جمعه 30 شهريور 1403 شمسی /9/20/2024 4:34:09 AM

به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه، این استان با بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تن ذخایر معدنی شناخته شده، حدود 2 درصد از ذخایر معدنی کشور معادل 57 میلیارد تن را به خود اختصاص داده است. 
2 درصد ذخایر معدنی ایران در کرمانشاه
به گزارش معدن نامه، حمیدرضا اسکندری با اشاره به اینکه کرمانشاه با بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تن ذخایر معدنی شناخته شده معادل حدود 2 درصد از ذخایر کشور به میزان 57 میلیارد تن را به خود اختصاص داده است، افزود: از 68 نوع ماده معدنی شناخته شده ، 20 نوع ماده معدنی از جمله سنگ تزئینی، قیرطبیعی، منگنز، سنگ آهن، مس، سیلیس، فلدسپات، سنگ گچ، خاک صنعتی و  در استان کرمانشاه شناسایی شده است.
وی با تاکید بر این موضوع که بیش از 70 درصد ذخایر قیرطبیعی کشور در کرمانشاه واقع شده است، گفت: این استان در این زمینه رتبه اول را در کشور دارد که در حال حاضر عملیات اکتشاف آن در مرحله شناسایی و در پهنه اکتشافی به مساحت یک هزار و 250 کیلومتر مربع در شهرستان‌های گیلانغرب ، قصرشیرین و سرپل ذهاب  توسط شرکت مشاور مربوطه درحال اجراست.
اسکندری با شاره به مطالعات شناسایی در حوزه مواد معدنی فلزی در استان کرمانشاه، ادامه داد: درپهنه شمال و شمال شرق استان به مساحت دو هزار و 700 کیلومتر مربع در شهرستان های سنقر و بخش هایی از شمال صحنه  و کنگاور اندیس‌هایی از سنگ آهن و مس شناسایی شده است که در حال حاضر عملیات اکتشاف در مرحله پی جویی در آن پهنه توسط سازمان ایمیدرو در حال انجام است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه با اشاره به وجود یک معدن فعال منگنز و چهار محدوده اکتشافی در این استان، گفت: کرمانشاه در حوزه سنگ های تزئینی، به خصوص مرمریت و مرمریت دولومیتی، جزو استان های برتر کشور  است و با 50 میلیون تن ذخایر کشف شده و ظرفیت استخراج اسمی سالیانه 600 هزار تن سنگ کوپ بیش از2 درصد از ذخایر کشور به میزان دو هزار و 400 میلیون تن  و همچنین استخراج سنگ تزئینی کشور به میزان 27 میلیون تن را دارد.
 وی با اعلام اینکه میزان ذخایر و استخراج سنگ تزئینی معادن استان با میزان سنگ فرآوری شده همخوانی مناسبی ندارد، افزود: این استان با داشتن 36 واحد سنگ بری و ظرفیت اسمی سالیانه 600 هزارمترمربع سنگ فرآوری شده تنها 4 درصد از ظرفیت کارخانجات سنگ بری کشور را دارد  که این موضوع به دلیل فرسوده بودن تجهیزات و ماشین آلات و بروز نبودن خط تولید آنها است و به همین خاطر یکی از اهداف این سازمان در حال حاضر ارایه تسهیلات جهت بازسازی و نوسازی واحدهای موجود از طریق تسهیلات رونق تولید و علاوه برآن احداث یک یا دو واحد سنگ بری مدرن است.
اسکندری در ادامه سخنان خود، توضیحاتی را در خصوص صنایع معدنی کرمانشاه، ارایه داد و درهمین زمینه اضافه کرد: درحوزه صنایع معدنی 278پروانه بهره برداری  و 174 جواز تاسیس فعال داریم که از واحدهای مهم می توان به سیمان سامان ، سیمان غرب ، کاشی کاژه ، کاشی بیستون ، چینی کرد و شرکت خانه سازی ایثار اشاره کرد.
 وی در پایان با اشاره به تولیدات و فراوری های مربوط به انواع کاشی و سرامیک، گفت: درحوزه کاشی و سرامیک استان کرمانشاه با تولید سالیانه 23 میلیون مترمربع با سهم 2/2 درصدی از کل تولیدات کشور رتبه نهم و در صنعت سیمان نیز با تولید سالیانه 6/3 میلیون تن و سهم 4/4 درصد تولید سیمان خاکستری کشور مقام هفتم را به خود اختصاص داده است. همچنین با توجه به وجود ذخایر عظیم سیلیس، سنگ آهک و دولومیت در استان احداث  دو واحد تولید فروسیلیس و همچنین واحدهای استحصال منیزیوم از دولومیت های استان و تولید آهک صنعتی و هیدراته از اولویت های سرمایه گذاری استان است.


منبع: شاتا

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین