به گزارش بیرونیت، کیان دره شوری معاون تولید بخش فولادسازی، ایستگاه ریخته گری شماره ۵ را یکی از پیشرفته ترین ایستگاه های ریخته گری کارخانه عنوان کرد و گفت: این ایستگاه با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش در سال و راندمان بالا ، نقش اساسی در روند تولید بخش فولادسازی ایفا می کند و ۳۵ الی ۴۰ درصد از تولید این بخش را عهده دار می باشد.
وی افزود : راه اندازی ایستگاه ۵ که با مشکلات و چالش های بسیاری همراه بود، یکی از تجربیات موفق مجتمع بزرگ ذوب آهن به شمار می رود و در صورت تامین برخی از تجهیزات قابلیت افزایش راندمان را نیز دارا می باشد.
خسرو شمس سرپرست ریخته گری نیز در ادامه به بیان برخی از مزایای این ایستگاه پرداخت و اظهار داشت : از مهمترین قابلیت های این ایستگاه دارا بودن مکانیزمی موسوم به FNC می باشد که امکاناتی نظیر تعویض نازل ذوب حین ریخته گری، راه اندازی مجدد خط های ریخته گری و سهولت قطع هر شاخه را فراهم می کند.
وی در ادامه به شرح خاطره ای از دوران راه اندازی این ایستگاه پرداخت و گفت: در یکی از اولین تست ها به دلیل اشکالی که ایجاد شد، تمام دنده شانه ای ها سقوط کردند و به گفته کارشناس دانیلی حدود یک ماه زمان برای بازسازی آن لازم بود اما با همدلی، همکاران کارگاه ۵۱ و بخش فولادسازی طی دو روز پایان هفته این بازسازی به طور کامل انجام شد و این مهارت و سخت کوشی تلاشگران ذوب آهنی، شگفتی کارشناسان دانیلی را در پی داشت.
علی محمدی مهندس ارشد مکانیک تعمیرات ایستگاه های ریخته گری نیز خاطرنشان کرد : ایستگاه ریخته گری شماره ۵ با توجه به بروز بودن تجهیزات آن و نیز سرعت دو برابری ریخته گری نسبت به ایستگاه های قدیم در سال ۱۳۹۵ مورد بهره برداری قرار گرفت اما با توجه به تحریم ها و شرایط خاص، تعدادی از تجهیزات، فاقد قطعات رزرو و تعدادی نیز کیفیت لازم را نداشتند که این مورد دغدغه مهمی در امر تولید پایدار و مستمر بود اما با همدلی همکاران با تجربه، توانمند و دلسوز در قسمت مکانیک ریخته گری و دفتر فنی بخش فولادسازی از طریق مهندسی معکوس، معایب برطرف گردید.
وی برخی از قطعات را چنین برشمرد: اضافه نمودن دکل سیلندرهای کشویی پاتیل فولاد به بازوهای برج گردان ۲- تغییر طرح در رولیک های سرد کننده ۳- تغییرطرح در تیپ افشانک پاشش آب به شمش در ناحیه سرد کننده ۴- تغییر طرح در شاسی اکرانهای ناحیه چهار سرد کننده ۵- طراحی وبومی سازی هیدروشاینر غلطک های کشاننده ۶- طراحی وساخت ماشین برش ایستگاه ۷- مهندسی معکوس کلاچ برقی ماشین برش وساخت آن ۸- تغییر طرح در سیلندر های ناحیه آنلودینگ ترانسفرکار ۹- مهندسی معکوس وساخت مکانیزم فلودیوایدر پیستونی بستر گام بردار ۱۰- تغییر طرح در ناحیه جمع کننده وحذف لوله های آب گرد و ...
مهندس ارشد مکانیک تعمیرات ایستگاه های ریخته گری تصریح کرد: با توجه به سرعت دو برابری این ایستگاه ریخته گری پیشرفته که رکوردی نظیر ریخته گری مستمر ۱۶ پاتیل ۱۳۰ تنی را در کارنامه دارد در صورت تامین قطعات مورد نیاز و انجام تعمیرات اساسی، تاثیر به سزایی در تولید پایدار و ارزش افزا خواهد داشت.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست