احتمال کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم

شماری از منابع آگاه بیان کردند که افزایش پیش‌بینی‌شده قیمت‌های قراضه آلومینیوم ممکن است حاشیه سود تولیدکنندگان آلیاژ این فلز که از قراضه به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند را کاهش دهد.
بازار محصولات آلومینیوم آلمان به دلیل تعطیلات تابستانی در بسیاری از واحدهای تولیدی وارد وضعیت رکود شده است. شایان ذکر است که قیمت نقدی شمش آلومینیوم آلیاژ «۲۲۶ DIN» برای اولین‌بار در چندین سال گذشته کاهش یافته است.

بر همین اساس هرگونه تغییر در حجم تقاضا برای شمش آلومینیوم در فصل تابستان سال ۲۰۲۴ کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.مورات بایرام، عضو هیات‌مدیره سازمان «Bureau of International Recycling» در گزارش ماهانه این سازمان بیان کرد: با وجود این افت حجم تقاضا، دسترسی به مواد اولیه بازیافتی به‌طور قابل‌توجهی همچنان با محدودیت همراه است.
طبق آخرین داده‌های دریافتی از اداره آمار فدرال، صنعت آلومینیوم آلمان همچنان در وضعیت رکود قرار دارد. صنعت آلومینیوم این کشور در ماه می‌۲۰۲۴، کاهش ۶/۱درصدی در حجم سفارش‌ها در مقایسه آوریل همان سال و ثبت پنجمین ماه متوالی روند نزولی را تجربه کرد.
در همین راستا، تحلیلگران انتظار داشتند که حجم سفارش‌ها طی ماه می‌۲۰۲۴ در صنعت آلومینیوم آلمان حدود ۵/۰‌درصد افزایش داشته باشد. این در حالی است که حجم سفارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۴ حدود ۶/۸‌درصد افت را به ثبت رساند.
به گفته سخنگوی وزارت امور اقتصادی و انرژی فدرال آلمان، بررسی داده‌ها چشم‌انداز کاهشی را در صنعت آلومینیوم در ماه‌های آینده نشان می‌دهد.این سخنگو براساس داده‌های ارزیابی‌شده از سوی بخش فلزات غیرآهنی سازمان «Bureau of International Recycling» عنوان کرد: بازیابی معاملات تجاری جهانی و احیای تدریجی حجم تقاضا برای کالاهای صنعتی، احتمالا میزان نرخ جذب کالاها را تثبیت خواهد کرد.
در همین راستا و براساس ارزیابی‌های منتشرشده از سوی موسسه «Fastmarkets»، قیمت شمش آلومینیوم آلیاژ «۲۲۶ DIN»، پرمعامله‌ترین آلیاژ این فلز در کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی هفته‌های اخیر پس از ثبت روند صعودی در بیشتر روزهای سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴، کاهش را تجربه کرد.
قیمت شمش آلومینیوم آلیاژ «۲۲۶ DIN» در آلمان، همراه با ایتالیا و لهستان به دلیل حجم تقاضای ثابت برای این آلیاژ در صنعت خودرو، بالاترین رقم را به ثبت رساند. با این حال قیمت آلیاژ مذکور در سایر کشورهای اروپایی نسبت به عدد اعلام شده کمتر بود.
آخرین ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت شمش آلومینیوم آلیاژی «DIN۲۲۶/A۳۸۰»، با شرط تحویل در بنادر اصلی اروپا، رقمی حدود دو‌هزار و ۳۸۰ تا دو‌هزار و ۴۸۰ یورو (دو‌هزار و ۵۹۵ تا دو‌هزار و ۷۰۵دلار) در هر تن در ۱۲جولای سال ۲۰۲۴ گزارش شد که در مقایسه با رقم دو‌هزار و ۳۱۰ تا دو‌هزار و ۴۰۰یورو در هر تن اعلام‌شده در ۱۴می ‌سال‌جاری میلادی کاهش را تجربه کرد.
مطابق با آخرین ارزیابی هفتگی موسسه نامبرده برای قیمت قراضه آلومینیومی با شرط تحویل محموله در بنادر اصلی اروپا، رقمی معادل یک‌هزار و ۷۵۰ تا یک‌هزار و ۸۴۰یورو در هر تن در ۱۲جولای سال ۲۰۲۴ اعلام شد. این در حالی است که رقم تعیین‌شده برای قراضه آلومینیومی در ۱۴می ‌سال‌جاری میلادی حدود یک‌هزار و ۷۶۰ تا یک‌هزارو ۸۰۰ یورو در هر تن گزارش شده بود.

وضعیت بازار قراضه آلومینیوم در شرق اروپا
طبق گزارش سازمان «Bureau of International Recycling» با نزدیک شدن به تعطیلات ماه آگوست، زمانی که فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها و مجتمع‌های بازیافت به دلیل آغاز فاز تعمیر و نگهداری متوقف می‌شود، کاهش حجم معاملات تجاری در این زمان از سال منجربه افت محدودیت دسترسی به قراضه در لهستان شده است.
آنطور که به نظر می‌رسد، تولیدکنندگان آلیاژ آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ با وضعیت پرچالش‌تری روبه‌رو خواهند بود، چراکه ظاهرا شرکت‌هایی همچون «Siemens»،«Volkswagen» و «BMW» جایگاه خود را در رقابت خودروهای الکتریکی با شرکت‌های چینی از دست داده‌اند.

ناتالیا ژولود، عضو هیات‌مدیره سازمان «Bureau of International Recycling» از لهستان تصریح کرد: تولیدکنندگان ثانویه آلومینیوم روسیه در بحبوحه کاهش حجم سفارش‌ها از کشورهای آسیایی، در تلاش برای یافتن مشتری‌های جایگزین برای محصولات آلومینیومی تولیدی خود هستند. چندین تولیدکننده ثانویه آلومینیوم از افزایش حجم ذخایر انبارهای خود و نبود حجم تقاضا برای آنها خبر داده‌اند.
وی ابراز کرد: نوسانات قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن نشان داد که تغییر نرخ این فلز بر افزایش یا کاهش قیمت گریدهایی با خلوص بالاتر قراضه آلومینیوم و همچنین آلیاژ آلومینیوم ثانویه با گرید بالا تاثیرگذار خواهد بود.
در همین رابطه قیمت نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن در ۱۵جولای سال ۲۰۲۴ حدود دو‌هزار و ۴۰۳‌دلار و ۵۰سنت تا دو‌هزار و ۴۰۴‌دلار و ۵۰سنت در هر تن ارزیابی شد که با قیمت دو‌هزار و ۵۰۹ تا دو‌هزار و ۵۱۰‌دلار در هر تن ثبت شده در ۱۴می ‌سال‌جاری میلادی قابل قیاس است.

وضعیت بازار قراضه آلومینیوم در بازار بریتانیا
طبق گزارش سازمان «Bureau of International Recycling» شاخص اقتصادی بریتانیا در ماه ژوئن ۶/۰‌درصد افزایش را به ثبت رساند که بیشترین عامل رشد این شاخص را می‌توان به جهش بخش خدمات‌رسانی مرتبط دانست.

گرت هیامز، نماینده بریتانیا در سازمان «Bureau of International Recycling» اذعان کرد: با وجود رشد شاخص بخش خدمات در بریتانیا، شاخص بخش ساخت و تولید روندی نزولی را تجربه کرد که همین مساله منجربه تاثیرگذاری منفی بر روند عرضه فلزات قابل بازیافت شد.وی اظهار داشت: با وجود اینکه شرایط بازار قراضه آلومینیوم بریتانیا عادی به نظر می‌رسد و حجم تقاضا برای فلزات غیرآهنی همچنان وضعیتی نرمال داشته و در بیشتر اوقات باثابت است، در برخی نقاط بریتانیا دسترسی محدودتری به قراضه آلومینیومی وجود دارد.
هیامز ادامه داد: اگرچه حجم صادرات برخی گریدهای آلومینیوم از آسیا به اروپا روندی کاهشی را در پیش گرفته است اما صادرات دیگر گریدهای این فلز مخصوصا از کشور هند به سایر کشورهای قاره سبز ادامه دارد.
منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین