يکشنبه 3 تير 1403 شمسی /6/23/2024 7:16:55 AM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:73847
  • زمان انتشار:چهارشنبه 23 خرداد 1403-8:4
  • کاربر:

 نخستین سامانه پایش آنلاین و لحظه‌ای آلاینده‌های زیست‌محیطی شرق کشور بر روی دودکش کارخانه گندله‌سازی به همراه دو طرح نصب دستگاه‌های گرد و غبارگیر برای ترانسفرتاورهای کارخانه گندله‌سازی و ساخت واحد فیلتراسیون باطله شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان در پهنه معادن سنگ آهن سنگان خواف به بهره‌برداری رسید.
نخستین سامانه پایش آنلاین آلاینده‌های زیست‌محیطی شرق کشور در خواف به بهره‌برداری رسید

به گزارش بیرونیت، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان ۲۲ خرداد در آیین بهره‌برداری این سامانه اظهار کرد: نقش محیط‌زیست به عنوان ذینفع اصلی و حامی مردم، پر رنگ است و کارهای صنعتی شرکت‌های صنعتی و معدنی، باوجود مزیت‌های اشتغال و اقتصاد، به لحاظ زیست‌محیطی بی‌ضرر نیستند.

محمد مدنی‌فر گفت: با توجه به اهمیت زیست‌بوم منطقه برای ما، تاکنون افزون بر طرح‌های امروز، ۱۳ دستگاه غبارگیر در نقاط پرغبار کارخانجات اپال پارسیان سنگان نصب شده و حمل ۲۵۰۰ میلیون تن سنگ آهن در مسیر ۳.۵ کیلومتری با نوار نقاله پوشیده حمل می‌شود که امیدواریم در قسمت‌های سرند، مخلوط‌ساز و بارگیری مسائل زیست‌محیطی رعایت شود و به لحاظ آلایندگی نزدیک به صفر شویم.

وی اعلام کرد: برای طرح‌های یادشده اعتباری بالغ‌بر ۴ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال هزینه شده که طرح‌های تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه نیز با اعتبار ۲۵۵ میلیارد ریال و طرح بازچرخانی آب با اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریال با بازدهی ۸۰ درصد و پشتیبانی ۵ میلیون تن در حال انجام است.

مدنی فر گفت: سامانه پایش آنلاین آلاینده‌های زیست‌محیطی نوعی خود اظهاری سنجش آلایندگی است که همزمان علاوه بر شرکت صنعتی معدنی اپال پارسیان، محیط‌زیست و سایر مراجع ذیربط به داده‌های این سامانه می‌توانند دسترسی داشته باشند.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل محیط‌زیست خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ایجاد آزمایشگاه‌ها و سامانه‌های آنلاین زیست‌محیطی ناشی از ثمرات معادن بزرگ در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است.

مهدی یزدان‌جو افزود: همکاری مستمر شرکت‌های صنعتی در این زمینه سبب می‌شود تا جامعه حس کند این شرکت‌ها عملکرد خود را در سنجه‌های زیست‌محیطی در بستر صحه‌گذاری گذاشتند و این کار برای نیروهای شرکت‌ها ارزش افزوده دارد.

فرماندار خواف نیز در این همایش گفت: خواف در این مقطع زمانی، در حال توسعه است و از ابعاد مختلف باید به آن توجه شود.

مهدی عباس‌پور اظهار کرد: با فعال شدن معادن خواف، محیط‌زیست باید نظارت‌هایی می‌داشت اما سازمان محیط‌زیست نسبت به صنایع معدنی، عقب‌تر است.

وی تأکید کرد: اکثر آلودگی هوای خواف از جانب معادن پلاسری است و بیشترین انتظار برای حفظ محیط‌زیست، توجه خاص سازمان محیط‌زیست به این معادن در خواف است و باید محیط‌زیست برخوردهای جدی‌تر و الزام‌آورتری نسبت به معادن پلاسری‌ داشته باشد.

عباس پور گفت: معادن پلاسری از منابع این سرزمین استفاده می‌کنند و ما به اینکه آن‌ها مدعی هستند که تلاش می‌کنند و اشتغال ایجاد کرده‌اند ولی به محیط‌زیست بی‌توجه‌اند، معترضیم.

فرماندار خواف اعلام کرد: ۵ واحد صنعتی معدنی با ۳۲ شرکت معادن پلاسری در پهنه معدنی سنگ آهن سنگان خواف فعالیت صنعتی و معدنی دارند و اداره محیط‌زیست این شهرستان از حیث نیروی انسانی و تجهیزات ضعیف است و اداره کل محیط‌زیست خراسان رضوی باید خواف را به لحاظ نیرو و تجهیزات، ویژه ببیند.

عباس پور گفت: قرار بود علاوه بر ایستگاه ثابت پایش آلایندگی، دستگاه سیار پایش آلایندگی نیز به خواف اختصاص یابد و فعال شود اما هنوز این اقدام انجام‌نشده است که امیدواریم این اقدام عملیاتی شود.

مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان در فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۶۸ کیلومتری جنوب غربی تایباد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در استان خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد که ۵ شرکت صنعتی و معدنی و ۳۲ شرکت پلاسری در آن مجموعه مشغول برداشت و فرآوری منابع معدنی سنگ آهن هستند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین