يکشنبه 3 تير 1403 شمسی /6/23/2024 6:00:47 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:73874
  • زمان انتشار:شنبه 26 خرداد 1403-7:25
  • کاربر:
گفت‌وگو با رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران

یکی از مواردی که بارها معدنی‌ها بر آن تاکید دارند این است که مدت‌هاست هیچ وزیری نتوانسته آنطور که شایسته بخش معدن است در این حوزه حضور داشته باشد بنابراین یکی از خواسته‌های معدنی‌ها این است که وزارت صنعت و معدن باید از تجارت جدا شود و حتی اگر به این مسیر حرکت نمی‌کنیم بهتر است رییس‌جمهور جدید شخصی را به عنوان وزیر صمت در نظر گیرد که به بخش معدن نگاه تخصصی داشته باشد.
رییس‌جمهور قانون‌گریز نباشد

به این ترتیب تاکید می‌شود که رییس‌جمهور بعدی حتما باید یک وزیر و کارشناسان هوشمند در بخش معدن انتخاب کند که بر این عرصه مسلط و از دغدغه‌های آن آگاه باشد. انتظار معدنی‌ها از رییس‌جمهور آینده این است که واقعا دلسوزانه به فکر منابع و منافع ملی باشد و شرایط را طوری فراهم کند که با تکیه بر قانون هرکسی از حق خود بهره‌مند شده باشد.
در ادامه اهمیت نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی مطرح می‌شود که باعث می‌شود معدنکاران در مقابل هر اتفاقی آسیب نبینند. این در حالی است که امروز بخش معدن به شدت آسیب‌پذیر شده است و در برابر فشارهای زیادی از جمله عوارض، حقوق دولتی، افزایش نرخ ارز، ضعف ماشین‌آلات و… قرار دارد.

تحریم‌های خارجی هم مشکل را دوچندان کرده‌اند، این در حالی است که ارتباط با خارج از کشور و فعالان اقتصادی برون مرزی مورد مهمی است که انتظار می‌رود دولت چهاردهم بر آن تمرکز کند. در کل شرایط برای بخش معدن آنچنان وخیم است که گفته می‌شود انتظار می‌رود دولت بعدی بتواند نقطه عطفی برای تصمیمات سازنده و صحیح باشد.
معدنی‌ها یکصدا در پاسخ به این سوال که انتظار شما از دولت چهاردهم برای توسعه بخش معدن چیست، تاکید دارند که انتظار می‌رود به توسعه معدن بیشتر اهمیت داده شود. با توجه به کاهش ذخایر فعلی معادن فعال، باید اکتشافات با دید ویژه و تخصصی مورد توجه قرار گیرد. در این خصوص باید پهنه‌های جدید جهت اکتشافات به شرکت‌های بزرگ و تخصصی واگذار شود.

در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشافات باید بیش از این از بخش‌خصوصی حمایت شود. از آنجا که حوزه فعالیت اکتشافات معدنی بسیار پرهزینه است در صورت عدم حمایت دولتی از بخش‌خصوصی اقبالی برای توسعه آن دیده نمی‌شود.

علاوه بر فعال‌سازی و حمایت از بخش‌خصوصی داخلی جهت سرمایه‌گذاری در بخش معدن باید به دنبال سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در بخش معدن ایران نیز باشیم. از افراد جدیدی که در دولت چهاردهم حضور خواهند یافت انتظار می‌رود که به معدن نگاه مثبت داشته باشند و بدانند این حوزه مزیت نسبی دارد.

معدن جایی است که می‌تواند بدون وابستگی بخش عمده‌ای از مشکلات کشور را حل‌وفصل کند بنابراین باید به آن به‌طور ویژه نگاه کرد.
در ادامه زنجیره فولاد زنجیره مهمی است که بها دادن به آن می‌تواند به حل مشکلات و موانع اقتصادی کشور کمک زیادی کند. این در حالی است که مشکل اصلی در این زنجیره به بحث مدیریت و نحوه اجرا برمی‌گردد. بارها شاهد این بودیم که در شرایط سخت تحریم، دولت تصمیماتی اتخاذ کرده که به ضرر تولید و صادرات تمام شده است.

از این رو انتظار این است که در سال‌جاری رویکرد دولت جدید به سمتی پیش رود که در حوزه سیاستگذاری موانع برطرف شود تا فعالان حوزه معدنی بتوانند فعالیت خود را توسعه دهند و ارزآوری قابل توجهی را نصیب اقتصاد کشور کنند.
از آنجا که سهم دولت در بخش اقتصاد بالاست و نظرات بخش‌خصوصی شنیده نمی‌شود، در نتیجه شاهد بروز مشکلات جدی در حوزه معدن هستیم. برهمین اساس کارشناسان این حوزه بر این باورند که در این شرایط باید به دنبال راهکار‌هایی باشیم که بخش تولید کشور را نجات دهیم در غیر این صورت وضعیت ناامید‌کننده‌تر از حالا خواهد شد.

به‌طور کلی آنچه فعالان اقتصادی از دولت چهاردهم می‌خواهند این است که از دخالت‌های بیجا و قیمت‌گذاری دستوری دست بردارد تا حوزه معدن که تشنه سرمایه‌گذاری است، در سال‌جاری سیراب شود.

نوع نگاه باید عوض شود
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه بخش معدن در طول این سال‌ها به شدت تحت فشار تحریم‌های داخلی و خارجی بوده است به «جهان‌صنعت» گفت: نوع برخورد وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون معدن و صنایع معدنی مجلس با بخش معدن بیشتر درآمدزایی بوده است. این در حالی است که انتظار می‌رود نگاه به بخش معدن بیشتر اقتصادی و توسعه‌ای باشد.
حسن حسینقلی با اشاره به مشکل حقوق دولتی معادن گفت: مساله این است که هرچه حقوق دولتی از بخش معدن دریافت شده به این عرصه برگردانده نشده و همه‌اش در جای دیگری که نباید هزینه شده است.

ضمن اینکه چندین سال است که حقوق دولتی افزایش چشمگیری داشته که پرداختش برای معدنکار دشوار است بنابراین انتظار داریم که حقوق دولتی به سال‌های ۹۷ برگردد و این رقم‌های سرسام‌آور با فشارهای مضاعف برداشته شوند.

او در رابطه با این پرسش که چه انتظاری از رییس‌جمهور منتخب دارید، اظهار کرد: ما انتظار داریم رییس‌جمهور انتخابی قانون‌گریز نباشد و به قانون عمل کند. از قانون اساسی گرفته تا قوانین معدنی همه را لحاظ کرده و به قانون احترام بگذارد. مساله‌ای که باعث می‌شود مشکلاتی که دولت‌های قبلی به وجود آورده‌اند از بین برود.

لزوم حذف تحریم‌ها
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران با تاکید بر اینکه رییس‌جمهور باید تحریم‌ها را بردارد، ‌ادامه داد: ما نیاز به ارتباط با همه دنیا داریم چراکه بحث تحریم بخش معدن را بیچاره کرده است. انتظار داریم که به بخش معدن توجه ویژه بشود و به عنوان پیشران اقتصاد در نظر گرفته شود.

او همچنین با اشاره به مشکل تفاوت نرخ ارز با ریال گفت: مساله کلیدی دیگر افزایش لجام گسیخته نرخ ارز است که انتظار داریم نرخ دلار ثابت شده و همچنین از چندنرخی بودن خارج شود. موضوعات دیگر نیز شامل عوارض است که بر بخش معدن فشار مضاعفی را وارد کرده و این مهم باید برداشته شود.

حسینقلی همچنین درباره اهمیت وزیر صمت نیز گفت: هر کسی که به عنوان رییس‌جمهور انتخاب می‌شود باید یک وزیر شجاع، مقتدر، آگاه و با تجربه انتخاب کند. وزیری که حداقل ماهی سه ساعت برای بخش معدن وقت بگذارد و مشکلات آنها را گوش بدهد. به عنوان یک پدر از بخش معدن دفاع کند نه اینکه به رییس‌جمهور نامه بنویسد که اینها که حقوق دولتی‌شان عقب افتاده است باید حقوق دولتی بدهند و با نرخ تورم ۵۰ درصد از اینها حقوق دولتی را دریافت کنند.
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران تاکید کرد: انتظار می‌رود که وزیر بعدی در حوزه معدن نگاه تخصصی داشته باشد و نشان بدهد که می‌خواهد به توسعه بخش معدن کمک کند.

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین