به گزارش بیرونیت به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، مکس لیتون مدیر بخش تحقیقات کالایی گروه سیتی، هفته گذشته در مصاحبهای با بلومبرگ به این مساله اشاره کرده بود که اعتقاد دارد اکنون زمانی ایده آل برای خرید سرمایهگذاران است، چرا که قیمت مس همچنان به دلیل نگرانیهای رکود اقتصادی جهان کم است.
فلز سرخ در حال حاضر حدود ۸۳۰۰ دلار در هر تن معامله میشود که تقریبا ۲۶ درصد از بالاترین رکورد تاریخی خود یعنی محدوده ۱۱ هزار و ۳۰۰ دلاری که در اکتبر ۲۰۲۱ به ثبت رسید، فاصله دارد.
به گفته لیتون، قیمت مس تا سال ۲۰۲۵ میتواند به ۱۵ هزار دلار در هر تن برسد، جهشی که «دوران صعودی نفت در سال ۲۰۰۸ را شبیه به یک بازی کودکانه میکند.»
در تحلیل گروه سیتی همچنین آمده است که مس ممکن است در کوتاه مدت کاهش بیشتری پیدا کند، اما روند رشد قیمت فلز سرخ طی ۶ تا ۱۲ ماه آینده آغاز میشود، چرا که بازار به طور کامل عدم تعادل گسترده بین عرضه و تقاضا را تشخیص میدهد، شکافی که انتظار میرود با افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و انرژیهای تجدیدپذیر گسترش مییابد.
بازگشت از خودروهای الکتریکی به سمت خودروهای احتراق داخلی
همانطور که پیشتر اشاره شد، وسایل نقلیه الکتریکی در مقایسه با وسایل نقلیه قدیمی موتور احتراق داخلی، تا سه برابر به مس بیشتری نیاز دارند. این یک چالش است چرا که تعداد ذخایر جدید مس که اخیرا کشف شده در حال کاهش است و زمان مورد نیاز برای تولید رسیدن از زمان اکتشاف، به دلیل افزایش هزینهها افزایش یافته است. طبق گزارش اساندپی گلوبال، از ۲۲۴ ذخایر مسی که بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ یافت شده، تنها ۱۶ مورد آن در دهه گذشته کشف شده است.
در همین حال، فروش خودروهای برقی همچنان روند افزایشی دارد. سال گذشته، این فروش در مجموع به ۱۰.۵ میلیون خودرو رسید و پیشبینیهای بلومبرگ نشان میدهد که این تعداد تا سال ۲۰۲۶ میتواند به حدود ۲۷ میلیون خودرو افزایش یابد. بلومبرگ همچنین پیشبینی میکند که ناوگان جهانی خودروهای احتراق داخلی در کمتر از دو سال دیگر به اوج خود خواهد رسید. سالها پس از آن، بازار عمدتا تحت سلطه خودروهای برقی و تا حدودی هیبریدی خواهد بود.
تا سال ۲۰۳۰، احتمالا خ۹ودروهای برقی ۴۴ درصد از کل فروش خودروهای سواری را به خود اختصاص دهند و تا سال ۲۰۴۰، سه چهارم کل فروش خودرو را در اختیار خواهند گرفت.
چه بر سر تسلا آمد؟
تسلا که همچنان بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی جهان است، در سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی سهام خود نسبت به سال گذشته بود و پس از انویدیا (بیش از ۱۶۶ درصد) و متا (۱۲۰ درصد) سومین عملکرد برتر در اساندپی۵۰۰ را به خود اختصاص داده است. در واقع، سهام تسلا اکنون به طور کامل و از اکتبر ۲۰۲۲، زمانی که ایلان ماسک توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد، بهبود یافته است. این نگرانی سرمایهگذاران را در مورد توانایی ماسک برای اداره سازنده خودروهای برقی در حالی که پروژهای جدید و وقتگیر را انجام میدهد، ایجاد کرد؛ البته ناگفته نماند که در شرکت اسپیس ایکس هم این ایفای نقش ادامه یافته است.
این شرکت خودروسازی مستقر در آستین هفته گذشته پس از اعلام اینکه مدل محبوبش یعنی نسل سوم واجد شرایط دریافت ۷هزار و ۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی برای مصرف کننده خودروهای برقی است، تقویت شد. این اقدام به این معنی است که در کالیفرنیا که تخفیف مالیاتی ۷هزار و ۵۰۰ دلاری خود را برای خرید خودروهای برقی اعمال میکند، یک تسلا مدل اس کاملا جدید هزینهای کمتر از تویوتا کمری برای خریدار خواهد داشت.
برای واجد شرایط بودن برای اعتبار مالیاتی ایالات متحده، تسلا باید تغییراتی در نحوه تامین مواد اولیه باتریهای خود مطابق با قانون کاهش تورم (IRA) که در آگوست ۲۰۲۲ به امضا رسید، اعمال میکرد. قانون کاهش تورم تصریح میکند که ۴۰ درصد از مواد باتری خودروهای الکتریکی و قطعات باید در ایالات متحده و یا در کشوری که توافق تجارت آزاد با ایالات متحده دارد، استخراج یا پردازش شود. بر این اساس آستانه تولید سالانه افزایش مییابدو تا سال ۲۰۲۷، حدود ۸۰ درصد باتری باید در ایالات متحده یا یک کشور شریک تولید شود که برای تخفیف کامل واجد شرایط هستند.
سهام تسلا همچنین از اواخر هفته گذشته و انتشار خبری مبنی بر اینکه رانندگان خودروهای الکتریکی ساخت جنرال موتورز میتوانند از شبکه سوپرشارژرهای آمریکای شمالی تسلا از سال آینده استفاده کنند، به شکل قابل توجهی بهبود یافت. این قرارداد نه تنهغا به مشتریان جنرال موتورز دسترسی به ۱۲ هزار ایستگاه شارژ اضافی در سراسر قاره آمریکا را میدهد، بلکه سهم بازار تسلا از زیرساختهای شارژ ضروری را نیز به شدت افزایش میدهد.
ماسک به دنبال اکتشاف مس
بر اساس گزارشها، ایلان ماسک ماه گذشته با نگاهی به آینده با نخست وزیر مغولستان دیدار کرد. اگرچه جزییات گفتگوی آنها به طور کامل فاش نشده اما باید به این نکته توجه داشت که مغولستان یک کشور غنی از مس است که چهارمین معدن بزرگ مس جهان را در خود جای داده که به صورت مشترک توسط شرکت ریوتینتو و دولت مغولستان اداره میشود. در ماه می، ریوتینتو اعلام کر که سرانجام تولید در معدنی که در ۱.۳ کیلومتری زیر صحرای گبی قرار دارد، آغاز شده است.
شاید با دسترسی به این معدن، تسلا قصد دارد یک کارخانه فرآوری فلزات در مغولستان بسازد؟ این دیدگاهی منطقی است به خصوص با در نظر گرفتن این واقعیت که تسلا یک کارخانه در شانگهای چین دارد و در نتیجه رایزنی ماسک برای چنین نتیجهای چندان دور از ذهن به نظر نمیرسد.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست