يکشنبه 4 آذر 1403 شمسی /11/24/2024 6:27:10 PM
کارشناسان پیش بینی می‌کنند؛

خودروسازانی که در سال گذشته با قیمت‌های سرسام آور لیتیوم و سایر فلزات باتری مواجه شدند، می‌توانند به طور فزاینده‌ای از سلول‌های مبتنی بر سدیم در آینده استفاده کنند و به کاهش فشار بر مواد خام با افزایش فروش خودروهای الکتریکی کمک کنند.
آیا نمک جایگزین لیتیوم در تولید خودروهای الکتریکی می‌شود؟

به گزارش بیرونیت به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، بلومبرگ در تحلیلی جدید از این فناوری نوشته است که انتظار می‌رود سدیم سهم بازار را از ارزان‌ترین و پایین‌ترین سطح بازار خودرو در چین در دست بگیرد که تا سال ۲۰۳۵ می‌تواند حدود ۲۷۲ هزار تن تقاضا را برای لیتیوم کاهش دهد. بلومبرگ در گزارشی که اخیرا منتشر کرد آورده است: اگر با کمبود طولانی مدت لیتیوم مواجه شویم، این انتقال از لیتیوم به سدیم می‌تواند بسیار تهاجمی‌تر اتفاق بیفتد.

تحلیل‌گران در این گزارش تاکید کرده‌اند: باتری‌های یون سدیم یک فناوری جایگزین هستند که می‌توانند فشار را بر زنجیره تامین پیچیده و رو به رشد لیتیوم کاهش دهند؛ این در حالی است که ممکن است سهم نسبی سدیم یون کوچک به نظر برسد ولی همچنان رشد مطلق بسیار قابل توجه است و نتیجه این فرآیند تاثیرگذاری بر سرعت رشد کل بازار است.

جذابیت سدیم ناشی از فراوانی آن در سنگ نمک و آب نمک در سراسر جهان است اما از نظر عملکرد از دیگر فلزات باتری عقب‌تر است. رونمایی چین از خودروهای برقی ارزان قیمت مبتنی بر سلول‌های مبتنی بر سدیم می‌تواند نقطه عطفی برای این فناوری باشد.

در حالی که هنوز چند سال دیگر تا تجاری سازی گسترده این ایده باقی مانده، وعده باتری‌های مبتنی بر سدیم بحث‌های گسترده‌ای در مورد اینکه آیا این باتری‌ها می‌توانند به اندازه‌ای محبوب شوند که کمبود لیتیوم دیگر معضل نباشد یا خیر، شکل گرفته است چرا که افزایش تقاضا در جریان اصلی و خودروهای برقی سطح بالا ادامه دارد.

در یک سناریوی دیگر اگر استخراج کنندگان لیتیوم نتوانند با افزایش مصرف با نسل بعدی باتری‌های رده بالا همگام شوند، جایگزینی سدیم در بازار خودروهای انبوه می‌تواند تقاضای کلی لیتیوم را تا ۳۷ درصد کاهش دهد که معادل ۱.۴ میلیون تن تا سال ۲۰۳۵ است.

بلومبرگ می‌نویسد: در حالی که این امر می‌تواند شامل یک تعمیر اساسی زنجیره تامین باشد، پذیرش گسترده باتری‌های لیتیوم – آهن – فسفات کم هزینه در چند سال گذشته نشان می‌دهد که چگونه می‌توان فناوری‌های جدید باتری را در واکنش به افزایش هزینه‌های مواد خام به کار برد.

بلومبرگ انتظار دارد که چگالی انرژی یون سدیم در سال ۲۰۲۳ با لیتیوم در اوایل ۲۰۲۰ قابل مقایسه باشد، زمانی که لیتیوم سهم قابل توهی از تقاضای جهانی باتری را به خود اختصاص داد.

با توجه به اینکه هم عرضه و هم تقاضا برای فلزات باتری با سرعتی سرسام آور رشد می‌کند، پیش‌بینی مسیر رشد آینده در این صنعت یک پیگیری چالش برانگیز و بحث برانگیز بوده است.

پیشرفت‌های فنی هم در شیمی باتری و هم در تکنیک‌های استخراج می‌تواند پیامدهای بزرگی در بازار چند سال آینده داشته باشد و برخی از تحلیل‌گران را به پیش بینی افزایش‌های بزرگ سوق دهد، در حالی که برخی دیگر از جمله گروه گلدمن ساکس معتقدند که با رکود اخیر قیمت‌ها، پایانی برای این بازار وجود ندارد.

درر حال حاضر، موفقیت بالقوه باتری‌های یون سدیم برای مصرف کنندگانی که باید تصمیم بگیرند حق با چه کسی است،‌ نادیده گرفته شده است.

جورج هپل رییس تجاری فلزات باتری بسف در این باره عنوان کرد: من از خرید یک تحقیق از هر شرکت تجزیه و تحلیل لیتیوم که دیدگاه منطقی و عملی از سدیم یون در پیش بینی خودروهای الکتریکی خود ندارد، خودداری می‌کنم.

این در حالی است که در ماه آوریل سال جاری اولین معامله برای تامین سلول‌های سدیم به یک خودروسازی چینی انجام شد و هپل معتقد است که به نظر می‌رسد مسیر تولید خودروهای الکتریکی بیشتر به سمت استفاده از سدیم به جای لیتیوم خواهد رفت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین