يکشنبه 4 آذر 1403 شمسی /11/24/2024 3:25:26 AM
رویترز گزارش داد:

اتحادیه اروپا اهدافی را برای حفاری، بازیافت و پالایش لیتیوم، کبالت و سایر فلزات مورد نیاز برای انتقال به استفاده از انرژی‌های سبز تعیین کرده اما کمبود نقدینگی، هزینه‌های فلج کننده انرژی و مخالفت‌های محلی از جمله عواملی است که می‌تواند مانع از دستیابی آنها به این اهداف شود.
مشکلات اتحادیه اروپا در دستیابی به اهداف معدنی

به گزارش بیرونیت به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا احتمالا به یافتن راه‌هایی برای کاهش تقاضا، جایگزین کردن مواد مورد تقاضا و ایجاد شراکت‌هایی نیاز خواهد داشت که محدودیت چین را در زمینه ذخایر معدنی بشکند.

قانون مواد خام حیاتی CRMA که قرار است در اوایل سال ۲۰۲۴ اجرایی شود، می‌گوید که اتحادیه اروپا باید ۱۰ درصد معدن‌کاری، ۲۵ درصد بازیافت و ۴۰ درصد از نیاز سالانه خود به ۱۷ ماده خام کلیدی را تا سال ۲۰۳۰ پردازش کند.

این مواد معدنی برای تولید باتری خودرو، آهنرباهای توربین بادی و سایر محصولات با فناوری پاکی که اتحادیه اروپا قصد تولید آن را دارد، ضروری است. هدف قانون مواد خام حیاتی، کاهش اتکای اتحادیه اروپا به چین است که بر فرآوری مواد معدنی در جهان مسلط است و قبلا عرضه اتحادیه اروپا را با محدودیت‌های صادراتی تهدید کرده است.

مطالعات انجام شده در این زمینه پیش‌بینی می‌کنند بازیافت تا سال‌های ۲۰۳۵ – ۲۰۴۰ محدود خواهد شد و این زمانی است که فلزات بار دیگر به عنوان قراضه وارد بازار می‌شوند.

محققان یک دانشگاه بلژیکی در گزارشی که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد به این نتیجه رسیدند که دوره باقی‌مانده تا سال ۲۰۳۰ چالش برانگیزترین دوره برای تامین فلزات خواهد بود و این چالش در تامین مس، لیتیوم، نیکل، کبالت و عناصر نادر خاکی بیش از پیش برجسته خواهد بود.

هدف قانون مواد خام حیاتی سرعت بخشیدن به اعطای مجوزهای پروژه است که برای یک معدن باید ظرف ۲۷ ماه انجام شود در حالی که این مدت زمان اکنون حدود ده تا ۱۵ سال است و غیر از این موانع دیگری هم باقی مانده است.

یورومتاکس انجمن فلزات غیرآهنی اتحادیه اروپا معتقد است: اروپا در این زمینه دارای پتانسیل‌های لازم است اما به انرژی ارزان‌تر و تامین مالی نیاز دارد و در این زمینه به بودجه‌های موجود در ایالات متحده، کانادا یا ژاپن اشاره کرد.

اتحادیه اروپا قوانین کمک‌های دولتی را کاهش داده و قصد دارد ۳ میلیارد یورو (۳.۳ میلیارد دلار) برای تقویت تولید باتری هزینه کند اما این مبالغ به دلیل ۳۶۹ میلیارد دلار یارانه سبز در قانون کاهش تورم ایالات متحده، کاهش خواهد یافت.

گروه‌های صنعتی بر این باورند که اولویت دادن به ایالات متحده در پروژه‌های اتحادیه اروپا توسط شرکت‌هایی مانند نیرستار در بازاریابی گالیوم و ژمانیوم و کبالت در معدن و پالایش، این شکاف ایجاد شده را بیش از پیش برجسته خواهد کرد.

در عین حال، هزینه‌های انرژی بالاتر اتحادیه اروپا باعث بیکاری گسترده کارخانه‌های ذوب فلزی با انرژی الکتریکی شده تا جایی که تولید آلومینوم در سال ۲۰۲۲ در اتحادیه اروپا ۳۵ درصد کاهش یافت و این کاهش در سال جاری بیشتر شده است.

اتحادیه اروپا برنامه‌هایی برای اصلاح بازار برق خود در نظر دارد اما تضمین انرژی‌های تجدیدپذیر که در عین حال مقرون به صرفه نیز باشد، به زمان نسبتا بلندی نیاز دارد.

به گفته لارنس دکامبنویت رییس امور خارجی شرکت معدنی ریوتینتو، تغییر کاربری برخی از سایت‌های موجود معدنی ممکن است به افزایش تولید مواد خام حیاتی منجر شود آن هم از باطله‌هایی که اکنون کاربری آنها هنوز تعیین نشده است.

وی تاکید کرد: برای لیتیوم، اتحادیه اروپا به معادن جدید نیاز فوری دارد.

همچنین یورومتاکس اعلام کرده پروژه‌های شناسایی شده می‌توانند تقریبا ۴۰ درصد از عرضه اتحادیه اروپا را تا سال ۲۰۳۰ تامین کنند اما تعدادی از آنها هنوز نامشخص است.

موارد برشمرده شده شامل کشور پرتغال است که حراج مجوزهای استخراج لیتیوم با درجه باتری را به تعویق انداخته و اکنون در یک رسوایی فساد قرار گرفته و همچنین صربستان که در سال ۲۰۲۲، مجوزهای پروژه ۲.۴ میلیارد دلاری لیتیوم ریوتینتو را لغو کرد.

نیکولا بیر نماینده لیبرال آلمانی که قانون مواد خام حیاتی را در پارلمان اروپا هدایت کرد، نسبت به این سه هدف اطمینان بیشتری دارد. به گفته وی نمایندگان بسیاری از کشورها با او تماس می‌گیرند و سوال می‌کنند که چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ سوالی که بیر آن را نشانه مثبتی خوانده است.

با این حال او همچنین به چیزی که «پای چهارم صندلی»‌می‌نامد اشاره می‌کند – نوآوری برای به حداقل رساندن استفاده از مواد یا یافتن جایگزینی برای آنها. به عنوان مثال، او از دور یک دیسک سیاه ساخته شده از چوب عبور می‌کند که می‌تواند به عنوان گرافیت در باتری‌ها عمل کند.

یک حرکت موثر تغییر به سمت وسایل نقلیه الکتریکی متوسط با باتری‌های کوچکتر خواهد بود. جولیا پولیسکانوا مدیر ارشد گروه کمپین حمل و نقل، محیط زیست می‌گید: این امر می‌تواند تقاضای لیتیوم و نیکل را یک چهارم کاهش دهد.

منبع: روابط عمومی ایمپاسکو



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین