جمعه 30 شهريور 1403 شمسی /9/20/2024 6:13:42 AM
قائم مقام مدیرعامل میدکو تاکید کرد:

قائم مقام مدیرعامل میدکو با تشریح پروژه‌های معدنی این هلدینگ اظهار کرد: تمرکز دولت برای توسعه بخش معدن باید افزایش اکتشافات و حذف حق انتفاع معادن باشد. در این صورت سهم معدن در رشد اقتصدی کشور چند برابر خواهد شد. 
نقش پررنگ صنایع معدنی میدکو در اشتغالزایی/  دولت حق انتفاع را از معادن نگیرد/  افزایش اکتشافات معدنی

به گزارش معدن نامه، علی پالیزدار قائم مقام مدیرعامل میدکو با تشریح پروژه‌های معدنی این شرکت اظهار کرد: میدکو در سال 82 با تعدادی سهامدار و پشتیبانی گروه مالی پاسارگاد تشکیل شد اما حیات میدکو در سال 88 آغاز شده و می‌توان گفت حدود 8 سال و نیم است که بدنه میدکو صاحب دانش شده است. میدکو دارای تجربیات چندین ساله است و فرزندان این مرز و بوم هستند که در این عرصه صاحب دانش شده‌اند.

او با بیان اینکه ایران می‌تواند با افزایش اکتشافات معدنی اقتصاد برتر منطقه باشد، گفت: شعار میدکو، "توسعه از معدن آغاز می شود" است و تنها مجموعه ای هستیم که از معدن تا محصول نهایی را داریم. ضمن اینکه هدف میدکو فعالیت صنایع معدنی برتر با کلاس جهانی است. میدکو مجموعه ای کاملا مردمی است و سهام مردمی دارد و ماموریت ما ایجاد ارزش و توسعه معادن و صنایع معدنی است.

پالیزدار با بیان اینکه باید یاد بگیریم ساختار مدیریتی سازمان‌های ما تولید ثروت کند، گفت: هر فرزند ایرانی هر کجا هست باید تولید ثروت کند و فرصت‌های جدید خلق کند. میدکو برآیند سال‌ها تجربه است و از تجربه 8 ساله خود پروژه‌های معدنی را به سرانجام رساندیم. تا الان تولید 8 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، تولید 1.2 میلیون تن زغالسنگ فرآوری شده، تولید 400 هزار تن آهک، تولید 50 هزارتن مس کاتد، تولید 12 هزارتن لوله مسی و تولید 500 مگاوات برق داشته‌ایم.

او با بیان اینکه کرمان به لحاظ معادن در کشور منطقه‌ای بکراست، گفت: کرمان به لحاظ ذخایر معدنی تک است اما ذخیره زغالسنگ در طبس بیشتر وجود دارد. بزرگترین ذخیره سنگ‌آهن کشور به ترتیب در منطقه گل گهر، سنگان و سنگ آهن مرکزی واقع شده است. همچنین معادن سرچشمه، سونگون و میدوک بزرگترین ذخایر مس را دارند.

پالیزدار با تاکید بر اینکه خطوط راه آهنی برای مرکز کشور تعریف نشده، گفت: نبود حمل و نقل ریلی و زیرساخت‌های لازم سبب شده هزینه تولید فولاد و تامین مواد اولیه آن افزایش یابد. میدکو توانسته با کمک تمامی مسوولان مشکلات تولید را پشت سر گذاشته و پروژه‌های خود را به سرانجام برساند. این هلدینگ با سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومانی استراتژی خود را تعریف کرده و از این رقم حدود 13 هزار میلیارد تومان آن محقق شده که سالانه معادل 1700 هزار میلیارد تومان می شود.

قائم مقام مدیرعامل میدکو افزود: میدکو در صنایع معدنی کشور یک مدل است و این مدل می‌تواند الگوی جدیدی برای تمامی صنایع کشور باشد. هم اکنون میدکو 35 پروژه در دست دارد و 10 هزار و 800 نفر در پروژه های این شرکت میدکو به عنوان شرکت معدنی فعال بخش خصوصی مشغول به کار هستند و این اشتغالزایی مستقیم بوده است. این در حالی است که میدکو برای 225 هزار نفر هم اشتغالزایی غیر مستقیم داشته است. با توجه به اینکه امسال سال اشتغال است، می‌توان گفت بخش معدن و صنایع معدنی کشور سهم پررنگی در اشتغالزایی خواهد داشت. 75 درصد نیرو انسانی میدکو زیر 30 سال هستند و توانسته‌ایم نقش پررنگی در اشتغالزایی ایفا کنیم.

او با تشریح طرح‌ها و پروژه‌های تحت مدیریت هلدینگ میدکو اظهار کرد: پروژه‌های تولید کنسانتره سنگ‌آهن 2 میلیون تنی، تولید گندله سنگ‌آهن 2.5 میلیون تنی، تولید کک 800 هزار تنی بردسیر، تولید شمش فولاد 1.7 میلیون تنی، تجهیز و استخراج معدن زغالسنگ خمرود، فرآوری زغالسنگ 550 هزار تنی پابدانا، شرکت فولاد بوتیای ایرانیان، شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه، شرکت فولاد سیرجان ایرانیان، شرکت بابک مس ایرانیان و شرکت فروسیلیس غرب پارس را دست داریم و قرار است 2.5 میلیون تن گندله سنگ‌آهن، 1.5 میلیون تن شمش فولاد، 400 هزار تن آهک و دولومیت، فرآوری زغالسنگ 505 هزار تنی طبس، کنسانتره سنگ آهن 2 میلیون تن و یک میلیون تن آهن اسفنجی در بردسیر تولید کنیم و زنجیره تولید ما به کنسانتره و گندله می‌رسد.

پالیزدار افزود: میدکو یکسری از پروژه های تحت مدیریتش را در مزایده برنده شده و برخی هم طبق توافقی که با ایمیدرو داشته جلو برده و به بهره‌برداری رسانده است. مجموع معادن سنگ آهنی که در اختیار میدکو است،  337 میلیون تن محاسبه می شود. مجموع ذخایر واحدهای مسی که میدکو در اختیار دارد، 150 میلیون تن است که معادل 4 درصد ذخایر مس کشور می‌شود. مجموع ذخایر زغال‌مان 210 میلیون تن است.

او بابیان اینکه معدن فروسیلیس نهاوند و معدن یک میلیون تنی آهک در کرمان پروژه‌های دیگر میدکو است، ادامه داد: فعالیتمان در تمام پروژه ها را از سال 88 شروع کردیم و در اسفند سال 90 اولین پروژه ما وارد تولید شد و

این افتخار مدیون بچه های ایران شده که طی این سال‌ها دانش نیروهای انسانی میدکو ارتقا یافته و این دانش و تخصص دستاورد 30 سال تجربه مدیران قدیمی میدکو است و می‌توان گفت دیگر نیازی به دانش روس‌ها در صنعت فولاد و زغالسنگ‌ نداریم. زمان اجرای راه‌اندازی اغلب واحدهای صنایع معدنی ما بین 3 تا 5  سال است و ما تا این لحظه 137 هزار تن سازه فلزی در پروژه‌هایمان نصب کرده‌ایم.

قائم مقام مدیرعامل میدکو با اشاره به کاهش مصرف آب در پروژه‌های در دست اقدام نیز گفت: در پروژه‌ای سالی 35 میلیون متر مکعب آب مصرف می کنیم اما برای کاهش این میزان از مصرف فاضلاب آب کرمان را خریدیم و به کارخانه زرند آوردیم که این به لحاظ جابه جایی برای ما به صرفه‌تر است چرا که به جای اینکه صنعت را کنار دریا بریم، آب را به واحد صنعتی آورده‌ایم. در میدکو توانستیم 6 پست برق ایجاد کنیم که بهتر است از نزدیک این اقدامات را نظاره‌گر باشید.

پالیزدار با بیان اینکه ما از معدن تا محصول نهایی هستیم، افزود: در حال حاضر 10 پهنه معدنی داریم و پهنه‌های سبلان، مشکین‌شهر و قرسو در اردبیل، پهنه طارم سفلی قزوین و پهنه پلی متال بخشی از این پهنه‌های معدنی میدکو هستند. به یاد دارم در زمان آقای محلوجی برای تامین مواد اولیه آلومینیوم به گینه آفریقا رفتیم و قرارداد معدن بوکسیت گینه را منعقد کردیم. چرا که نیاز صنعت آلومینیوم ایران تنها از معادن بوکسیت جاجرم و ذخایر یزد تامین نمی‌شود و باید همکاری‌مان با معدن گینه ادامه یابد.

او با تاکید بر اینکه تنها بخشی که می‌تواند میزان اشتغال کشور را افزایش دهد، معادن هستند، گفت: اکتشافات معدنی به معنای امیدواری اقتصادی در کشورها تلقی می‌شود به همین دلیل بهتر است سیاستگذاران و دولتمردان برای توسعه اکتشافات معدنی برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشند و اکتشافات عملیاتی خود را در سطح کشور توسعه بخشند. مدل توسعه‌ای و بهره‌برداری میدکو مدل جدیدی است که دولت هم می‌تواند از این مدل الگوبگیرد و پیرو آن حرکت کند.

پالیزدار در ادامه با تشریح خدمات مهندسی میدکو افزود: میدکو شرکت مهندسی توانمندی دارد و شرکت ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان مانا وابسته به هلدینگ میدکو ساختمان‌سازی عظیمی را انجام داده و ساخت مجلس یکی از پروژه‌های ما بوده است. برای ساخت خیمه‌گاه در نجف و کربلا هم پروژه‌هایی داریم.

پالیزدار با اشاره به مشکلات زیست محیطی معدن مس خاتون آباد به دلیل وجود اسید سولفوریک گفت: میدکو توانسته با جدیدترین روش های تولید مس این مشکل زیست محیطی را حل کند و همکاری هایی با شرکت های کانادایی TEC و EPCM داشتیم که توانسته‌ایم با همکاری شرکت  TEC مشکل زیست‌محیطی معدن مس خاتون آباد که در معادن دیگر هم کاربرد دارد، حل کنیم و این ریسک را میدکو متقبل شد و به نتایج خوبی رسید.

او افزود: امیدواریم استفاده از این تکنیک در این معدن تا پایان سال عملیاتی شود. اگر این اتفاق بیفتد برای رونمایی از این روش در معدن از تمام بزرگان مس دنیا دعوت خواهیم کرد تا به کرمان بیایند و از نزدیک این دستاورد مثبت را مشاهده کنند. بر اساس این روش کنسانتره مس که 40 میکرون است، در دستگاهی به 10 میکرون تقلیل می‌یابد. درواقع کنسانتره مس درون تانک های بزرگی با طول 18 متر و قطر 16 متر با همزنی بزرگ، همزده می شود و مس در داخل اسید می رود و باکتری در درون خود کنسانتره عمل می‌کند. این فرایند کاملا طبیعی است و باکتری در این فرآیند آهن و گوگرد را از هم جدا می کند و محلول پس از تغلیظ آماده می‌شود. 

او در ادامه گفت: برای به ثمر رسیدن ذخایر احتمالی باید اکتشافات مان توسعه پیدا کند. برای 55 میلیون تن فولاد، سنگ آهن سالی 150 میلیون تن استخراج می شود. ذخایر قطعی سنگ آهن ما 2 میلیارد و 700 تن است. اگر تا 20 سال آینده اگر اکتشافات سنگ آهن افرایش نیابد،  سنگ آهن ما تمام می شود. وزارت صمت و ایمیدرو و سازمان زمین شناسی باید بیشتر در اکتشافات معدنی ورود پیدا کند.

پالیزدار در پایان یادآور شد: در تمام معادن ایران از صد سال گذشته، فقط 4 میلیون متر حفاری اکتشافی انجام شده در حالی که در کشورهای برزیل سالی 4 میلیون متر حفاری انجام می شود. بنابراین وزارت صمت، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی باید سالانه 7 میلیون متر حفاری را در دستور خود قرار دهند. دولت بهتر است با تعریف سیاست‌های تشویقی برای شرکت‌های معدنی و فعالان این عرصه درصدد حذف حق انتفاع معادن باشد زیرا توسعه بخش معدن نیازمند سیاست‌های حمایتی است و وزارتخانه  با این رویکرد می‌تواند حامی بخش معدن باشد. اگر چه در سال‌های اخیر ایمیدرو در زمینه اکتشافات عملکرد خوبی داشته اما باید میزان حفاری و اکتشافات مان نیز بیشتر از این توسعه پیدا کند. توسعه همه جانبه منوط بر این است که توسعه اکتشافات دغدغه تمامی مسوولان کشور باشد.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین