يکشنبه 3 تير 1403 شمسی /6/23/2024 5:59:01 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| بازار| فارسی|
  • کد مطلب:73880
  • زمان انتشار:چهارشنبه 23 خرداد 1403-10:38
  • کاربر:
با انتشار داده‌های جدید اقتصادی؛

واردات کالاهای اصلی چین در ماه می به شکل قابل توجهی ضعیف بود؛ کاهش واردات کالایی مانند نفت خام و سنگ آهن که در ظاهر افزایش آمار واردات را نشان می‌دهد عمدتا به افزایش مصرف نرسیده و تولیدکنندگان همچنان به افزایش تولید محصولات خود دست نیافته‌اند.
واردات کامودیتی چین طی یک ماه گذشته کاهش یافت

به گزارش بیرونیت به نقل از رویترز، واردات نفت خام چین در پنج ماه نخست سال کاهش یافت، با محاسبات انجام شده بر اساس داده‌های رسمی گمرک، واردات ۱۱ میلیون بشکه در روز در دوره ژانویه تا ماه می، ۱.۲ درصد کاهش نشان می دهد این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، واردات نفت خام به ۱۱ میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در روز می‌رسید.

چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان در ماه می ۱۱ میلیون و ۶۰ هزار بشکه در روز واردات داشت که نسبت به آوریل که واردات نفت به ۱۰ میلیون و ۸۸۰ هزار بشکه می‌رسید اندکی افزایش داشته است. حاشیه‌های ضعیف پالایشی و کاهش ۷.۷ درصدی صادرات سوخت در پنج ماهه نخست ۲۰۲۴ نیز به کاهش تقاضا برای نفت خام کمک کرده است.

واردات نفت خام چین در حالی ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته که کاملا با انتظارات سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در تضاد است.

این گروه صادرکننده در چشم ماه می خود پیش‌بینی کرد که تقاضای نفت خام چین در کل سال ۲۰۲۴ به میزان ۷۱۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که بزرگترین عامل رشد تقاضای جهانی ۲.۲۵میلیون بشکه در روز خواهد بود. اوپک انتظار دارد نیمه دوم سال، تقاضای قوی‌تری برای واردات نفت خام از سوی چین وجود داشته باشد،‌ حتی با این وجود، رشد واردات به قدری عقب‌تر از پیش‌بینی اوپک است که نیمه دوم باید فوق‌العاده قوی باشد تا به پیش‌بینی اوپک نزدیک شویم.

انتظارات از نیمه دوم قوی‌تر احتمالا تبدیل به عامل اصلی رشد واردات سنگ آهن شده است. چین که حدود ۷۵ درصد از کل سنگ آهن دریایی جهان را خریداری می‌کند، در ماه می بیش از ۱۰۲ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد که نسبت به ماه‌های آپریل و مارچ افزایش داشته است.

این عملکرد در شرایطی قوی به نظر می‌رسد که سنگ آهن اضافی برای پمپاژ تولید فولاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه عمدتا به ذخایر سنگ آهن افزوده می‌شود. ذخایر بندری تحت نظارت استیل هوم در هفته گذشته به ۱۴۷ میلیون تن رسید که بالاترین میزان در ۲۶ ماه گذشته و ۴۰ درصد از پایین‌ترین سطح هفت ساله ۱۰۴.۹ میلیون تنی که در اکتبر سال گذشته به آن رسیده بود، افزایش یافت. کارخانه‌های فولاد و معامله‌گران تشویق شده‌اند که ذخایر خود را در شرایط قیمت‌های پایین‌تر افزایش دهند در حالی که قیمت‌های آتی سنگاپور در آپریل به پایین‌ترین سطح ۱۸ ماهه خود یعنی ۹۸.۳۶ دلار در هر تن کاهش یافت.  

منبع: روابط عمومی ایمپاسکو 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین