يکشنبه 17 تير 1403 شمسی /7/7/2024 10:17:28 AM
رویترز بررسی کرد؛

تولید آلومینیوم اولیه چین در حال نزدیک شدن به رکوردهای سال گذشته است چرا که ظرفیت قبلی بیکار در استان یون‌نن افزایش یافته است.
عرضه آلومینا تحت تاثیر افزایش فشار تولید آلومینیوم چین

به نقل از رویترز، بر اساس آخرین برآورد موسسه بین‌المللی آلومینیوم، چین در ماه می تولید خود را ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داد و به ۳.۶۵ میلیون تن رسید.

تولید ملی در حال حاضر نزدیک به ۴۳ میلیون تن در سال است که در فاصله‌ای نزدیک از رکوردهای ثبت شده در سپتامبر و اکتبر سال گذشته است.

قدرت رشد تولید اولیه به تشدید کاهش عرضه در بازار آلومینا، محصول میانی پالایش شده از بوکسیت کمک کرده است. قیمت‌های نقدی چین در حال حاضر نزدیک به بالاترین سطح خود از اواخر سال ۲۰۲۱ معامله می‌شوند و به نوبه خود حمایت هزینه‌ای را برای قیمت این فلز فراهم می‌کنند.
افزایش تولید با حل مشکل کمبود برق
یون نن در سال جاری تا به امروز شاهد روند بهبود یافته بارش باران بوده و کمبود برق در این استان غنی از آب را کاهش داده است.

مقامات محلی محدودیت‌های عملیاتی را از تولیدکنندگان اولیه آلومینیوم برداشته و راه‌اندازی مجد حدود ۱.۱۵ میلیون تن ظرفیتی را که نوامبر گذشته به صورت آفلاین سفارش داده شده بود، تسهیل کرده‌اند.

یون نن به عنوان یک مرکز اصلی تولید اولیه در سال‌های اخیر ظهور کرده چرا که کارخانه‌های ذوب از استان‌های غنی از زغال‌سنگ نقل مکان کرده‌اند تا ردپای تولید کربن خود را کاهش دهند.

این استان اکنون میزبان حدود شش میلیون تن ظرفیت ذوب سالانه است و بسته به الگوهای بارندگی به یک تولیدکننده مهم نوسانی تبدیل شده است.

در حال حاضر، تولید محلی به لطف کاهش شرایط خشکسالی مداوم که باعث تعطیلی نوردها در چند سال گذشته شده، در حال افزایش است.

تولید سالانه چین تاکنون در سال جاری کمی بیش از یک میلیون تن افزایش یافته که تقریبا به طور کامل کاهش شدیدی را که در نوامبر و با کاهش ظرفیت یون نن مشاهده شد، معکوس کرد.
طولانی شدن عرضه آلومینا
عرضه داخلی آلومینا برای تامین تقاضا از راه‌اندازی مجدد کارخانه ذوب در یون نن تلاش کرده است. در حالی که تولید ملی این فلز اولیه ۵.۴ درصد در پنج ماهه نخست سال افزایش یافته، تولید آلومینا تنها ۳.۴ درصد افزایش یافته است.

عدم تطابق عرضه و تقاضا در عملکرد قیمت نسبی قراردادهای آلومینیوم و آلومینیوم بورس آتی شانگهای واضح است. قیمت آلومینا از ابتدای ژانویه ۳.۵ درصد افزایش یافته، در حالی که قیمت آلومینا ۱۵.۳ درصد افزایش یافته است.

قیمت آلومینای چین در سال ۲۰۲۴ نوسان داشته، در ژانویه به دلیل نگرانی در مورد عرضه بوکسیت از گینه و بار دیگر در ماه می پس از اعلام فورس ماژور ریوتینتو در مورد تحویل شخص ثالث از پالایشگاه‌های خود در کوئینزلند به دلیل محدودیت عرضه گاز، افزایش یافت.

در حال حاضر آلومینا در بازار فلزات شانگهای به قیمت ۳هزار و ۹۱۰ یوان در هر تن عرضه می‌شود که کمتر از بالاترین قیمت ماه گذشته در دو سال و نیم گذشته است.

بازرسی‌های محیط زیستی باعث شد که چندین معدن بوکسیت داخلی در اوایل سال فعالیت خود را متوقف کنند که به نوبه خود رشد تولید آلومینا را محدود کرده است.

اتکای فزاینده این کشور به بوکسیت گینه برای پر کردن شکاف عرضه به این معنی است که قیمت‌گذاری داخلی آلومینا به طور فزاینده‌ای نسبت به اختلالات عرضه در خارج از کشور احساس می‌شود.

جریان‌های دو طرفه
چین واردات آلومینا را برای کمک به تعادل در بازار داخلی افزایش داده است. محموله‌های ورودی در مجموع به ۱.۱۵ میلیون تن در ژانویه تا ماه می رسید که ۶۰ درصد نسبت به پنج ماه اول سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است.

با این حال، این کشور به صورت همزمان آلومینای بیشتری به روسیه صادر می‌کند.

تولیدکننده روسی روسال از زمان تهاجم به اوکراین در سال ۲۰۲۲ با کمبود مواد خام مواجه بوده و هم پالایشگاه نیکولایف در اوکراین و هم دسترسی به سرمایه‌گذاری مشترک استرالیایی خود را به دلیل تحریم‌ها از دست داده است.

تولیدکنندگان آلومینای چینی صادرات به روسیه را از تنها ۱۷۵۰ تن در سال ۲۰۲۱ به ۱.۱۲ میلیون تن در سال گذشته افزایش دادند. صادرات تاکنون در سال جاری با ۴۶ درصد افزایش به ۶۱۰ هزار تن رسیده است.

این روند تا کی ادامه خواهد یافت؟
فشار آلومینا در چین باید طی ماه‌های آینده کاهش یابد. قیمت‌های بالای کنونی احتمالا پالایشگاه‌های کشور را به افزایش عرضه ترغیب می‌کند در حالی که با تکمیل مجدد کارخانه‌های ذوب یون نن، شتاب تقاضا در اوایل سال کاهش خواهد یافت.

تحلیل‌گران مک‌کوایر انتظار دارند که قیمت آلومینا در سه ماهه سوم سال به اوج خود برسد، چرا که بازار به سمت مازاد عرضه حرکت می‌کند، اگرچه این بانک انتظار دارد در طول سال ۲۰۲۴ تنها ۲۲۰ هزار تن مازاد عرضه وجود داشته باشد.

با این حال، افزایش پایدار در قیمت آلومینا در سال جاری نشانه‌ای از این است که پویایی عرضه آلومینیوم در بالادست کمتر پایدار و غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شود.

بازار آلومینیوم در گذشته نگران عرضه بوکسیت یا آلومینا نبوده است. اما وابستگی فزاینده چین به بوکسیت وارداتی نشان دهنده آسیب پذیری جدیدی برای بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان است که به نوبه خود به معنای محرک جدیدی برای قیمت است.
منبع: روابط عمومی ایمپاسکو



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین