جمعه 27 مهر 1403 شمسی /10/18/2024 6:11:28 AM

مدیرعامل فولاد خوزستان از کاهش حاشیه سود فولادسازان کشور و تاثیر منفی این اتفاق بر بازار سرمایه خبر داد.  
مدیرعامل فولاد خوزستان: هشت روز است تولید نمی کنیم

به گزارش خبرنگار بیرونیت، در نشست خبری امروز هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان با بیان اینکه ناترازی انرژی، ضعف بهره وری و چالش نرخ ارز، عوامل اصلی اثرگذار بر کاهش حاشیه سود فولادسازی کشور بوده، خبر از توقف تولید هشت روزه این شرکت به دلیل قطعی برق داد.

وی با بیان اینکه از سال 68 به بعد سابقه نداشته فولاد خوزستان حتی یک روز (غیر کاری) تعطیل باشد، گفت: با این حال هشت روز است که تولید ما صفر است.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه طبق صورت های مالی شرکت های فولادی، حاشیه سود آنها افت کرده است، گفت: حاشیه سود فولادسازان به زیر 15 درصد رسیده و تازه اگر معدنی ها را کنار بگذاریم، حاشیه سود زیر 10 درصد است.

وی افزود: هرچند درآمد فولادسازان بالا رفته، اما کنترل شده است و عملا نسبت به سرمایه گذاری ها به صورت کانالیزه رشد داشته است؛ از طرفی، هزینه ها نیز در فولاد سازی بالا رفته است.

 مدیرعامل فولاد خوزستان با انتقاد از سیاست ارزی دولت در بخش فولاد، گفت: فاصله قیمت ارز  نیما با بازار آزاد ۲۰ درصد است، آن وقت ما باید ارز صادرات را در سامانه نیما عرضه کنیم و خودمان از بازار آزاد با نرخ 60 هزار تومان ارز بخریم. ابراهیمی با بیان اینکه دو برابر نیاز داخل، فولاد تولید می شود، گفت: این در حالی است که مزیت ما صادرات فولاد میانی است. مدیرعامل فولاد خوزستان همچنین تاکید کرد که باید تعریف از خام فروشی را اصلاح کرد.

ابراهیمی اما با اشاره به چالش های داخلی موجود سر راه صادرات فولاد، گفت: ما مشکل صادرات (از جنبه مشتری) نداریم و 99.9 درصد مشکل ما تا لب مرز است. به گفته ابراهیمی، کارت های بازرگانی اجاره ای معضلی برای صادرات فولاد است، ضمن آنکه  اختلاف نرخ ارز (فاصله نیما تا بازار آزاد) هم باید اصلاح شود تا حاشیه سود بالا برود و بازار سرمایه بهبود پیدا کند.

ابراهیمی با انتقاد از برخی اظهارنظرها درباره فولادسازی کشور، گفت: برخی طوری حرف می زنند که انگار می خواهند این صنعت را از ریشه بکنند.

مدیرعامل فولاد خوزستان در واکنش به اینکه گفته می شود فولادسازان باید برای رفع ناترازی برق نیروگاه بزنند، گفت: راندمان نیروگاه های ما ۴۰ درصد است و به نظر می رسد به جای مدیریت مصرف، مدیریت خاموشی راه افتاده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین