جمعه 2 آذر 1403 شمسی /11/22/2024 4:39:31 PM
وزیر راه پیشنهاد داد:

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: انتقال حمل و نقل جاده ای تولیدات معادن و صنایع معدنی و صنعتی به حمل ریلی، کاری ملی است و نیاز به پروژه های مشترک با وزارت راه و شهر سازی دارد.
تشکیل کمیته مشترک میان معدن و وزارت راه

به گزارش معدن نامه به نقل از شاتا، محمد شریعتمداری در نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی افزود: انتقال حمل و نقل صنعتی و معدنی از جاده به ریل استراتژی و راهبرد نظام است و باید برای انجام این هدف برنامه مشترکی با وزارت راه و شهر سازی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: طی برنامه ای باید  میزان رشد حوزه های صنعت و معدن و تجارت مشخص شده و آهنگ رشد سهم حمل و نقل ریلی نیز مشخص شود.
شریعتمداری تاکید کرد: در این زمینه باید قیمت سوخت اصلاح شود و حمل و نقل جاده ای و نیز شخصی  بار نسبت به ریلی گران تر باشد .
وی با بیان اینکه در برنامه مشترک و تغییر حمل و نقل از جاده ای به ریلی در معدن و صنایع معدنی و صنعتی بنگاه های دولتی بیش از همه اجبار خواهند داشت افزود: باید منافع ملی را در نظر گرفت و اینکه اقتصاد ملی از این تصمیم منتفع می شود.
وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر حمایت از ساخت داخل افزود: حمایت از تولید ملی و ساخت داخل و استفاده از ظرفیت واردات برای توسعه ساخت داخل در حوزه های مربوط به راه و جاده به شرط فراهم بودن ظرفیت واقعی برای برآورده کردن نیاز داخل، منوط به اراده و خواست و حمایت وزارت راه و شهر سازی است.
وی افزود: ساخت و اجرای مسیر ریلی برای حمل بار با اولویت آغاز از بنگاه های بزرگ باید اجرا و بخشی از کار تا پایان سال باید انجام شود.
در این نشست همچنین وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر سهم جابجایی مسافری در کلان شهر تهران از طریق ریل تنها 2 درصد و سهم حمل و نقل جاده ای 98 درصد و به طور میانگین این سهم در کشور کمتر از 10 درصد است.
آخوندی با تاکید بر تغییر رفت و آمد از جاده به ریل افزود: باید حمل و نقل را چه در بخش مسافری و چه بار از خودرو پایه بودن به سمت ریل پایه بودن هدایت کنیم و برای انتقال 20 میلیون تن بار از طریق ریل،  نیاز به 250 کیلومتر مسیر ریلی داریم.
وی تصریح کرد: حد اقل 3 برنامه ملی باید در این زمینه اجرا شود و 2دهه باید در این زمینه کار کنیم.
آخوندی سهم حمل و نقل سالانه کالاهای معدنی از طریق ریل را در حال حاضر 25 میلیون تن اعلام کرد و افزود: این در حالی است که معادل 20.5 میلیون تن ظرفیت انتقال از سهم جاده ای به ریلی وجود دارد و هدفگذاری برنامه ششم سهم 30 درصدی حمل و نقل بار از طریق ریلی و اهداف کلان وزارت راه و شهر سازی سهم 56 درصدی است.
وی پیشنهاد کرد کمیته مشترکی به منظور ارائه نظر و جمع بندی آن در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی بار بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت تشکیل شود تا تصمیمات اجرایی اتخاذ شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین