جمعه 8 تير 1403 شمسی /6/28/2024 1:54:48 PM
فلز سرخ در کف قیمت ۶۰ روز اخیر جا خوش کرد

فلز سرخ تا کف نرخ دوماه اخیر خود عقب نشست. این فلز تا روز ۲۱ژوئن با ثبت کاهش قیمت هفتگی ۱.۱۸درصدی در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ ۴.۴دلار به ازای هر پوند به فروش رفت.
سقوط تولید چین، مس را از سکه انداخت

تولید معدنی مس تحت فشار کاهشی قرار دارد و این موضوع سیگنال افزایش قیمت را برای فلز سرخ به ارمغان می‌‌‌آورد؛ اما تضعیف داده تولید صنعتی در چین و کاهش تقاضا، سیگنال مثبت تضعیف عرضه معدنی را خنثی کرد.

تضعیف تولید صنعتی به زیان
تولید صنعتی در چین در ماه مه بیش از حد انتظار کاهش یافت و شاخص مدیران خرید بخش صنعتی چین برای ماه مه برابر ۴۹.۵واحد یعنی در فاز رکود اعلام شد. این در حالی بود که این شاخص ظرف دوماه قبل یعنی ماه‌های مارس و آوریل در کانال ۵۰واحدی و در فاز رونق اعلام شده بود و این موضوع حامی رشد بهای کامودیتی‌‌‌ها در بازارهای جهانی بود.

تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز نیز شاخص مدیران خرید بخش تولید چین را برابر ۵۰.۵واحد پیش‌بینی کرده بودند؛ اما این پیش‌بینی خوش‌بینانه محقق نشد و داده PMI صنعتی چین نشان داد که مجددا چینی‌‌‌ها با رکود مواجه شده‌‌‌اند.

این در حالی بود که همزمان داده بازار مسکن نوساز در چین نیز برای ماه مه ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار اعلام شد. قیمت خانه‌‌‌های نوساز در چین برای ماه مه کاهش ۰.۷درصدی را نسبت به ماه قبل ثبت کرد.

این داده‌‌‌ای بود که اداره ملی آمار چین منتشر کرد و به این ترتیب بهای مسکن در این کشور برای یازدهمین ماه متوالی کاهش یافت. در عین حال میزان افت قیمت مسکن نوساز در چین ظرف ماه مه بیشترین کاهش نرخ ماهانه پس از اکتبر ۲۰۱۴ بود.

این در حالی است که قیمت مسکن در چین طی ماه مه کاهش ۳.۹درصدی در بازه سالانه داشت؛ در حالی که ظرف ماه آوریل نرخ مسکن چین در بازه سالانه افت ۳.۱درصدی را به ثبت رساند. مجموع این عوامل نشان داد که تقاضا برای کالاهای صنعتی در چین تحت فشار کاهشی قرار دارد. این موضوع سیگنال منفی موثری برای بازار فلز سرخ به همراه داشت.

مس از قله عقب نشست
ظرف روز ۲۱ ماه مه رکورد تاریخی جدیدی برای فلز سرخ در بازارهای جهانی به ثبت رسید. این فلز در معاملات آتی کامکس آمریکا با قیمت ۵.۱۱دلار به ازای هر پوند به فروش رفت که این رقم ۳۴‌درصد بالاتر از بهای فروش مس در ابتدای سال ۲۰۲۴ بود.

واهمه از کسری معدنی مس و امیدواری به رشد تقاضای چین در پی بهبود داده‌‌‌های تولید صنعتی در ماه‌های مارس و آوریل و تصویب محرک‌‌‌های جدید از سوی دولت این کشور برای تحریک بازار ساخت‌‌‌وساز از مهم‌ترین دلایل اوج‌‌‌گیری بهای فلز سرخ ظرف هفته‌‌‌های اخیر بود.

اگرچه تولید معدنی مس همچنان تحت فشار قرار دارد؛ اما تقاضا حامی بازار فلز سرخ نماند و این موضوع باعث شد تا فلز سرخ از قله عقب‌‌‌نشینی کند. ذخایر مس چین در ماه ژوئن به نزدیکی بالاترین حد خود از سال ۲۰۲۰ رسید و این موضوع به عقبگرد بهای فلز سرخ دامن زد.

آلومینیوم جایگزین مس می‌شود
گرانی مس باعث شده است تا بخشی از تقاضا برای این فلز با آلومینیوم جایگزین شود. آلومینیوم قابلیت‌‌‌های کمتری نسبت به مس دارد؛ اما گرانی مس باعث می‌شود تا بخشی از تقاضا برای فلز سرخ با فلز نقره‌‌‌ای جایگزین شود. براساس گزارش BMO Capital Markets، قیمت‌های بالا برای فلز سرخ، می‌‌‌تواند بخشی از تقاضای چین برای مس را به سمت آلومینیوم سوق دهد.

کارشناسان بر این باورند که جایگزینی آلومینیوم با مس می‌‌‌تواند تا حدودی وابستگی چین به واردات مس را کاهش دهد و امنیت منابع آن را بهبود بخشد. به گفته BMO، چین اکثریت قریب به اتفاق مس را به شکل کنسانتره یا کاتد مس خریداری می‌کند.

این کشور سال قبل حدود ۳میلیون تن کاتد مس وارد کرد. در عین حال چین سالانه حدود ۶میلیون تن آلومینیوم به شکل محصولات نیمه‌‌‌تمام، ورق و فویل صادر می‌کند. البته چین واردکننده بوکسیت به‌‌‌عنوان ماده اولیه اصلی در تولید آلومینیوم اولیه نیز است. با این حال نرخ پایین‌‌‌تر آلومینیوم باعث می‌شود تا جایگزینی بخشی از مصرف فلز سرخ با آلومینیوم در دنیا مطرح باشد.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین