يکشنبه 4 آذر 1403 شمسی /11/24/2024 8:24:29 PM

یک فعال فولادی گفت: با توجه به دوسویه بودن ارتباط معدن و حمل‌و‌نقل، هر دو طرف ممکن است دچار آسیب‌های شدیدی شوند که بر اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد. 
زیرساخت‌های حمل‌ونقل جوابگوی نیاز معادن نیست

به گزارش بیرونیت به نقل از روزنامه جهان صنعت، منصور نیکخواه با بیان اینکه پس از انرژی، حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مشکلات موجود در صنعت فولاد محسوب می‌شود، اظهار کرد: صنعت حمل‌ونقل کشور و توسعه ناوگان جاده‌ای و ریلی و صدالبته در کنار آن رشد و توسعه اصولی و علمی راه‌های ارتباطی و خطوط ریلی، یکی از اولویت‌های مهم دولت‌ها محسوب می‌شود، چراکه به رشد و توسعه اقتصادی منجر خواهد شد.
وی گفت: در این میان، بخش معدن، صنایع معدنی و همچنین صنعت حمل‌ونقل کشور وابستگی کاملی به هم دارند و در واقع بود و نبود آنها به یکدیگر بستگی دارد. توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که صنایع معدنی و فولادی طی یک دهه اخیر رشد بسیار قابل ‌توجهی را به همراه داشتند.
این فعال صنعت فولاد گفت: با این حال، بخش حمل‌ونقل با وجود تمام زحمات و دستاوردهای اخیر به ‌ویژه در بخش ریلی نتوانسته به ‌پای بخش معدنی و فولاد رشد و توسعه یابد، بنابراین این‌گونه به نظر می‌رسد که کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور، چالش عمده‌ای است که با آن مواجه هستیم، چراکه این زیرساخت‌ها جوابگوی نیاز معادن و صنایع معدنی نیستند.
به عقیده نیکخواه، با توجه به دوسویه بودن ارتباط معدن و حمل‌و‌نقل، هر دو طرف ممکن است دچار آسیب‌های شدیدی شوند که بر اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر، قیمت حمل‌ونقل در کشور به‌ مراتب بالاتر است و همین موضوع تاثیر بسیار منفی بر عملکرد تولیدکنندگان ایرانی دارد. به ‌عنوان ‌مثال، برآوردها حکایت از آن دارد که هزینه حمل‌ونقل صادرات فولاد در کشور بیش از ۹ درصد قیمت تمام‌شده این محصول را به خود اختصاص می‌دهد. این رقم حتی بالاتر از متوسط هزینه جابه‌جایی در کشورهای در حال‌ توسعه است.
این فعال فولادی با اشاره به حاشیه سود اندک فولادسازان اظهار کرد: با توجه به حاشیه سود بسیار کم صنایع فولادی، نوسان‌های قیمتی در حوزه حمل‌ونقل و جابه‌جایی محصول تاثیر بسیاری بر رقابت‌پذیری فولاد و محصولات فولادی در بازارهای داخلی و به ‌ویژه صادراتی دارد. نیکخواه گفت: ایجاد، توسعه و بهبود خطوط جاده‌ای، گسترش و توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی، ۲ خطه شدن خطوط ریلی، تامین اقلام خودروهای سنگین مانند لاستیک، تجهیزات و قطعات برقی و تامین دیزل از جمله موارد عمده مهم در این بخش است که توسعه این موارد ضروری به نظر می‌رسد؛ هرچند در شرایط کنونی و با توجه به رشد روزافزون قیمت‌های حمل‌ونقل، کمبودهای این صنعت چالش و کمبود بزرگی برای صنایع معدنی کشور به شمار می‌رود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین